6.3. A foglalkozás-tervezettől a foglalkozásvázlatig
6.3. A foglalkozás-tervezettől a foglalkozásvázlatig
A 6.2. részfejezetben a tervezés időbeli típusai közül a a hallgató először a legkisebb egységgel, a foglalkozástervvel találkozik. A képzés során sokszor különféle kifejezésekkel említik, amikor a foglalkozások tervezéséről van szó, nem mindig következetesen alkalmazzák a tervezet és a vázlat fogalmat. Miért van ez? Egyszerű szinonimaként használjuk őket, vagy tartalmi jelentéskülönbséget is találunk? Ha helyesen használjuk, és töltjük meg tartalommal, akkor jelentősen különböznek. Az alábbi táblázatban bemutatjuk, hogy mik ezek. A foglalkozásvázlatról írtakat hazánkban még alig alkalmazzák, a gyakorlatban a rövid, vagy rövidített tervezetet nevezik vázlatnak.
Az olvasó számára azonban reményeink szerint az alábbi jellemzők megismerése ötletadó és tanulságos lesz. Hallgatóként fontos a részletesen kidolgozott tervezet elkészítése, amelyhez érdemes egy vázlatot készíteni, amelynek segítségével a legfőbb lépések és teendők megjelennek. Pályakezdőként elég lesz a vázlatok készítése, ami az idők során rövidülhet, elektronikussá válhat, akár többször is használható egészében vagy részleteiben, de tanácsunk szerint soha ne hagyjuk el! A jó terv a siker alapja!
A foglalkozástervezet és a foglalkozásvázlat (óraterv / óravázlat) jellegzetes különbségei
Összehasonlítás szempontjai |
A FOGLALKOZÁS (TANÍTÁS) TERVEZÉSI FORMÁI |
|
TERVEZET |
VÁZLAT |
|
Célja |
A hallgató vagy pedagógusjelölt munkájának ellenőrzése, a készülő foglalkozás sikerének előjelezhetősége, a hibák korrigálása |
A hallgató / gyakornok / óvoda-pedagógus segítése a foglalkozás előtt és alatt |
Célszemély |
oktató / gyakorlatvezető |
hallgató / gyakornok / óvodapedagógus |
Részletezettsége |
részletes |
vázlatos: strukturált, csak a szükséges mértékben részletezett |
Mérete |
sok oldalas |
1 -2 oldal |
Tartalma |
- sokrétű, mindenre kiterjedő (sok esetben a gyerekeknek feltett kérdésekre adott válaszlehetőségeket is tartalmazza) - az oktató / gyakorlatvezető utasításai szerint, ill. jóváhagyásával |
- fejléc - logikai menet, részfeladatok egymás után - munkaformák, módszerek eszközök a részfeladatok mellett áttekinthetően - rövidítések, rajzok, jelzések, emotikonok - megjegyzés rovat |
Készítésének menete |
- oktatói feladatkijelölés után a hallgató önálló munkája, majd oktatói kontroll, hallgatói korrekció |
- óvodapedagógus /jelölt önállóan |
Döntés a tartalomról és a megvalósításról |
- oktató, vagy közösen |
- óvodapedagógus /jelölt önállóan (mentori segítséget kérhet) |
Formája |
- táblázat sok szöveggel |
- áttekinthető táblázat - gondolati térkép - kártyasor - IKT alapú vázlat (ppt vagy interaktív tábla feladatsora) - gyűrűskönyv lap |
Megjelenése |
- nyomtatott vagy kézírások lapok - fekete – fehér - táblakép vagy szemléltetés terv - feladatok bent vagy mellékletben |
- bármilyen hordozó anyagra (elektronikus: telefon / tablet / laptop, stb; papír alapú) - bármilyen anyagú - bármilyen méretű - színes, grafikus lehetőségű |
Áttekinthetősége |
- mérete és részletezettsége miatt nehézkés, segíthetnek a színek és a táblázatos forma |
- könnyen áttekinthető |
Alkalmazhatósága |
- a foglalkozáson általában nem engedik alkalmazni |
- alkalmazható (ezért is készül) |
Az egyes foglalkozások tervezésének mikéntjét a különféle tantárgy-pedagógiák során sajátítják el a pedagógusjelöltek. Ezek a tervezetek gyakran tantárgy-specifikusak, de általában felsőoktatási intézményenként, néha pedig még oktatónként is változnak. Ez a sokféleség egyrészt azt mutatja, hogy nincs szakmai megegyezés sem a formában, sem a tartalmi elemekben, sem a hosszúságban, hogy csak a leglátványosabb különbségeket említsük. Így a hallgatóknak, de néha a gyakornokoknak is nehéz dolguk van, ha a különféle kritériumoknak egyszerre szeretnének megfelelni.
