Pedagógus mesterség
4.4 Az óvodapedagógus tudás-struktúrája
A következőkben az óvodapedagógusok tudás-struktúráját mutatjuk be.
Elemei a következők:
Szakmai tudás:
- A kisgyermekkori fejlődésre vonatkozó tudás
- A nevelési-fejlesztési funkciók ismerete
- Önismeret, segítő, támogató szerepre való alkalmasság
- Nevelési stratégiák
- Jogszabályok ismerete
Háttértudás:
- A közoktatási intézményrendszer, a pedagóguspálya, a
- pedagógusi munkakörök követelményeinek, szabályozásának ismerete
- szakképzettséghez kapcsolódó szaktudomány és szakmódszertan ismerete
- közoktatási intézmények működésének, környezeti kapcsolatainak ismerete
- a közoktatási intézmény dokumentumainak, pedagógiai programjának (a speciális területeket is beleértve annak speciális területeit is: (pl. inkluzív nevelés, egészségnevelés, gyermekvédelem stb.) ismerete
Kompetenciák:
- A gyermeki személyiség fejlesztése
- gyermekcsoportok, közösségek alakulásának segítése
- a pedagógiai folyamat tervezése
- a gyermekek képességeinek fejlesztése
- a nevelési folyamat szervezése és irányítása
- az értékelés változatos eszközeinek az alkalmazása
- a pedagógiai folyamat tervezése
- a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek az alkalmazása
A szakmai fejlődés kompetenciái:
- hatékony szakmai együttműködés és kommunikáció
- szakmai kompetenciák folyamatos fejlesztése, mérése, értékelése
- a kezdő pedagógusi reflektivitás szakszerű, korszerű eszközökkel történő segítése
- önművelés igényének kialakítása, az elkötelezettség erősítése, a pályakezdés, a beilleszkedés támogatása
- az adott szakterületen korszerű, jó gyakorlatok bemutatása
- a kezdő pedagógus szakmai szocializációjának támogatása
- az egész életen át tartó tanulást, a szakmai szocializációt folyamatosan megalapozó kompetenciák fejlesztése
Szakmai képességek:
- hatékony szakmai együttműködés a kollégákkal
- professzionális kommunikáció és konstruktív konfliktuskezelés
- a kezdő pedagógus munkájának nyomon követése, felelősségtudat
- a pedagógusi szakmai kompetenciák felismerése, fejlesztése
- reflektivitás, (önreflexió) szakszerű, korszerű eszközökkel történő kialakítása, fejlesztése
- az önművelés igényének kialakítása, az elkötelezettség erősítésére, a pályakezdés, a beilleszkedés támogatása
- az adott szakterületen korszerű, jó gyakorlatok bemutatása
- a kezdő pedagógus szakmai szocializációjának támogatása
Szakmai attitűdök:
- nyitottság az új kezdeményezések iránt
- fontosnak tartja, hogy megtalálja a személyiségéhez illeszkedő saját szakmai fejlődési útját
- érti és elfogadja a pedagógus kollégák közötti segítő-támogató kapcsolat kialakítását, ebben a saját szerepének, illetve a folyamatos önreflexiójának a jelentőségét
- felelősséget érez munkája iránt, fontosnak tartja a szakma nehézségei mellett a szakma szépségeinek tudatosítását is
- elkötelezett az eredményes mindennapi gyakorlat kiemelt jelentősége mellett
Kiemelt szerepfeladatok:
- szakmai szerepvállalás és elkötelezettség
- hatékony szóbeli és írásbeli kommunikáció
- reális szakmai önismeret
- együttműködés pedagógusokkal, szülőkkel, gyerekekkel
- új nevelési módszerek és eljárások kidolgozása, elsajátítása
- intézményi szervezetfejlesztési munkákban való részvétel
- értékelkötelezettségek és szakmai attitűdök
- felelősségtudat
- a gyermekek egyéni sajátosságainak figyelembevétele és tisztelete
- érzékenység a hátrányos társadalmi helyzetből fakadó nehézségekre, előítélet- mentesség
- személyes példamutatás, értékközvetítés.