Gyógypedagógiai jellemzés
A gyógypedagógiai gyakorlat 3. során a hallgatók gyógypedagógiai jellemzést készítenek egy kiválasztott gyermekről vagy kliensről. A jellemzésnek már speciálisan gyógypedagógiai, kifejezetten logopédiai tartalommal kell bírnia. Kötelező irodalma Juhász Ágnes (1999) Logopédiai vizsgálatok kézikönyve, továbbá Rosta Katalin (2006) Add a kezed! című könyvében található szempontsor alapján készített dokumentum.
A gyógypedagógiai jellemzés az alábbi szempontok alapján készül:
- Általános információk
- Megjelenés, szomatikus jellemzők
- Magatartás, viselkedés
- Mozgásállapot
- nagymozgások
- finommozgások
- Értelmi képességek
- Kommunikáció, beszéd
- Játéktevékenység
- Önkiszolgálás
- Szociabilitás
- Összegzés
A gyakorlat időkerete nem minden esetben teszi lehetővé, hogy az összes szempontnak megfelelően részletes véleményt készítsen a hallgató. Ebben az esetben törekedni kell arra, hogy a kommunikáció, beszéd területét jellemezze a legrészletesebben, és egészítse ki pedagógiai jellegű megfigyelésekkel, tehát elsősorban logopédiai jellemzést készítsen.