Gyógypedagógiai pszichodiagnosztika
4.3. Az anamnézis meghatározott szempontjai
A gyógypedagógiai pszichológiai diagnosztikában alkalmazott anamnézis felvételének fő szempontjait az alábbiakban Oriskó (1983) alapján ismertetjük:
- személyi adatok
- javaslattevő
- adatszolgáltató személye
- panasz leírása
- jelenlegi állapot leírása: a vizsgált személy értelmi és testi fejlődése
- beszéd
- önkiszolgálás
- magatartás
- feladatvégzés
- látás
- hallás
- mozgás
- játék
- szociabilitás
- a vizsgálattal kapcsolatos igény
- a terhesség és szülés körülményei, a születés utáni időszak
- fejlődési adatok részletezése
- mozgásfejlődés
- beszédfejlődés
- önkiszolgálás
- betegségek
- családi anamnézis
- szociális körülmények
- családi körülmények
- intézményes nevelés
- probléma első észlelésének időszaka
A fentebb említett, általános szempontok mellett az iskoláskorú gyermekekkel végzett vizsgálatokban különösen fontos az otthoni tanulási körülményekre, a szülői segítségnyújtás módjaira, a gyermek tanulási szokásaira és motivációjára, fejlesztő foglalkozáson vagy terápián való részvételére, iskolai pályafutására vonatkozó információk kikérdezése (Lányiné, 2012).
A komplex gyógypedagógiai-pszichológiai szemléletben kialakított diagnózishoz tehát e fő szempontok szerinti anamnézis és élettörténeti elemzés a gyermek személyiségének megismeréséhez elengedhetetlen vizsgálati módszer.