Skip navigation

3. JELMAGYARÁZAT: a könyvben használt szimbólumok jelentése

1. A kör alakú kis táblák a tananyag feldolgozása közben valamilyen tevékenységre ösztönzik:

Kérdés-felelet, kérdéssor, teszt

Ez a jel a fejezet elején vagy a fejezet belsejében jelenik majd meg, s azt jelzi, hogy gondolkodásra, véleményalkotásra, valaminek a felidézésére hívjuk.

Kipróbálhatja, mit tud valamely dologról, anélkül, hogy (most) tanulta volna, mire emlékszik, vagy egyszerűen mi a véleménye.  

Ha lehet, ne hagyja ki, ne ugorja át! Tanulásmódszertanból tudjuk, hogy előismereteink, vélekedésünk, érzéseink felidézése segíti az új ismeretek megértését, rögzítését.


Link

Ha ezt a jelet látja, akkor rá kattintva eljut egy web-oldalra,  letölthet, vagy megnyithat egy dokumentumot.

2. A négyzet alakú táblák a gyakorlatok megoldásának egyéni vagy társas jellegét mutatják, az ajánlott munkaformákat:

Egyéni munka Páros munka Csoportmunka

3. Téglalap alakú széles táblák az egyes fejezetekben található tananyaghoz tartozó  kiegészítő tartalmakat jelölik a rajzos nagy táblákon, pl.

a)      Ráhangoló gyakorlat: ezek a gyakorlatok az egyes témákat készítik elő, néha időigényesek, érdemes azonban elegendő időt szánni rájuk. Általában a fejezetek szövegében a tábla alatt találja meg, hogy a 14. fejezet melyik gyakorlata tartozik oda. Néha azonban előfordul, hogy ott, a főszövegben adunk átgondolni valót, feladatot.

b)      Kislexikon az idegen vagy nehezen érthető kifejezések magyarázata olvasható itt

c)       Kitekintő: további olvasnivaló, honlapok, érdekességek

d)      Önellenőrző feladatok: A tananyag elsajátítása után tegye próbára tudását! Ez a gyakorlat egyénileg és csoportban is végezhető

e)      Felhasznált irodalom

Előfordul majd, hogy a gyakorlatok után ismét tananyag következik, de jelzés nélkül összefolyna a gyakorlat értékelésével, ekkor ezt a táblát használjuk:

4. TANULÁSI TANÁCSOK

Könyvünk egy része klasszikus tananyagot tartalmaz, amely jól használható a pedagógiai tárgyakhoz, például a neveléselmélet vagy az oktatáselmélet (a tanulás tanítása), a tanulás és fejlesztés az óvodában c. tantárgyakhoz. Több esetben összegzik vagy kiegészítik az ott tanultakat, hisz könyvünk a pályakezdőknek legfontosabb elméleti tudnivalókat kívánja áttekinteni, s a gyakorlatban közvetlenül használható tudást nyújtani.

Mint az itt látható szimbólum mutatja, a hatékony egyéni tanuláshoz szeretnénk segítséget adni, vagy egyedül végezhető gyakorlatokat ajánlunk.

Könyvünkben számos olyan fejezetrész, gyakorlat található, amely nem a felsőoktatásban tipikus felidézésre szolgál, hanem dolgok átgondolására, értékelésére, megvalósítási példára.  Az Önellenőrző feladatok ezért csak néhány esetben szolgálnak a tanultak felidézésére, gyakran inkább a továbbgondolásra, alkalmazásra vonatkoznak.

A könyvben való haladás is többféle módon történhet, alapvetően lineárisan, egymás után olvasva, végiggondolva az olvasottakat, illetve az egy témához kapcsolódó fejezeteket, vagy egy problémakörre vonatkozókat (pl. pályakezdők 3., 11 és 13. fejezet, vagy problémamegoldás a gyakorlatban 3. modul fejezetei). Használhatjuk önmagunk személyes (13. fejezet) és szakmai (15. fejezet) megismerésére akár a tananyagtól, az abban való haladásunktól függetlenül is. S végül  kereshetünk egy-egy konkrét kérdésünkre választ, amit az anyag elektronikus változata különösen támogat: a CTRL+F billentyűkombináció lenyomásával beírhatjuk a keresett fogalmat, vagy akár egy szakirodalmat a szerző neve alapján olvasás közben, és sikeresen megtaláljuk.

