Bevezetés
Előszó
A tananyag a játékpedagógia főbb kérdésköreit járja körül, elősegítve azt, hogy az óvodapedagógus a tanult és kifejlesztett kompetenciák birtokában mindig gyerekfüggő, szituációfüggő döntést hozzon, találja meg a hangot a gyerekkel, gyerekcsoporttal, legyen képes tudatosan alkalmazni mindazt a játékpedagógiai tudást, amelyet összegyűjtött.
A játék a kisgyermekek egészséges életformája, szerencsés esetben az ember egész élete során megőrzi játszóképességét.
Óvodás korú gyermekek esetében a játék – munka – tanulás tevékenységstruktúrában a játék a fő tevékenység, ezért az óvodapedagógus hallgatók tanulmányaik során kitüntetett figyelemmel kell, hogy forduljanak a témához.
Célunk, hogy óvodapedagógus hallgatóink képesek legyenek:
- önállóan felhasználni az olvasott szakirodalomban leírtakat saját tevékenységeik során;
- elemezni a tudományos ismereteket és adatokat, absztrakt módon gondolkodni, szintézist alkotni és általánosításokat megfogalmazni;
- felhasználni az elméleti ismereteket a való világban;
felhasználni ismereteiket saját szakmai tevékenységük során.
A témák rövid, áttekintő bemutatása:
A tananyagot nyolc nagy témakörben tárgyaljuk, az elméleti és történeti bevezetőt a játékfajták elemző bemutatása követi.
Külön egységben tárgyaljuk a játék szervezési feltételeit a játékterek, játék eszközök és az óvoda pszichés klímája tekintetében.
Ezt követően az óvodapedagógus szerepét tekintjük át a játéktevékenység vonatkozásában, majd a gyermek megismerése a játék során, a játék mint tevékenység és a tanulás és munka kapcsolatának elemzése következik.
Az anyagot a játékfoglalkozásra való felkészülés bemutatásával zárjuk.
A jegyzet elméleti tananyagainak elsajátítása során jól hasznosíthatóak a kisgyermeknevelő szakokon tanult általános pedagógiai és pszichológiai ismeretek, a gyakorlatban gyűjtött tudásanyag.
Minden témakörhöz a tudás elsajátítását ellenőrző feladatok és azok megoldásai tartoznak, valamint irodalomjegyzék segíti a további tájékozódást.
A Történeti bevezetővel a hallgatók térbeli és időbeli tájékozódását, elvont gondolkodását kívánjuk fejleszteni.
A 3. fejezetben tárgyalt elméleti kérdések segítik az összefüggések felismerését, az absztrakt ismeretek elsajátítását, a hivatás iránti érzelmi elkötelezettség fejlődését.
A Játékfajták a legfontosabb szakmai ismeretek közvetítésével alapozzák, segítik a hallgatókat a gyakorlatokra történő felkészülésben.
Az 5. fejezet anyagai a való világban történő tájékozódást segítik elő, a 6. a pedagógus hivatásra történő tudatos készülést.
A 7. fejezetben foglaltak az önálló kutatómunkára, a mérlegelés, döntés képességének fejlesztésével a szocializációs feladatokra készítenek fel.
Útmutató a digitális tankönyv használatához:
A tananyagot nyolc nagy tanegységben mutatjuk be, a bennük szereplő tananyagok mindegyike képekkel, egyéb segédanyagokkal segíti az elsajátítást.
A szövegben dőlt betűvel szedett fogalmakra, nevekre, utalásokra kattintva képek, linkek nyithatók, melyek szerves részét képezik az elsajátítandó anyagnak.
A tanegységek végén szereplő kérdések, feladatok megoldásával ellenőrizhető az elsajátított tudás.
Eredményes tanulást kívánunk!