Skip navigation

4.3. Háromkülönbség játék

A soralkotás szabálya abban különbözik az előzőtől, hogy most pontosan három tulajdonságban kell eltérjen az első elem után minden elem az őt megelőzőtől. Az alábbi oldalon egy-két-és három különbséggel lehet sorozatot alkotni a logikai készlet elemeiből.

http://tananyag.geomatech.hu/b/509239#material/730059

Példa:

Hányféle elemet rakhatunk a nagy kék lyukas négyzet után másodiknak, ha

a) egykülönbség játékot játszunk,

b) kétkülönbség játékot játszunk?

Megoldás:

a) Egykülönbség játék esetén a négy tulajdonság közül négyféleképpen választhatjuk ki azt a tulajdonságot, ami eltér. A táblázatban + -szal jelöljük az egyező, - - szal jelöljük az eltérő tulajdonságot, és felsoroljuk azokat a lehetőségeket, amelyek eltérnek az eredetitől.

méret

szín

lyukasság

forma

elemszám

+

nagy

+

kék

+

lyukas

-

kör, háromszög

2

+

nagy

+

kék

-

teli

+

négyzet

1

+

nagy

-

piros, sárga, zöld

+

lyukas

+

négyzet

3

-

kicsi

+

kék

+

lyukas

+

négyzet

1

A táblázatból látható, hogy összesen 2+1+3+1=7 lehetőség van a sorozat folytatására, ha még rendelkezésre áll a logikai készlet minden eleme.

b) Kétkülönbség játék esetén hasonló táblázatot készíthetünk.

A +/- -ok rendszere a következő: kezdjük két +-szal, utána a második + eggyel jobbra lép, amikor nem tud továbbmenni, akkor az első + -t is jobbra léptetjük eggyel, és így tovább. 

méret

szín

lyukasság

forma

elemszám

+

nagy

+

kék

-

teli

-

kör, háromszög

2

+

nagy

-

piros, sárga, zöld

+

lyukas

-

kör, háromszög

2∙3=6

+

nagy

-

piros, sárga, zöld

-

teli

+

négyzet

3

-

kicsi

+

kék

+

lyukas

-

kör, háromszög

2

-

kicsi

+

kék

-

teli

+

négyzet

1

-

kicsi

-

piros, sárga, zöld

+

lyukas

+

négyzet

3

Összeszámolva a lehetőségeket: 2+6+3+2+1+3=17-et kapunk.

Mátrix játék

Tulajdonságokat illesztünk egy táblázat sorainak elejére és oszlopainak tetejére. A gyermekeknek elemeket kell rakniuk a táblázatba, amely megfelel a sor és az oszlop tulajdonságának is. A játékot úgy készítsük el, hogy a tulajdonságok helye változtatható legyen! (a tulajdonságokat ikonokkal jelöljük, hogy a gyermekek számára felismerhető legyen!)

 

Sárga

Piros

Zöld

Kék

Kör

 

 

 

 

Háromszög

 

 

 

 

Négyzet

 

 

 

 

Szabályfelismerést játszhatunk úgy, hogy a gyermekeknek kell felismerni, hogy egy-, két-vagy háromkülönbség játékot játszunk. Alkothatunk periodikus sorozatokat: például az a szabály, hogy a színek piros, sárga, kék, zöld, piros, sárga, … sorrendben kövessék egymást. Nehezíti a felismerést, ha egyszerre több tulajdonságot kell figyelni, például a színek előbbi váltakozása mellett az első elem lyukas, a második teli, és így tovább, felváltva lyukas és teli elemek követik egymást (ezeket a játékokat szerencsésebb több készlettel játszani egyszerre, mert a többi tulajdonság zavaró lehet, hiszen nem tudjuk őket állandónak tartani, ha nincs több ugyanolyan elemünk).

Több hasonló tapasztalat után nagyobb gyermekek már maguk is tudnak hasonló szabályokat alkotni, amelyeket nekünk kell felismerni.

 

Quarto játék

Kétszemélyes játék, melynek eszköze egy 4×4-es tábla, melynek mezőire ráférnek a logikai készlet elemei. A logikai készletből válasszunk ki 16 elemet úgy, hogy 4 tulajdonság szerint 2-2 lehetőség legyen. Például az elemek legyenek kicsik vagy nagyok, lyukasak vagy nem lyukasak, kékek vagy sárgák, körök vagy négyzetek. A játékosok felváltva kerülnek sorra. Először egy játékos ad egy elemet a másiknak, aki lerakja azt egy általa választott helyre. Majd ő választ egy elemet, amit átad a másiknak, hogy lerakja. Az a játékos nyer, aki a lerakott eleme után talál 4 elemet egy sorban, vagy egy oszlopban vagy egy átlóban, amelyeknek van közös tulajdonsága.

Válasszuk ki a játék bábuit, és játsszuk le a játékot!

Az alábbi oldalon található egyszemélyes játékban úgy kell kirakni egy 4x4-es táblába 16 elemet, hogy semelyik sorban, oszlopban és átlóban levő 4 elemnek ne legyen közös tulajdonsága.

http://tananyag.geomatech.hu/b/509225#material/705141

Az alábbi oldalon található játék a Quarto egysezrűbb változata, amelyben a cél ugyanaz, csak mindenki azt az elemet rakja le, amelyiket szeretné.

http://tananyag.geomatech.hu/b/193001#material/139613

További érdekes soralkotás játszható az alábbi játékkal:

http://tananyag.geomatech.hu/b/509235#material/1021685