A tananyag elméleti részének tanulását a következőképpen javasoljuk:

  1. Először nézze meg a tartalomjegyzéket! Mit gondol, melyik fejezet fog Önnek tetszeni? Melyik cím ígér újat? Mi érdekli leginkább?
  2. Nézzen bele az Önt érdeklő tartalmakba (ha letöltött változattal dolgozik,’ lapozza’ végig)!
  3. Nyissa meg az első fejezetet! Haladjon sorban! Ha feladattal, gyakorlattal találkozik, végezze el! Első olvasáskor ne emeljen ki a szövegben semmit, s ne is jegyzeteljen! Ha lehet, kapcsolja hozzá az olvasottakat saját élményeihez, saját tapasztalataihoz!
  4. A leckék egy részében talál un. „ráhangoló gyakorlat”-ot. Ezeket azért építettük könyvünkbe, mert egy évtizednyi pedagógusképzésben való tanításunk során megtapasztaltuk két dolgot, amit a tanulásmódszertan tudománya is állít: (1) pozitív érzelmekkel , ill. (2) az előzetes tudás felidézésével könnyebben és hatékonyabban rögzítjük, s később jobban idézzük fel a a tanultakat.
  5. Elkészített feladatait gyűjtse össze (dossziéjába), írja le magának az eredményét, s reflektáljon rá!
  6. Ha olvasás közben nem ért egy szót, olvassa el a Kislexikonban, vagy ha ott nem szerepel, keressen rá az interneten! Ne hagyjon homályosan kifejezéseket, mert ezek később hiányos, téves információhoz vezetnek.
  7. A második olvasás során már jegyzetelhet! Érdemes a gondolati térkép technikát alkalmaznia.
  8. Gondolati térképeit gyűjtse portfóliós dossziéjába!
  9. Ha úgy érzi, hogy elsajátította az anyagot, foglalja össze a lényegét szóban! Vegye elő a témához készült gondolati térképet, s ellenőrizze le, minden eszébe jutott-e!

5. ÉRTÉKELÉSI LEHETŐSÉGEK

Könyvünk használható önállóan vagy oktatói irányítással. Mindkét esetben a munkaportfólió készítését, készíttetését javasoljuk. A hagyományos értékelést nem illeszkedik jól tananyagunkhoz. Ha szükséges jeggyé váltani a munkát, akkor a portfólió-alapú kollokviumot tartjuk a tananyag céljához illőnek. Ez esetben a hallgató a készített anyag segítségével old meg átfogó, összetett feladatot, vagy mutatja be munkájának valamely kiválasztott szeletét.

Könyvünkhöz ideálisan hallgatói portfólió vagy e-portfólió kapcsolódik tehát, de dolgozhat az Olvasó az Office OneNote 2013 felületén is. A nem-elektronikus anyagokat fényképekkel vagy akár hangfelvétellel tudja rögzíteni. Egyik fő célunk, hogy az olvasottakat egyénileg értelmezze, illessze saját tudásába, reflektáljon rájuk.

A portfólión produktumai gyűjteményét értjük, amibe bele tartozhatnak egyéni döntése, vagy oktatója döntése alapján):

- az egyes fejezetek személyes jegyzetei,

- gondolati térképek az egyes fejezetekről,

- reflektív napló,

- szakirodalmi olvasónapló,

- saját használatra kialakított ötlettár (kimásolva, vagy oldalszámokkal / linkekkel),

- a fejezetekben elvégzett feladatok és eredményeik,

- a 14. és 15. fejezet önismereti gyakorlatai,

- fényképek, hangfelvételek, videók.

A tananyag elsajátítását ezért nem hagyományos, tesztes formában javasoljuk ellenőrizni, hanem a kurzus elején megállapított mennyiségű és szintű feladatok elkészítésével. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a hallgató választhassa ki a számára legszimpatikusabb részelemeket, formákat, dönthessen arról, hogy mely részegységekből kívánja összegyűjteni a szükséges %pontokat. Az eredményességhez az is szükséges, hogy a hallgató a munka megkezdése előtt tisztában legyen azzal, hogy a teljesítési szinthez, a minősített szintekhez vagy az érdemjegyekhez mit milyen módon kell elkészíteni.