5.2. A csoportszoba
Az óvodapedagógus feladata biztosítania gyermekek számára a megfelelő játékidőt, játéktereket és eszközöket, mint a játék objektív feltételeit.
A játékidőt a napi ritmus szabályozza, kötetlen udvari játékot általában az uzsonnát követően, a szülőket várva biztosítunk. Minden esetben figyeljünk arra, hogy a gyermeki játék ívét ne törjük durván meg, ne keltsünk feszültséget a gyermekben!
Többféle játéktérben kell gondolkodnia a pedagógusnak, a csoportszoba és az óvodai udvar által biztosított feltételek kiegészíthetők a közeli játszóterek nyújtotta lehetőségekkel.
1. kép Csoportszoba 1.
(forrás: Sztanáné)
2. kép Csoportszoba 2.
(forrás: Sztanáné)
Életkorokat megfigyelve megállapítható, hogy a kisebb gyermekek „bújósabbak”, a felnőtt közelében érzik magukat biztonságban, a nagyobbak már igyekeznek önállósodni, szívesen különülnek, távolodnak el időnként a pedagógus közvetlen közeléből.
A csoportszobában a napi tevékenységekhez igazodunk, biztosítanunk kell az OAP (http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1200363.KOR) által előírt tevékenységek számára is a megfelelő teret: szükséges tér a családi játékok számára,
a meseolvasáshoz,
az építő játékokhoz,
gyurmázáshoz, festéshez, énekléshez,
kísérletezéshez,
a mozgásos játékokhoz.
A legtöbb óvodában a szobák mérete nem teszi lehetővé, hogy ezeknek a tevékenységeknek állandó helyet biztosítsunk, szükséges a termek átrendezése. Annak érdekében, hogy ezt minél könnyebben és gyorsabban elvégezhessük, járjunk el gondosan a bútorok beszerzésénél, vegyünk könnyű, könnyen mozdítható berendezési tárgyakat!
9. kép Az ágyak tárolása
(forrás: Sztanáné)
Legyenek állandó helyek is, amelyek a játékeszközök megfelelő tárolására, a rend fenntartásához nélkülözhetetlen.
Gyakran az ebéd utáni pihenéshez is a csoportszobát kell átrendeznünk.
Ne feledkezzünk meg a termek és egyéb helységek esztétikájáról sem!