Példa a mutatószámok kiszámítására
A Floridai Egyetemen – 1989 ősze és 1991 tavasza között – a master képzésben részt vett hallgatók (forintra átszámított) kezdő fizetését szeretnénk megvizsgálni. A férfi és női hallgatók az egyetem 8 különböző főiskolai karán (1. agriculture – mezőgazdasági, 2. architecture – építés mérnöki, 3. building/construction – építészeti/épülettervezési, 4. business administration – üzleti tanulmányok, 5. forestry – erdészeti, 6. education – pedagógiai, 7. engineering – mérnöki, 8. fine arts – képzőművészeti) végezhettek.
Első vizsgálatunk során kíváncsiak vagyunk arra, hogy mekkora a kezdő fizetések
- számtani,
- mértani, valamint
- harmonikus átlaga.
Az elemzés elvégzéséhez először is nyissuk meg az SPSS példái között található University of Florida graduate saleries.sav nevű fájlt.
12. ábra
13. ábra
A File / Save As parancs segítségével mentsünk el a fájlt Floridai egyetemisták fizetése.sav néven.
14. ábra Floridai egyetemisták fizetése.sav
Az átlagok számításához válasszuk az Analyze / Reports / Case Summaries parancsot. Vigyük át a nyíl segítségével a Starting Salary (kezdő fizetés) változót a Variables alá, majd kattintsunk az OK gombra.
15. ábra
16. ábra
Ezután válasszuk ki a bal oldali listából az átlagot, geometriai átlagot és harmonikus átlagot és a Continue gombra kattintva megkapjuk az eredményeket.
17. ábra
Case Summaries
Starting Salary
Mean |
Geometric Mean |
Harmonic Mean |
26064,20 |
25090,54 |
24005,04 |
3. táblázat
A táblázatból leolvasható, hogy a kezdő fizetések számtani átlaga 26062,20 Ft, a geometriai átlaga 25090,54, a harmonikus átlaga 24005,04 Ft. Jól látható, hogy a három átlag nem egyforma.
A vizsgálatunk során szeretnénk megtudni, hogy:
- Kinek a legnagyobb a kezdő fizetése?
- Kinek a legkisebb a kezdő fizetése?
- Mekkora az az összeg, amit legtöbben kapnak?
- Mekkora az az összeg, aminél ugyanannyian kapnak többet, mint ahányan kevesebbet?
- Mekkora a szórás, azaz mennyire tér el az egyes diplomások kezdő fizetése az átlagos kezdő fizetéstől?
- Mekkora az az összeg, amit összesen kapnak kezdő fizetésként?
A vizsgálat elvégzéséhez válasszuk ki az Analyze/Descriptive Statistics/Descriptives parancsot. Tehát a leíró statisztikák leíró menüpontját.
18 ábra
Az előugró Descriptives ablakban válasszuk ki, majd a nyíl segítségével vigyük át a Starting Salary (salary), azaz kezdő fizetés tételt a jobboldalra, a Variable(s) felirat alá. Majd kattintsunk az Options gombra. Ha véletlenül rossz tételt választottunk ki, akkor a nyíl segítségével vissza tudjuk vinni a baloldalra, majd a megfelelő elemet mozgassuk át.
19. ábra
Ekkor egy újabb ablak ugrik elő, a Descriptives: Options. Pipáljuk ki az egér segítségével a kiszámolandó értékeket: az átlagot (mean), az összegzést (sum), a legkisebb elemet (minimum), a legnagyobb elemet (maximum) és a szórást (Std. deviation), majd kattintsunk a Continue gombra. Display Order alatt állíthatjuk be azt, hogy a változók milyen sorrendben szerepeljenek, amennyiben több változónk van. (Variable list: az adatbázis sorrendjében, Alphabetic: ábécésorrendben, Ascending means: az átlagok szerint növekvő sorrendben, Descending means: az átlagok szerint csökkenő sorrendben.) Végül kattintsunk a Continue gombra a folytatáshoz, majd az Ok gombra.
20. ábra
Az Output ablakban megjelenik egy táblázat (4. táblázat), ahol láthatjuk a vizsgálatunk kérdéseinek válaszait:
Az átlagos kezdő fizetés: 26064,20 Ft.
