9.3 Konstruktív pedagógia
A konstruktív pedagógia jellegzetességeit sokféle módon határozták meg a szakirodalomban:
- helyzetfüggő gondolkodás (situated cognition),
- az ismeretek "lehorgonyzása" (anchored instruction),
- probléma alapú tanulás (problembased learning),
- alkotó tanulás (generative learning),
- konstrukcionizmus (constructionism),
- kutató tanulás (exploratory learning).
Mindegyik elnevezés arra utal, ahogyan az elképzelések gyakorlati formát öntenek a valóság jelenségeinek megismerése során
A konstruktív pedagógia alkalmazásának kritériumai
- A gyermekek előzetes tudását és magatartásformáit figyelembe kell venni a tudásépítés során.
- A tanulás és játék egymást segíti
- A gyermekek központi szerepet játszanak a tanulási folyamat kialakításában és ellenőrzésében.
- Élet közeli helyzetek kialakítása, amelyben a tanulás meghatározó lehet.
- Valósághű megközelítések, valódi feladatok és problémák megoldása.
- Az adott tartalom sokféle elképzelés és szempont szerinti feldolgozása.
- A sok szempontú feldolgozással bővül a tudás, megvalósul a készségek és a képességek fejlesztése.
- A tudás konstruálását, építését kell hangsúlyozni, nem a reprodukálást.
- A problémamegoldás hangsúlyozott.
- Az értékelésnek a tanulási folyamathoz kell kapcsolódnia és a gyermek önellenőrzésével kell folynia.
- A pedagógusok vezetőként, megfigyelőként, tutorként működnek.
Hagyományos nevelési környezet
- A foglalkozási anyag a részektől az egész irányában épül fel, az alapvető jártasságok kialakítására helyezve a hangsúlyt.
- A pedagógusok viselkedése didaktikus, ilyen módon közvetítve az információkat.
- A pedagógusok korrekt (zártvégű) kérdésekkel ellenőrzik a gyerekek tanulási tevékenységét.
- A teljesítmények értékelése a tanulási folyamattól elválasztva történik
- A gyermekek főként önállóan dolgoznak
Konstruktív környezet
- A foglalkozási anyag az egésztől a részek irányába épül, a fontos fogalmakra helyezve a hangsúlyt.
- A gyermeki kérdéseket tekinti nagyon fontos értékeknek
- A környezet felfedezése döntően az elsődleges adatforrásokra és a manipulatív eszközökre támaszkodik.
- A pedagógusok szerepe a párbeszédre való törekvéssel jellemezhető.
- A pedagógusok a gyermekek nézőpontjait, a gondolkodás módját próbálják felderíteni, kiismerni.
Az óvodai nevelés célja, hogy kibontakoztassa a gyermek személyiségét, segítse a harmonikus személyiségfejlesztést. Ennek egyik formája a konstruktív pedagógia.
A konstruktív pedagógia megjelenése az óvodai nevelésben az alábbiak teljesülése mellett lehetséges:
a nevelői irányítás indirekt jellegű,
a fejlődés lehetőségeinek biztosítása,
az egyes gyermekek igényei szerinti személyi és tárgyi feltételek megteremtése,
és a tevékenységekben való részvétel során a választás lehetőségének biztosítása.
Az óvodai nevelésben ez úgy jelenhet meg, hogy:
- a mindennapi életéből adódjanak a problémahelyzetek, mert azok érdeklik, azok veszik őket körül, azok megoldására késztetést éreznek,
- a döntés, a próbálkozás, az önállóság lehetősége, a sikerélményhez való jutás, a kudarc, a tévedés is legyen átélhető számára, mert ezek erősítik a jellemet, és ezek inspirálják a gyermeket önmaga megvalósítása felé,
- elmélyedhessen, próbára tehesse kitartását,
abban vehessen részt, s ez által fejlődhessen, ami számára a leginkább vonzó.
Az óvodás gyermek tanulásának sajátosságai között a legjellemzőbbek:
- A cselekvő aktivitás
- A helyzetek, tevékenységek, problémahelyzetek megoldása során az átélés lehetősége fontos az óvodás gyermek számára, akkor pl.: a valós élet problémáinak valós megoldására helyezzük a hangsúlyt.
- Sok érzékszervet foglalkoztató tapasztalás
- A saját környezetéből szerzett problémák és azoknak a megoldása során a tapasztalási lehetőségek vonzóságát jó, ha biztosítjuk, akkor pl.: a csoportszoba átrendezése, karácsonyi dekorálása kielégítheti ezt a fajta igényét a gyermekeknek.
- „az akkor és ott” tanulás lehetőségének biztosítása, mint a gyermek lényeges életkori sajátossága a tanulás vonatkozásában (a gyermek belső késztetése és a külső inger ott, abban a helyzetben egymásra találnak), - akkor az élethelyzetekben adódó tapasztalásra akkor kell lehetőségeket biztosítani, amikor azok felmerülnek.