- Médiaelmélet
 - Bevezető
 - I. Médiaelméleti alapismeretek: alapfogalmak, területek, feladatok
 - II. Médiaelméleti alapismeretek: szereplők, színterek, folyamatok
 - III. Médiatörténeti alapismeretek: a nyomtatott sajtó
 - IV. Médiatörténeti alapismeretek: a fényképezés és a film
 - V. Médiatörténeti alapismeretek: a rádió és a televízió
 - VI. Az újmédia világa
 - VII. Új jelenségek, átalakulások a média világában
   
- VII.1. A médiafogyasztási szokások megváltozása és a médiaszakmák
 - VII. 2. Új jelenségek a médiában: tabloidizáció, infotainment, transzmédia
 - VII.3. A média teremtette virtuális valóság és annak dilemmái
 - A VII. fejezet összefoglalása
 - A tananyag elsajátítását segítő feladatok
 - A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
 
 - VIII. A média hatása
 - IX. A média etikai vonatkozásai és szabályozása
 - X. Média és vizualitás
   
- X.1. A fizikai képek jelentőségének növekedése és a média térnyerése
 - X.2. A vizuális kultúra, a vizuális művészet és a média viszonya
 - X.3. A média hatása a művészetre
 - X.4. Médiatechnológia és művészet, intermédia, multimédia-művészet
 - A X. fejezet összefoglalása
 - A tananyag elsajátítását segítő feladatok
 - A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
 
 - Felhasznált irodalom
 
II.2.3. A tömegkommunikációs folyamat szereplői
A fent említett kutatások alapján tehát a tömegkommunikációs folyamatnak hagyományosan három "szereplőjét" különböztetik meg:
A kommunikátorok
Egy-egy állami szerv, intézmény, cég, stb. munkatársai, akik az általuk képviselt szervezetet érintő információkat a szervezet érdekeinek megfelelő formában továbbítják a médiának. Ők általában profi szakemberek, szóvivők, sajtóreferensek, PR-szakemberek, kommunikációs munkatársak, intézményi kommunikátorok, akik azon fáradoznak, hogy szervezetükről jó képet fessen a média.
„Kapuőrök”, avagy a médiaszemélyzet
Ők azok, akik gyűjtik, értékelik, szelektálják a hozzájuk beérkező információt, majd feldolgozzák azt. A szelektálás és a feldolgozás során azt veszik figyelembe, hogy célközönségük számára mi érdekes, az ő sorsukat mi érinti. A közönség meghatározott érdekeit hivatottak kielégíteni azzal, hogy az információt eljuttatják a vevői oldalra.
Közönség
Azon polgárok csoportja, akik nyitottak a világ közeli és távoli közösségi eseményei iránt és érdeklődők. A közönség érdekorientáltan hallgatja a híreket, várja az információkat.
Megjegyzés: A modern médiaviszonyok némiképp átalakítják a „kapuőr” fogalmát is. Napjainkban bárki indíthat blogot, bárki elérheti a nyilvánosságot, tehát gyakorlatilag bárkiből lehet kapuőr. Viszont: ha mindenki megnyit egy-egy kaput, akkor alig akad valami fenn a vámon, az embereket elárasztja a szelektálatlan, rendszerezetlen, formázatlan információ. Ezáltal a kapuőrök létjogosultsága megkérdőjeleződik, hatalmuk és felelősségük csökken. Nehéz megjósolni, hogy ez milyen következményekkel fog járni, pozitív vagy negatív hozadékai lesznek-e túlsúlyban…