A szomatikus (testi) fejlődés életkori szakaszai
Többféle beosztás létezik aszerint, hogy a fejlődést milyen szempontok szerint vizsgáljuk. A fejlődéspszichológia például nem veszi figyelembe a fejlődést érintő szakaszolást. Az iskolai szaka-szolás általában a kialakult iskola szerkezetet követi: általános iskola alsó tagozat (7-10 év), középiskola I. (10-14 év) és középiskola II. (14-18 év). Megfelelő a szakaszolás ha az a fizikai fejlődés, például a csontvázfejlődés, a testtömeg, a vázizomzat, a keringési, légzési szervek fejlődésének, a testmagasság növekedésének figyelembevételével történik. Az életkorhoz kötött fejlődési, növekedési jellemzők megállapítása elfogadott gyakorlatot jelent, jóllehet az egyéni eltérések jelentősek lehetnek (2-3. táblázat).
2. táblázat. A fejlődési szakaszokat bemutató differenciált életkori beosztás egy példája
Fejlődési szakasz | Lányok | Fiúk |
---|---|---|
Iskola előtti kor | 3–7 éves kor | 3–7 éves kor |
Korai gyermekkor | 7–10 éves korosztály | 7–10 éves korosztály |
Késői gyermekkor | 10–12 éves korosztály | 10–12 éves korosztály |
Serdülés első fázisa (Pubertás-kor) | 11–14 éves korosztály (menarche) | 12–15 éves korosztály (spermarche) |
Serdülés második fázisa | 13–18 éves korosztály | 14–19 éves korosztály |
A felnőtté válás folyamatának jellemzői (szakaszok...andragogia.iweb.hu/3.doc
3. táblázat. Az élettani állapothoz igazodó egyszerű életkori beosztás
ÉLETTANI ÁLLAPOT | ÉLETKOR |
---|---|
Kisiskolás kor | 6–10 éves korosztály |
Prepubertás kor | 10-14 éves korosztály |
Pubertás kor | 14–18 éves korosztály |