- Médiaelmélet
 - Bevezető
 - I. Médiaelméleti alapismeretek: alapfogalmak, területek, feladatok
 - II. Médiaelméleti alapismeretek: szereplők, színterek, folyamatok
 - III. Médiatörténeti alapismeretek: a nyomtatott sajtó
 - IV. Médiatörténeti alapismeretek: a fényképezés és a film
 - V. Médiatörténeti alapismeretek: a rádió és a televízió
 - VI. Az újmédia világa
 - VII. Új jelenségek, átalakulások a média világában
   
- VII.1. A médiafogyasztási szokások megváltozása és a médiaszakmák
 - VII. 2. Új jelenségek a médiában: tabloidizáció, infotainment, transzmédia
 - VII.3. A média teremtette virtuális valóság és annak dilemmái
 - A VII. fejezet összefoglalása
 - A tananyag elsajátítását segítő feladatok
 - A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
 
 - VIII. A média hatása
 - IX. A média etikai vonatkozásai és szabályozása
 - X. Média és vizualitás
   
- X.1. A fizikai képek jelentőségének növekedése és a média térnyerése
 - X.2. A vizuális kultúra, a vizuális művészet és a média viszonya
 - X.3. A média hatása a művészetre
 - X.4. Médiatechnológia és művészet, intermédia, multimédia-művészet
 - A X. fejezet összefoglalása
 - A tananyag elsajátítását segítő feladatok
 - A tananyag elsajátítását ellenőrző kérdések
 
 - Felhasznált irodalom
 
IV.2.2. A mozgókép kezdetei: Laterna magica
A laterna magica (bűvös lámpás) segítségével lehetséges volt rajzolt képeket úgy kivetíteni, hogy azok a mozgás illúzióját keltsék. A modern diavetítő őse volt, egy olajlámpa és egy lencse segítségével üveglapokra festett képeket vetített vászonra.
Elsőként Leone Battista Alberti épített laterna magicát 1437-ben. Ennek képei azonban még nem "mozogtak". Az 1600-as években a laterna magica már megvásárolható volt a jobb londoni optikusoknál.[1]
 
Egy laterna magica, azaz bűvös lámpás
(A kép forrása: http://www.retroedtech.com/2012/06/laterna-magica-or-magic-latern.html)
A 19. századra több vándorló laterna magica-művész is járta Nagy-Britanniát, és bemutatókat rendezett a városokban és falvakban. Némelyik bemutatón „speciális effektusokra” is sor került, üveglapok csúsztatásával és forgatásával mozgóképeket idéztek elő. A gyerekek kedvence a Patkánynyelő volt, melyen patkányok ugráltak egy alvó ember szájába.
A napóleoni háborúk idején egy képsorozat egy brit és egy francia hajó találkozását mutatta be, a végén a francia hajó lángolva elsüllyedt, a hazafias közönség éljenzése közepette.[2]
Bár a 19. században rendkívül népszerűek voltak, a film feltalálása után feledésbe merültek, a néhány fennmaradt lámpásért és képért most versengenek a műgyűjtők.