Skip navigation

A wellness kínálati oldala

A wellness-turizmus kínálati oldalának szolgáltatói vonzó környezetet, kellemes időtöltést, komplex egészség-megőrzési és prevenciós programot kínálnak, ugyanakkor lehetőséget nyújtanak az egészséggel kapcsolatos tudás megszerzésére (OES 2007). Az aktív (pl. sport) és passzív (pl. szépségprogramok) wellness alapvetően elkülönül egymástól, de a szolgáltatások palettája színes, éppúgy szerepelhet rajta egy tradicionális gyógyászati módszer, mint egy spirituális program. Legfontosabb alapelvei: az egészségtudatos magatartás, a rendszeres mozgás, az egészséges táplálkozás, a káros szenvedélyektől való mentesség, a tudatos stresszkezelés, a relaxáció, a szellemi és lelki harmónia, a szépségápolás, s nem utolsó sorban a környezettudatosság (Albel A. –Tokaji F. 2006).

A wellness szállodák legalább egy fürdővel és szaunával, vagy gőzfürdővel rendelkeznek, minimum ötféle szolgáltatást nyújtanak a „szépség és stílus” szolgáltatás-csoportból, és legkevesebb tizenegy féle terápiás és relaxációs programot kínálnak. A wellness-szállodákban ugyancsak alapkövetelmény, hogy lehetőséget biztosítsanak a reformtáplálkozásra, valamint a kardio- és izomerősítő gépek mellett legalább háromféle sportolási lehetőség és legkevesebb kétféle közösségi program igénybevételére (http://www.mimnet.hu/).

A wellness-turizmus kínálatában a hely adottságainak és az innovációknak köszönhetően napjainkban újabb sikertényezők azonosíthatók. Az új tendenciák az eredeti, autentikus helyi kezelések (pl. alpesi wellness), különleges szolgáltatások (pl. fitoterápia, vinoterápia, „férfiszegmens”) irányába mutatnak (Smith, M.– Puczkó L. 2010). Ugyanakkor sajnos előfordul az is, hogy a divatszóvá váló wellness néven egyre több szolgáltató hirdeti magát, akkor is, ha a szolgáltatásai sok esetben nem tartoznak a wellness szolgáltatások körébe (Hojcska Á. E.– Szabó Z. 2010).