Skip navigation

4.3. Az anamnézis meghatározott szempontjai

A gyógypedagógiai pszichológiai diagnosztikában alkalmazott anamnézis felvételének fő szempontjait az alábbiakban Oriskó (1983) alapján ismertetjük:

  • személyi adatok
  • javaslattevő
  • adatszolgáltató személye
  • panasz leírása
  • jelenlegi állapot leírása: a vizsgált személy értelmi és testi fejlődése
    • beszéd
    • önkiszolgálás
    • magatartás
    • feladatvégzés
    • látás
    • hallás
    • mozgás
    • játék
    • szociabilitás
    • a vizsgálattal kapcsolatos igény
  • a terhesség és szülés körülményei, a születés utáni időszak
  • fejlődési adatok részletezése
    • mozgásfejlődés
    • beszédfejlődés
    • önkiszolgálás
    • betegségek
  • családi anamnézis
  • szociális körülmények
  • családi körülmények
  • intézményes nevelés
  • probléma első észlelésének időszaka

A fentebb említett, általános szempontok mellett az iskoláskorú gyermekekkel végzett vizsgálatokban különösen fontos az otthoni tanulási körülményekre, a szülői segítségnyújtás módjaira, a gyermek tanulási szokásaira és motivációjára, fejlesztő foglalkozáson vagy terápián való részvételére, iskolai pályafutására vonatkozó információk kikérdezése (Lányiné, 2012).

A komplex gyógypedagógiai-pszichológiai szemléletben kialakított diagnózishoz tehát e fő szempontok szerinti anamnézis és élettörténeti elemzés a gyermek személyiségének megismeréséhez elengedhetetlen vizsgálati módszer.