Diszlexia

Elrejtés

A diszlexiának jelenleg is többféle definíciója létezik, több tudományág is foglalkozik kutatásával. Lőrik József az írott nyelv zavarait elsősorban a gyermekkorra, az elsajátítással összefüggésben kialakuló zavarokra, a fejlődési diszlexiára, diszgráfiára összpontosítva foglalja össze.

„Az olvasás és írás megtanulása nem más, mint a már elsajátított hangos beszéd és az új modalitás, a nyelv grafikus (írott) rendszerének egymáshoz illesztése, megfeleltetése. Ennek az összeillesztési folyamatnak, vagyis a meglévő orális (hangzó) mellett az új dimenzióra (a grafikusra) való kiterjesztési folyamatnak a zavarait nevezhetjük fejlődési diszlexiának, diszgráfiának” (Lőrik, é. n.).

Meixner Ildikó (2000, 3. o.) szerint a „diszlexia viszonyfogalom: diszharmónia a gyermekkel szembeni jogos elvárások (pl. a gyermek adottságai), az olvasás-írás tanítására szánt idő és gyakorlási mennyiség, valamint az eredmény között.”

Differenciáltan írja le a fejlődési és a szerzett diszlexiát Gyarmathy Éva (2007). A szerzett diszlexia a születés előtt, alatt vagy után történt enyhe agyi trauma következtében alakul ki, míg a fejlődési diszlexia örökletes, családi halmozódás következtében jön létre.

Olvasnivaló

Elrejtés

Az írott nyelv zavarairól bővebben itt olvashat.

Feladat

Elrejtés

Tekintsen meg egy diszlexia terápiás órához készített tervezetet! Milyen célok jelennek meg a dokumentumban? Milyen terápiára jellemző sajátosságokat talál a gyakorlatokban?