Logopédiai tervezés
A reflexiós tevékenység folyamata
A kiscsoportos terepgyakorlatok során a hallgatók önálló tanítását követő szóbeli elemzésnél ajánlott a következő sorrendet alkalmazni:
- a hallgató önreflexiója a megadott szempontok alapján,
- a hallgatótárs reflexiója a megadott szempontok alapján,
- a gyakorlatvezető kérdései először a hallgatónak, majd társainak,
- a gyakorlati oktató kérdései (ha jelen van),
- a gyakorlatvezető reflexiója,
- a gyakorlati oktató reflexiója (ha jelen van).
A folyamat időigényes, de nagyon hasznos és fontos a hallgató számára. A sorrend követése estén lehetőségünk van a hallgató belső gondolatainak feltárására és az önreflexiós képesség megismerésére. A hallgatótársak reflexiója során szintén ezt figyelhetjük meg. A gyakorlatvezető és gyakorlati oktató kérdéseire adott válaszok során egy külsőleg irányított, a gyakorlatvezető gondolkodását tükröző elemzési folyamat megy végbe (Sántha, 2007).
Zárófoglalkozáson az alábbi sorrendben történik a reflektálás:
- a hallgató önreflexiója a megadott részletes szempontok alapján,
- a zárófoglalkozás bizottságának kérdései a hallgató reflexiójára,
- a gyakorlatvezető logopédus reflexiója,
- az intézményvezető vagy helyettesének reflexiója,
- a SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézete delegált tagjának, az elnöki feladatokat ellátó tagjának a reflexiója,
- a zárófoglalkozás érdemjegyének megállapítása.
Feladat
Olvassa el a következő önreflexiót! Elemezze a fenti szempontokat!