Skip navigation

Minősítési rendszer és tervezés

Schmidtné Balás Eszter (2004) a következőképpen fogalmazza meg azokat a követelményeket, melyek a logopédus terapeutától feltétlenül elvárhatóak: rugalmasság, nyitottság, figyelem, érdeklődés, tudatosság, spontaneitás, kreativitás és igényesség. Szerinte minden lelkiismeretes segítőtől elvárható a rendszeres felkészülés, az órák gondos megtartása.

 Az Oktatási Hivatal által kidolgozott pedagógus minősítési rendszer szintén nagy hangsúlyt fektet a pedagógus tervező tevékenységére (Torda, Szabó Győzőné, Horváthné, 2014 alapján):

 A Pedagógus I. minősítésű szakember képes szakterületén

  • a kliens életkorának megfelelő probléma specifikus egyéni és csoportos felmérések előkészítésére és megtervezésére;
  • az egyéni vagy csoportos fejlesztés foglalkozástervének elkészítésére, több ülést átfogó hosszú távú beavatkozási tervek létrehozására;
  • meghatározni a vizsgált illetve a fejlesztendő területeket, a területekhez rendelt feladatok struktúráját, logikai felépítését;
  • véleményt alkotni a kiválasztott feladat, stratégia kliensre gyakorolt hatásáról.

 A Pedagógus II. minősítésű szakember az I. kompetenciaszintet birtokolja, ezen felül képes

  • a tervezés során, komplex módon figyelembe venni az egyének vagy csoportok erős oldalait valamint a környezet védőtényezőit, miközben beszámítja a személyes sérülékenység és a környezeti kockázatok jellemzőit is;
  • kritikusan elemezni a rendelkezésére álló eszközöket, módszereket;
  • az előtörténeti és vizsgálati adatok szerteágazó elemei közötti összefüggéseket és kölcsönhatásokat felismerni és felhasználni;
  • a tervezés során többféle vizsgálati/ beavatkozási eszközben/eljárásban gondolkodni, és alternatívákat is létrehoz egy-egy lépés kimenetelét illetően;
  • terveit reflektív módon elemezni, értékelni;
  • szakmai esetkonzultációs üléseken nyitott a terápiás terv/foglalkozásterv közreadása révén a kollégákkal való együttműködésre.

 Ez alapján a Pedagógiai szakszolgálat szakterületi indikátorai a logopédiai ellátásra vonatoztatva:

  • A foglalkozás, beavatkozás tervezésében betartja a szakmai előírásokat, tekintettel van a keretfeltételekre.
  • A szakszolgálati folyamatokban megvalósuló tevékenységeit azok célja, a kliens állapota szerint tervezi.
  • Pedagógiai munkájának tervezésében követi a szakterületi és specifikus protokoll ajánlásait.
  • Képes a megvalósulási folyamatot illetve saját tevékenységét reflektíven követni.
  • A célok tudatosításából indul ki. A célok meghatározásához figyelembe veszi a kliens állapotát, a szakmai kritériumokat, és a logopédiai problématerület sajátosságait.
  • Logopédiai munkáját éves szinten - a folyamatdiagnózis lehetőségével is számolva - egységekre és órákra bontva is megtervezi.
  • Komplex módon veszi figyelembe a pedagógiai folyamat minden lényeges elemét: a prevenciós, terápiás tartalmat, a kliens előzetes tudását, motiváltságát, életkori sajátosságait, az oktatási környezet lehetőségeit, korlátait stb.
  • A terápiás órát a diagnosztikus céloknak megfelelően, logikusan építi fel.
  • Tudatosan törekszik a kliensek motiválására, aktivizálására.
  • A kliens tevékenységét, a terápiás tevékenységet, a fejlődési folyamatot tartja szem előtt.
  • Tudatosan tervezi a terápiás foglalkozás céljainak megfelelő stratégiákat, módszereket, eszközöket.
  • Többféle módszertani megoldásban gondolkodik.