- Médiaelmélet
 - Bevezető
 - I. Médiaelméleti alapismeretek: alapfogalmak, területek, feladatok
 - II. Médiaelméleti alapismeretek: szereplők, színterek, folyamatok
 - III. Médiatörténeti alapismeretek: a nyomtatott sajtó
 - IV. Médiatörténeti alapismeretek: a fényképezés és a film
 - V. Médiatörténeti alapismeretek: a rádió és a televízió
 - VI. Az újmédia világa
 - VII. Új jelenségek, átalakulások a média világában
   
- VII.1. A médiafogyasztási szokások megváltozása és a médiaszakmák
 - VII. 2. Új jelenségek a médiában: tabloidizáció, infotainment, transzmédia
 - VII.3. A média teremtette virtuális valóság és annak dilemmái
 - A VII. fejezet összefoglalása
 - A tananyag elsajátítását segítő feladatok
 - A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
 
 - VIII. A média hatása
 - IX. A média etikai vonatkozásai és szabályozása
 - X. Média és vizualitás
   
- X.1. A fizikai képek jelentőségének növekedése és a média térnyerése
 - X.2. A vizuális kultúra, a vizuális művészet és a média viszonya
 - X.3. A média hatása a művészetre
 - X.4. Médiatechnológia és művészet, intermédia, multimédia-művészet
 - A X. fejezet összefoglalása
 - A tananyag elsajátítását segítő feladatok
 - A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
 
 - Felhasznált irodalom
 
VII.1.1. Az újságírói szakma változása
Az elmúlt évtizedekben folyamatosan szaporodik a médiumok száma. Egyre többféle lap közül választhatunk az újságos standokon, egyre több rádió és tv-adót tudunk befogni. Elvileg tehát több szakemberre (újságíróra, szerkesztőre, operatőrre, vágóra, stb.) lenne szükség, sokak szerint azonban mindez a médiához kapcsolódó szakmák felhígulásához vezetett, a szakmai színvonal lejjebb és lejjebb kerül.
Az újmédia korszakának beköszöntésével jelentősen megváltozott az újságírók, szerkesztő-riporterek presztízse és helyzete. Régen ezeket a szakmákat jellemzően nem iskolákban tanulták, hanem a médiumokhoz bekerülve, gyakornokként sajátították el. Dacára annak, hogy napjainkban egyre több oktatási intézményben folynak formális újságíró-, moderátor-, műsorgyártó, stb. képzések, úgy tűnik, mintha egyre kevésbé lenne szükség szakmai tudásra ahhoz, hogy valaki megszólítsa a széles nyilvánosságot, hiszen blogot, vlogot bárki szerkeszthet, a cikkek kommentjeiben bárki tehet közzé információkat.
Napjaikban azt látjuk, hogy a „sztori” fontosabb, mint a professzionális tálalás. Egyre több hír, történet, jelenség kerül ábrázolásra a médiában, de gyakran felületesen, rossz megfogalmazásban, silány minőségű képi alátámasztással. Már az sem ritka, hogy a TV-híradók amatőr, pl. telefonnal rögzített képsorokat mutatnak be egy-egy természeti csapás vagy baleset alkalmával.
A helyzet megváltozásával sokan felteszik a kérdést: szükség van-e egyáltalán az újságírói, szerkesztői szakmákra? Akik igennel felelnek, úgy vélik, a fogyasztók számára meg kell adni a lehetőségét annak, hogy a magas szakmai minőségű, megbízható, a tény- és véleményműfajokat jól elkülönítő médiatartalmakat válasszák.
Az alábbiakban tekintsük át, hogy mi is változott meg, összehasonlítva a klasszikus tömegkommunikáció és az újmédia időszakát!