A szórás: 6967,982 Ft.
A legkisebb kezdő fizetés: 7200 Ft.
A legnagyobb fizetés: 65500 Ft.
Összes kezdő fizetés: 28670625 Ft.
Valid után látható érték az érvényes esetek számát jelzi, vagyis azt, hogy hányan adták meg a kezdő fizetésük összegét.
Descriptive Statistics
|
N |
Minimum |
Maximum |
Sum |
Mean |
Std. Deviation |
Starting Salary |
1100 |
7200 |
65500 |
28670625 |
26064,20 |
6967,982 |
Valid N (listwise) |
1100 |
|
|
|
|
|
4. táblázat
Amennyiben a táblázatokat szeretnénk átmásolni szövegszerkesztőbe, akkor kattintsunk a kívánt táblázatra, majd ez egér jobb gombjára, és válasszuk a Copy (másolás) parancsot, végül a szövegszerkesztőben a Szerkesztés/Beillesztés menüpontot. Így a táblázat könnyen formázható, az angol szavakat is átírhatjuk a magyar megfelelőikre.
Számoljuk ki a ferdeség és csúcsosság mutatóit, és ábrázoljuk hisztogram segítségével!
Az Analyze / Descriptive Statistics / Frequencies menüpontjában kattintsunk a Statistics gombra, és az előugró panelben a Discribution érték alatt található Skewness és Kurtosis értékeket pipáljuk ki, és nyomjuk meg a Continue gombot.
21. ábra
Ezután válasszuk a Chart gombot, majd jelöljük meg a Histograms és a With normal curve pontokat az alakzatok kirajzolásához.
22. ábra
23. ábra
Az ábrából kitűnik, hogy a kezdő fizetés alakzata szimmetrikus. Ezt jelzi az alábbi táblázat is.
Statistics
Starting Salary
N |
Valid |
1100 |
Missing |
0 |
|
Skewness |
,488 |
|
Std. Error of Skewness |
,074 |
|
Kurtosis |
1,778 |
|
Std. Error of Kurtosis |
,147 |
5. táblázat
A következő vizsgálat során az átlag, a módusz, a medián különbségére láthatunk példát, és ábrázoljuk őket.
A vizsgálatunk során az alábbi kérdésekre keressük a választ:
- Melyik főiskolai kart választották átlagosan?
- Melyik főiskolai karra jártak a legtöbben?
- Melyik az a főiskolai kar, amelyiket közepesen sokan választanak?
Emlékeztetőül, hogy milyen karok vannak a példában szereplő Floridai főiskolán: agriculture – mezőgazdasági, architecture – építőművészeti, building/construction – építészeti/épülettervezési, business administration – üzleti tanulmányok, forestry – erdészeti, education – pedagógiai, engineering – mérnöki, fine arts – képzőművészeti.
Az Analyze/Descriptive Statistics/Frequencies parancsot válasszuk a vizsgálat elvégzéséhez.
24. ábra
Vigyük át a Variable(s) alá a vizsgálni kívánt főiskolai kar (~College) változót, majd nyomjuk meg a Charts gombot.
25. ábra
A kördiagramos ábrázoláshoz válasszuk a Chart Type alatti Pie charts-ot (26. ábra).
26. ábra
College
27. ábra
A Pie chart (tortadiagram) jól szemlélteti a 8 kar hallgatóinak a megoszlását (27.ábra).Mivel példánkban páros számú adat van, így a két középső értéket kell átlagolni. Ehhez a Pie Charts helyett a Histograms-ot kell választanunk (28. ábra).
28. ábra
29. ábra
A hisztogram (29. ábra) segítségével ábrázolt adatokról a legegyszerűbb leolvasni a medián értékét, hiszen csak meg kell keresni az oszlopok közül a középsőt, és az lesz a medián.
A diagramokkal együtt a gyakoriságokat tartalmazó táblázat is megjelenik az Output ablakban.
