A testnevelési kerettanterv tartalmi felépítése 2012
A kerettanterv felépítése az előző tantervekhez képest jelentős eltéréseket tartalmaz. A NAT fejlesztési szakaszolásának megfelelően (1-4. évfolyam; 5-8. évfolyam; 9-12. évfolyam), az alábbi szerkezet szerint tagolódik:
- célok, feladatok
- fejlesztési területek-nevelési célok
- kulcskompetenciák, kompetenciafejlesztés
- egységesség és differenciálás
- tantárgyi struktúra és óraszámok
A testnevelés és sport műveltségterület kiemelt céljai:
- a mozgáskészség fejlesztése
- a motoros képességek, kondicionális és koordinációs képességek fejlesztése
- testnevelési és sportági tevékenységhez kötődő ismeretek fejlesztése
- részvétel a szabadidős, diák- és versenysportban, sportágválasztás
- személyiségfejlesztés
- preventív egészségtudatos szokások fejlesztése
A fejlesztési feladatok szerkezete követi a kiemelt célokban leírtakat, azaz
- a motoros képességfejlesztés: edzettség, fittség
- motoros képességfejlesztés: mozgástanulás
- játék
- versenyzés
Az alapfokú testnevelés feladatait tematikai egységekre bontva, fejlesztési célokként leírva 1-2., 3-4. évfolyamon a következő tartalmakkal valósítja meg:
- előkészítő és preventív mozgásformák,
- hely- és helyváltoztató természetes mozgásformák,
- manipulatív természetes mozgásformák,
- természetes mozgásformák a torna és a táncjellegű feladatmegoldásokban,
- természetes mozgásformák az atlétikai jellegű feladatmegoldásokban,
- természetes mozgásformák a sportjátékok alaptechnikai és taktikai feladatmegoldásaiban,
- természetes mozgásformák az önvédelem és küzdőjellegű feladatmegoldásokban,
- természetes mozgásformák a vízbiztonságot kialakító és úszógyakorlatokban,
- természetes mozgásformák az alternatív és szabadidős mozgásrendszerekben.
Az egyes tematikai egységeken belül a tartalmat
- mozgásműveltség,
- ismeretek, személyiségfejlesztés csoportokba osztja.
Fejlesztési célok az 5-6 és a 7-8. évfolyamokon:
- természetes és nem természetes mozgásformák,
- úszás és úszó jellegű feladatok,
- sportjátékok: kézilabdázás, kosárlabdázás, labdarúgás, röplabdázás,
- torna jellegű feladatok,
- alternatív környezetben űzhető sportok: frizbi, tájfutás, korcsolyázás, alpesi síelés,
- önvédelemi és küzdő feladatok.
A tartalom tematikai egységeken belül, ezeken az évfolyamokon is
- A mozgásműveltség,
- Ismeretek és személyiségfejlesztés csoportosításban jelenik meg.
Fejlesztési célok a 9-12. évfolyamokon:
- sportjátékok: kézilabdázás, kosárlabdázás, labdarúgás, röplabdázás,
- torna jellegű feladatok és táncos mozgásformák,
- atlétikai jellegű feladatok,
- alternatív és szabadidős mozgásrendszerek,
- önvédelem és küzdősportok,
- úszás és úszó jellegű feladatok,
- egészségkultúra-prevenció.
A 11-12. évfolyamok fejlesztési céljaiból kimarad az úszás.
A tantervi követelmények meghatározása
A tantervi követelmények az egyes tematikai egységek után
- mozgásműveltség, illetve
- az ismeretek, személyiségfejlesztés fejezetekben részletesen, tartalmi bontásban vannak leírva, életkoronként nem fogalmaz meg mérhető követelményeket. Az egyéni, vagyis az önmagához mért fejlődést tekinti meghatározónak. (Makszim I. 2012)
Módszertani ajánlás nincs.
Eszközjegyzék nincs