Tanítási tervezet/Foglalkozási tervezet
A tanítási tervezet a pedagógiai munka tervezésének legkisebb egysége, feladat- és időterv. Az óra anyagának, feladatainak, szervezési módjainak, módszereinek és egyéb tennivalóinak a tanár által történő írásbeli megtervezése.
A hallgatók tanítási terv készítésével készülnek fel az önálló tanításukra. A tanítási terv részletesen tartalmazza az óra anyagát, tervezett céljait, az óra menetét, alkalmazott módszereket, eszközöket és időkeretet is. Az óravázlat egyszerűbb, csak az óra feladatait és céljait tartalmazó tervezet.
A gyakorlatvezető a hallgató által készített tervezetet ellenőrzi és jóváhagyja, vagy javíttatja a hallgatóval az önálló tanítás előtt.
„A tervezés folyamata nem fejeződik be a tervek elkészültével, a tanítás megkezdésével. A megvalósítás közben ösztönösen vagy tudatosan változtatjuk vagy alakítjuk, korrigáljuk előzetes elképzeléseinket, s az óra végeztével ismét végiggondoljuk, elemezzük és értékeljük előzetes felkészülésünk minőségét. Ezek a reflexiók nagymértékben segítik a tervezéshez szükséges képességeink fejlődését, s ezáltal pedagógiai munkánk eredményességének növelését” (Falus, 2003. 473. o.).
A logopédiai munkában az óra célját és anyagát a logopédiai vizsgálat eredménye, a diagnózis, az egyéni fejlesztési terv és a gyermek egyéni fejlődési üteme együttesen határozzák meg. Ez alapján és ezek tudatában tudunk egyénre szabott órát, differenciált kiscsoportos órát tervezni.
A logopédiai tanítási tervezet tartalmazza:
- az ellátást biztosító intézményt,
- a foglalkozás helyszínét,
- a foglalkozás pontos időpontját,
- a foglalkozást vezető hallgató nevét,
- a gyermekek nevét, osztályfokát/csoportját/életkorát,
- a gyakorlatvezető logopédus nevét,
- a foglalkozás típusát (pl. dyslexia terápia, pösze terápia),
- a foglalkozás anyagát,
- a foglalkozás céljait, feladatait,
- a felkészülésnél felhasznált szakirodalmat,
- a foglalkozás eszközeit,
- vázlatot,
- a feladatok sorszámát,
- a feladatra fordított időt,
- a feladatokat és pontos instrukciókat,
- a célokat,
- a módszereket,
- az eszközöket,
- az egyéni segítségnyújtás, differenciálás feladatadás lehetőségeit,
- megjegyzéseket.
Tekintse meg!
Tekintse meg a Logopédiai tanítási/foglalkozási tervezet mintát!
Olvassa el!
A pedagógusok véleménye szerint az óravázlatírásnak igen sok előnye van.
Olvassa el az alábbi részletet Falus Iván Didaktika című könyvéből! Milyen előnyeit látják a pedagógusok az óravázlatok elkészítésének?