Domokos Mihály: A testnevelés és sport tanításának elmélete és módszertana
A foglalkoztatási forma megválasztása
A gyakorlási formák megválasztásához, kiválasztáshoz figyelembe kell venni:
- a rendelkezésre álló időt;
- a feldolgozandó tananyag mennyiségi és minőségi jellegét;
- foglakozás, tanóra jellege típusa (új anyag, gyakorlási anyag,)
- a lehetőségeket (gyakorló helyek, eszközök, szerek);
- a csoport (osztály) létszámát;
- az oktatási módszereket
- tanulók életkora, előképzettsége
- tanár, oktató felkészültsége
A szempontok a figyelembevétele a hatékony, gazdaságos időkihasználást és az eredményes munkavégzést kell, hogy segítse. A tanórai vagy sportfoglalkozás keretében történő tanítás eltérő lehetőséget hordoz magában a résztvevők foglalkoztatást illetően. A testnevelési foglalkoztatásokat a résztvevők számtól függően megkülönböztethetünk egyéni és együttes foglalkoztatást.
- Egyéni foglalkoztatást délutáni sportfoglalkozásokon speciális célok és feladatok megvalósítása érdekében lehet alkalmazni pl: tehetséggondozás, gyógytestnevelési feladatok végzése.
- Együttes foglalkozás keretében történik a gyakorlati tanítás testnevelés órán és a délutáni sportfoglalkozásokon a tanulók létszámának, tanítási anyag tartalmának, sajátosságának figyelembe vételével.
A délutáni sportfoglalkozásokon a foglalkozás jellege, sokszínűsége teremti meg a foglakoztatási formák változatos megjelenését.
Az együttes foglalkoztatási formát a szerint csoportosítjuk, hogy a résztvevők egyidősben azonos vagy különböző feladatot végeznek.
Osztályfoglalkoztatás | Csapatfoglalkoztatás |
---|---|
azonos feladat | különböző feladat |
Frontális osztályfoglalkoztatás | Együttes csapatfoglalkoztatás |
Csoportonkénti osztályfoglalkoztatás | Csoportonkénti csapatfoglalkoztatás |
Egyenkénti osztályfoglalkoztatás | Egyenkénti csapatfoglalkoztatás |
Köredzés (cirkuit) foglalkoztatás |