Testnevelés tantárgy-pedagógia I.
Gyakorlatanyag
- Természetes gyakorlatok:
- A legtöbb természetes mozgás alkalmas a mozgáskoordináció fejlesztésére, ha azt a megszokottól eltérő módon hajtatjuk végre /pl.: járás padon vagy gerendán különböző feladatokkal, dobás ügyetlenebb kézzel/.
- Határozott formájú gyakorlatok:
- Itt is a megszokottól eltérő, tehát figyelmet kiváltó gyakorlatok segítik elő legjobban a mozgáskoordináció fejlesztését /pl.: tükörképszerű végrehajtás, tempóváltoztatás, kéziszerek variálása, ismert gyakorlatokban elemkapcsolat változtatás/.
Módszertani szempontok:
- A gyakorlatok játékosak, élményszerűek legyenek;
- A végrehajtásra vonatkozóan kezdetben engedményeket lehet tenni;
- Az új mozgások elsajátítására nagyobb lehetőség van, ha az érzékelésbe minél több analizátor kapcsolódik be;
- Jelentős koordinációt fejlesztő hatása van az erő-és a gyorsaság fejlesztésének és a testnevelési játékoknak;
- A gyakorlatok olyanok legyenek, hogy a hatékonyabb, javuló mozgáskoordináció mérhetővé váljon;
- Az új mozgások megtanulását mindig a már meglévő, ismert mozgásokra kell építeni;
- A mozgástanulásnak és az erőfejlesztésnek a sportágak, mozgásformák nagy részében párhuzamosan kell haladnia;
- Az oktatás körülményeit, feltételeit lehetőség szerint úgy kell alakítani, hogy a gyermek néhány próbálkozás, kísérlet után sikeres- esetleg még nem teljesen kielégítő- kísérletet tehessen.