Skip navigation

9. Hatékony pedagógiai kommunikáció

HATÉKONY PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ

Hogyan értessük meg magunkat?

Hercz Mária

Célok

A fejezet célja, hogy az olvasó újragondolja a kommunikációról élete során tanultakat az óvodai, a gyermekekkel és a szülőkkel kapcsolatos pedagógiai célú kommunikációra fókuszálva. Nem célunk a kommunikáció alapfogalmainak átismétlése, de ehhez nagyon jó elektronikus könyveket, anyagokat ajánlunk (a Kitekintő c. részben).

Minden interperszonális kommunikációban az a lényeg, amit a másik megért közlendőkből. Az kommunikál hatékonyan, aki képes a szándékai szerinti mondanivalót úgy közvetíteni, hogy a többiek azt nem értik félre. A kommunikáció célja végeredményben az, hogy a másik személyt a kommunikáció révén befolyásoljuk, rá hatást gyakoroljunk. Hatásunk valójában rendkívül sokelemű, összetett hatásrendszer, melynek vannak velünk született és tanult, tanulható elemei.

A fejezet elsajátítása szándékaink szerint hozzájárul ahhoz, hogy az olvasó átstrukturálja a kommunikációról eddig tanultakat pedagógiai kommunikációjában alkalmazható tudássá, átgondolhassa saját kommunikációs hatékonyságának okait, megismerhesse a kommunikáció csapdáit, elsajátíthasson a gyakorlatban működő technikákat. Bemutatjuk a kommunikáció és a konfliktuskezelés kapcsolatát is, de e tekintetben további olvasmányokhoz irányítjuk az érdeklődő Olvasót.