1.2. A diagnosztikus kérdések megközelítésének lehetőségei a gyógypedagógiában
A diagnosztikus folyamatban többféle megközelítésmód létezik, melyek a probléma jellegétől függően, illetve a vizsgáló szakemberek vagy mások által feltett kérdésektől, a szakmai felkészültségtől, továbbá a körülményektől függően alkalmazható. A diagnosztikus munka alapfeltétele, hogy olyan zavartalan körülmények között vizsgáljuk az egyént, amelyben a képességei maximumát nyújthatja, és megismerhessük, hogy mely képességterületei segítik vagy hátráltatják a társadalmi beilleszkedését (Gereben, 2004).
1.1.ábra: A diagnosztikus megközelítési lehetőségek (forrás: Gereben, 2004; 94. o.)
Az ábrán jól láthatók az egyes diagnosztikus megközelítési módok, melyeket a továbbiakban Gereben (2004) alapján ismertetünk:
Státusdiagnosztika
- Az aktuális állapot megismerése, feltárása, megfogalmazása egy adott időszakban
- Lehetőség a fejlettségi szint komplex megítélésére egy bizonyos életkorban (pszichológus, orvos, logopédus, fejlesztőpedagógus számára)
- Részképesség, részteljesítmény (pl. beszéd-, mozgásállapot, olvasásteljesítmény, testi fejlettség) aktuális fejlettségi színvonalának megismerése
- Az adott életkorhoz, problémához illeszkedő diagnosztikus módszerek megválasztása, az eredmények kiértékelése és fejlesztési javaslatok megfogalmazása
- A kontrollvizsgálat, nyomon követés alkalmával viszonyítási alapként szolgál
- Alapvetően leíró jellegű
Folyamatdiagnosztika
- A fejlődés és állapot változásának nyomon követése
- Kontrollvizsgálatok alkalmával valósul meg, az előző vizsgálat óta bekövetkezett változásokról ad visszajelzést
- Összehasonlító jellegű
- A képességrendszer egészének, vagy egy részképesség, részteljesítmény változásának folyamatát mutatja be
- Nyomon követhető a globális mutatók (IQ, RQ, FQ, stb.) változása, a képességstruktúra alakulása (pl. emlékezet) vagy a teljesítményváltozás (pl. olvasásteljesítmény)
Differenciáldiagnosztika
- Egyének és csoportok közötti, a teljesítmények, a képességek és tulajdonságok közötti különbségek kifejezése (pl. „ép és sérült”)
- Egyes fogyatékossági kategóriák (pl. érzékszervi, beszédfogyatékos), pszichés fejlődési zavarok meghatározása (pl. autizmus, diszlexia)
- Az egyes kategórián belüli, tünetek alapján történő állapotleírás
- Az intézményrendszerbe történő elhelyezés
- BNO használata (Betegségek Nemzetközi Osztályozása), adott kategóriához tartozás kifejezése, orvosi modell hatása
- Szelekció irányába hat, de szerepe a diagnosztikus folyamatban nem kerülhető meg
Fejlesztési diagnosztika
- Napjainkban meghatározó jelentőségű, de történeti gyökerei is vannak
- Pedagógiai orientációjú, középpontjában a személy egyedisége, teljessége áll
- Célja az egyéni szükségletek megismerése
- A hiányosságok és képességelőnyök feltárása
- Változtatás, fejlesztés irányainak, területeinek meghatározása
- Nemcsak a gyermekre, hanem a környezetre is vonatkozik a megismerés
- Szoros kapcsolatban áll a fejlesztő munkával, egyéni szükségleteken alapuló fejlesztési terv kialakítása, fejlesztőprogramok alkalmazása
Pedagógiai diagnosztika
- Alapvető funkciója a pedagógiai értékelés
- A teljesítmény vagy a személyiség valamely tanult tulajdonságának, fejlettségi szintjének megítélése
- Célja a tanulók minősítése, a pedagógiai folyamat tervezése
- Eszköze a diagnosztizáló mérés, például az iskolaérettség, tudásszint a különböző tantárgyi tesztekben, tanulók csoportba sorolása
- Objektív vizsgálóeljárások alkalmazásával (Prefer, Difer, Meixner-féle olvasólapok, stb.) végzi az értékelést
Gyógypedagógiai pszichodiagnosztika
- A pszichikus funkciók, a személyiség megismerése, feltérképezése különféle (leró, kvalitatív és kvantitatív) módszerek alkalmazásával
- Komplex gyógypedagógiai-pszichológiai diagnózis kialakításának feltétele
- Standardizált, pszichológiai elméleti háttérrel rendelkező teszteljárások alkalmazása
- Lehetőség a képességek sokoldalú megismerésére
- Legfontosabb területei: intelligencia, beszéd, észlelés és mozgás, emlékezet és figyelem, szociális érettség, személyiségvizsgálat, korai életkorban alkalmazott eljárások (l. az egyes későbbi fejezetekben részletesen leírva)