Bevezető
A Francia és frankofón kultúra és irodalomtudomány alapjai a Nemzeti Alaptantervben körvonalazott, az anyanyelvi kultúrához tartozó, hagyományosan leíró jellegű irodalom- és művelődéstörténeti tudásra épít, de mind tartalmát, mind módszerét tekintve megújítja a francia kultúra szövegei (irodalom és kép) megközelítésének és értelmezésének stratégiáit a társadalomtudományok terében lezajlott nyelvi, majd kultúratudományi fordulatot követő új tudományágak (strukturalizmus, szemiológia, pszichoanalízis, szemanalízis, dekonstrukció, pragmatizmus stb.) és szakterületek (irodalomelméleti kritikai irányzatok: poétika, narratológia, stilisztika, geokritika stb.) ismeretelméleti és módszertani bevonásával. Újragondolja az irodalom helyét, elhelyezve azt a dinamikus, jelenleg is alakulóban lévő, heterogén kulturális térben.
A tananyag az osztatlan tanárképzés első félévében tartandó kurzus anyagát dolgozza fel 12 egymásra épülő fejezetben. A hagyományos értelemben vett irodalomelméleti bevezetésen túl, a tananyag korszerű szövegek tanulmányozásán keresztül kontextualizálja az irodalom kultúrán belüli helyzetének utóbbi évtizedekben bekövetkezett változását, elhelyezi, áttekinti és feldolgozza a kortárs kultúrát alakító diszkurzusok alapszövegeit.
A 12 fejezet mindegyike azonos módon épül fel: a témát felvázoló fejezetet, illusztráló idézetek, analizáló, ill. szintetizáló táblák teszik közérthetővé, amelyek tartalmi elsajátítását feladatok és kérdések támogatják. Az informatív ábrák elősegítik egy-egy folyamat logikai megértését, az összegző diagramok szintetizálják és rögzítik a főszövegben elmondottakat. A tananyag az irodalom és kultúra tanulmányozása fontos szövegeinek feldolgozása mellett, olyan korabeli videók megtekintését is javasolja, amelyek szorosan kötődnek a tanulmányozott témákhoz, s egyben fejlesztik a francia nyelvi és szövegértési kompetenciát.
Minden egyes fejezetet 5 ellenőrző kérdés zár, amelyek minden esetben a témát összegző szöveg megértésére irányulnak. A tananyagot 2 fejezetben összegyűjtott feladat-, illetve kérdéssor zár, amelyek lehetővé teszik az önellenőrzést, valamint a megértés és a tudás elmélyítését.
A tananyag végén található a kurzus bővített olvasmánylistája.