Verbális ismeretnyújtás
A szóbeli közlés, elbeszélés és magyarázat,
mint verbális ismeretnyújtás, minden oktatás nélkülözhetetlen eszköze, így a
motoros tanulás során is fontos, a tanulói ismeretszerzés leggyakoribb
módszere.
Szóbeli közlés révén történik a motoros tanulás céljainak,
feladatainak, a tanult elemek felhasználásának, a végrehajtás szabályainak stb.
az ismertetése.
A magyarázattal alakítjuk, formáljuk a
tanulók szemléletét is. A magyarázat legyen érthető, adjon világos,
könnyen elképzelhető, szemléletes képet az elsajátításra váró
mozgásfeladatról.
Ismertetni kell a
célokat és feladatokat, majd visszakérdezéssel ellenőrizni azok
megértését és az eredménytől függően megkezdeni a tanulást (gyakorlást), vagy
―ha arra szükség van ―újra el kell magyarázni, még figyelmesebben
a feladatot.
Az érthetőség követelményének való megfelelést az új
szakkifejezések fokozatos elsajátításával kell biztosítani, amely
garantálja a tanulásban az elméleti és gyakorlati előrehaladást.
A magyarázat legyen rövid, hiszen a testnevelés lényege a cselekvés, a tevékenység.
A túl sok magyarázat megöli a tettet, unalmas, érdektelen, időpocsékolás és a
kívánt célt, a testnevelési óra feladatát, pl.: a megfelelő fizikai terhelést,
nem tudjuk elérni.
A magyarázat alkalmazkodjon a tanulók életkorához,
értelmi színvonalához. minél
fiatalabbak, annál egyszerűbb szavakkal, fogalmakkal ismertessük
a feladatot.