College
|
Frequency |
Percent |
Valid Percent |
Cumulative Percent |
|
Valid |
Agriculture |
415 |
37,7 |
37,7 |
37,7 |
|
Architecture |
10 |
,9 |
,9 |
38,6 |
|
Building/Construction |
55 |
5,0 |
5,0 |
43,6 |
|
Business Administration |
322 |
29,3 |
29,3 |
72,9 |
|
Forestry |
2 |
,2 |
,2 |
73,1 |
|
Education |
13 |
1,2 |
1,2 |
74,3 |
|
Engineering |
281 |
25,5 |
25,5 |
99,8 |
|
Fine Arts |
2 |
,2 |
,2 |
100,0 |
|
Total |
1100 |
100,0 |
100,0 |
|
6. táblázat
A fenti táblázat (6.táblázat) a főiskolai karok különböző gyakorisági megoszlásait mutatja. Az abszolút gyakoriság (frequency) azt jelenti, hogy az adott kar hányszor szerepel a rangsorban. A legtöbb hallgató (415 fő) a mezőgazdasági főiskolai karra járt, majd ezt követi az üzleti tanulmányok kar (322 fő) és a mérnöki kar (281 fő). A vizsgálatban részt vett többi kar hallgatói már jóval kevesebben vannak. A Percent az adatok százalékos megoszlást jelenti.
A relatív gyakoriság (Percent) az összelemszámhoz viszonyított gyakoriság (%-ban), azaz úgy kapjuk meg, hogy az abszolút gyakoriságot elosztjuk az elemszámmal és megszorozzuk százzal. Jelen esetben azt jelenti, hogy hány %-át teszik ki az egyes főiskolai karok hallgatói az összes kar hallgatóinak. Ez a szám például a mezőgazdasági főiskolai kar esetén 37,7 %.
A kumulatív relatív gyakoriság (Cumulative Percent) az adott sor és az azt megelőző sor – az első sor kivételével – relatív gyakoriságának összege százalékban kifejezve.
A Total, vagyis az összelemszám pedig a gyakoriságok összessége, azaz 1100 fő, ill. a relatív adatsoroknál nyilván 100% (kumulatív esetben nincs értelme).
Mivel a táblázatban a főiskolai karra vonatkozóan minden érték szerepel, így nem láthatunk különbséget az abszolút és a relatív gyakoriság között.
A két gyakoriság különbségének vizsgálatához töröljük ki a college oszlopból az első 15 értéket.
30. ábra
Ezután ismét végezzük el a gyakorisági vizsgálatot (Analyze / Descriptive Statistics / Frequencies). Míg a mezőgazdasági főiskolai kar esetében az abszolút gyakoriság (Percent) 37,2%, addig a relatív gyakoriság (Valid Percent) 37,7%. A Valid érték jelzi, hogy hányan válaszolták meg a melyik kar hallgatója kérdést. A Missing érték, pedig azt jelzi, hogy van-e hiányzó érték, azaz létezik-e olyan személy, aki nem válaszolt a kérdésre (30.ábra). (Az előzőleg kitörölt 15 érték itt jelenik meg.)
A következő táblázatból (7. táblázat) kitűnik, hogy a relatív gyakoriság figyelmen kívül hagyja a hiányzó adatokat. Hiányzó értékek esetén tehát a relatív gyakoriság helyett az abszolút gyakoriságot használjuk.
College
|
Frequency |
Percent |
Valid Percent |
Cumulative Percent |
|
Valid |
Agriculture |
409 |
37,2 |
37,7 |
37,7 |
|
Architecture |
10 |
,9 |
,9 |
38,6 |
|
Building/Construction |
54 |
4,9 |
5,0 |
43,6 |
|
Business Administration |
320 |
29,1 |
29,5 |
73,1 |
|
Forestry |
2 |
,2 |
,2 |
73,3 |
|
Education |
13 |
1,2 |
1,2 |
74,5 |
|
Engineering |
275 |
25,0 |
25,3 |
99,8 |
|
Fine Arts |
2 |
,2 |
,2 |
100,0 |
|
Total |
1085 |
98,6 |
100,0 |
|
Missing |
System |
15 |
1,4 |
|
|
Total |
1100 |
100,0 |
|
|
7. táblázat