Skip navigation

Csoportonkénti osztályfoglalkoztatás

  • Jellemzője: minden tanuló ugyanazt a gyakorlatot hajtja végre, ugyanazzal a tananyaggal foglalkozik, de bizonyos körülmények miatt (kevés a kéziszer, a szer, kicsi a hely, nem látható át a gyakorlás) csoportokban.
  • Alkalmazható:
    • kéziszer gyakorlatoknál;
    • előkészítő szergyakorlatoknál (pad, bordásfal);
    • labdás gyakorlatoknál
    • torna elemek gyakorlásánál
    • atlétikai futásoknál, dobásoknál stb.
  • Megoldások a csoportok foglalkoztatásához:
    • egyik csoport végzi a gyakorlatot, a másik figyel, majd cserélnek;
    • egyik csoport végzi a gyakorlatot, a másik hasonlót végez szer nélkül;
    • egyik csoport végzi a feladatot, a másik állandó jellegű gyakorlatot, vagy kiegészítő feladatot végez.

2. ábra: Csoportonkénti osztályfoglalkoztatás (Makszin Imre alapján)

  • Előnye:
    • rugalmasan alkalmazható különböző felszereltségi feltételek között;
    • megszervezés viszonylag egyszerű;
    • nagyobb az önállóság;
    • a hibajavítás az egész osztálynak szól.
    • egyes tananyagok gyakorlásánál biztosítja a terhelés – pihenés megfelelő arányát.
    • várakozás közben megfigyelhetők a társak, információ szerezhető a végzendő feladatról.
    • a társak megfigyelése motiváló hatású lehet.
  • Hátránya:
    • az időkihasználás nem elég gazdaságos;
    • az intenzitás a csoportok váltása miatt mérsékeltebb.