A pedagógus életpályamodellhez mellékelt minta sem segít a helyzeten, hisz az idő tervezésén felül két tartalmi hasábra egyszerűsíti a formát, ami a kezdők számára (is) áttekinthetetlenné és a sokféle információ együttes megjelenése miatt – véleményünk szerint – használhatatlanná teszi a tervezetet (V.ö. Útmutató … 47.o.-tól). Az egyik oszlopba kerülnek a tartalmi lépések, a másikba pedig „A fejlesztés módszerei, foglalkoztatási formák, eszközök, megjegyzések” (i.m. 47.).
Javasoljuk, hogy a tervező munkájában használjon logikus és könnyen áttekinthető formát a tervezetek írásakor is! Érdemes a tradicionális sorrendet megváltoztatni a használhatóság érdekében:
a) A foglalkozás tartalmi lépései mellé írni az eszközöket és az anyagokat, hisz azokra lesz szükségünk az egyes részfeladatok megvalósításakor. Megjelölhetjük saját szemléltető eszközeinket, és a gyermekek használati eszközeit.
b) Az eszközök melletti oszlopba a szervezési feladatokat írjuk be Így a tervezetünkből írt kis vázlatra tekintve biztosan nem felejtünk el semmit előkészíteni, kiadni, stb. Ez az oszlop nem „tradicionális”, a tanult / tanított formákból hiányzik, de tapasztalataink szerint jó szolgálatot tesz (még 35 év tanítás után is). Érdemes minél pontosabban jelölni a könyv oldalszámát, a film linkjét, stb. Fontos lehet, hogy ne felejtsük el a dolgokat kiadni, a csoportokat beosztani, a székeket áthelyezni, vagy a hangszórókat bekapcsolni. Ezeken az apróságokon csúszhat el az élvezetesre álmodott foglalkozásunk.
c) A munkaformák és módszerek megtervezése fontos, de a foglalkozás közben csak a tevékenységek váltásakor használjuk, így jó helyen van a táblázat végén.
d) A megjegyzések rovatot közvetlenül a foglalkozás után érdemes kitölteni pipával, emotikonokkal gyorsan, majd később szöveggel reflektálni.
e) Rövidítések, színek, rajzok használta még áttekinthetőbbé teszi az oszlopokat, gyorsabban felfogjuk rátekintéskor. Figyeljünk rövidítéseink, szimbólumaink következetes alkalmazására!
Minta
IDŐ |
TEVÉKENYSÉGEK TARTALMA, LÉPÉSEI |
ESZKÖZÖK /ANYAGOK |
SZERVEZÉSI FELADAT |
MUNKAFORMÁK ÉS MÓDSZEREK |
MEGJEGYZÉS |
0-5 |
Ráhangolódás, előkészítés (fő részek kiemelt sorban) |
|
|||
|
|
szemléltetési eszközök pontos megjelöléssel; anyagok; tárgyak; játéktárgyak; eszközök rövidítve, stb. |
- Térszervezés - Eszközök kiosztása - Anyagok kiosztása - személyre szabott feladatok |
rövidítések használhatóak MF (= munkaforma) dramatizálás mese értékelés Diff. csop.munka (nemenként) pántlika csákó |
|
|
[példa]
|
IT: erdő mesefilm-részlet (link; 3:21-6:00) |
- IT és hang bekapcsolása
|
MF: front. msz: szemléltetés |
|
5-10 |
………………………… |
|
|||
|
|
szín/jelkártyák csoportalkotáshoz; rajzlap; zsírkréta |
- ! helyváltoztatás: 4 fős csoportok - 5 db A3 rajzlap, rajzeszközök kiosztása K.A és T.J segít |
MF: diff. csoport; msz.: beszélgetés; bemutatás; tevékenykedtetés |
|
|
2. |
|
- |
|
stb. |
Megjegyzés: ez a táblázat vízszintes elrendezéssel látható és használható kényelmesen.