Tanácsadás a pedagógusok számára
A logopédus feladata a beszédhibás, beszédfogyatékos gyermek, tanuló pedagógusával való együttműködés, tanácsadás (Ványi és Róth, 2007 alapján). A tanácsadás tartalma függ a beszéd- és nyelvi zavar fajtájától, a tanácsadás céljától, de függ a szakember ismereteitől, képesítésétől és személyiségétől is.
A logopédus tájékoztatja az ellátási körzetébe tartozó intézmények vezetőit, pedagógusait a szűrések, vizsgálatok időpontjáról, a vizsgálatok eredményéről a gyermek beszédállapotáról (a gyermek személyiségi jogai és a titoktartás törvényeinek megtartása mellett).
Ennek során a gyermeket, tanulót oktató, nevelő pedagógusokat tájékoztatja (amennyiben van) a szakértői vélemény tartalmáról, a diagnózisáról. A pedagógusoknak fontos tudni, hogy saját kompetenciájukon belül mit tehetnek a tünetek enyhítéséért, illetve megszüntetéséért, be tudnak-e, és ha igen, hogyan tudnak bekapcsolódni a logopédiai terápiába.
Olvasnivaló
Olvassa el Gyarmathy Éva pedagógusok számára írt tanácsait itt!
A logopédus szakirodalmat és szakanyagokat biztosít a pedagógusok számára a gyermek tanítása során megszervezendő differenciált munkához. A logopédus folyamatos tájékoztatást nyújt a gyermek, tanuló fejlődéséről, a terápia folyamatáról.
A beszédfogyatékos tanuló integrációja során a logopédus rendszeresen hospitál a gyermek osztályában, szupervíziós lehetőséget biztosít a pedagógusok számára. A logopédus részt vesz az óvodai és iskolai szülői értekezleten, felvilágosító, ismeretterjesztő tájékoztatást tart, mely a prevenciót is szolgálja.