Ugrások oktatásának módszertana
A
természetes gyakorlatok ugrásait nem szabad összekeverni a tornában alkalmazott
un. támasz ugrásokkal. A természetes ugrások kéztámasz nélkül történnek.
Végezhetők talajon, szerek átugrásával és mélybe ugrásokként.
A
talajon végzett ugrások történhetnek:
-
egy lábról
ugyanarra a lábra;
- egy lábról a másik
lábra;
- egy lábról két
lábra;
- két lábról egy
lábra;
- két lábról két lábra.
Irányát
tekintve előre, hátra, balra, jobbra történhetnek. Végezhetők fordulatokkal,
térd- és saroklendítéssel, lábterpesztéssel, karkörzéssel, eszközökkel a kézben
illetve a lábak között (babzsák, labda, bot).
Az
átugrások történhetnek akadályok felett (pad, zsámoly, ugrószekrény) általában
nekifutással vagy sorozatban, szabadban természetes akadályok felett, de
társakon is át lehet ugrani. Ilyenkor pl.: hasonfekvésben, térdelőülésben,
térdelőtámaszban, fekvőtámaszban helyezzük el a tanulókat.
A
mélybeugrások különböző magasságból történő leugrásokat jelentenek. Fontos,
hogy mindig páros lábra érkezzenek a tanulók. Csak megfelelő bemelegítés után
alkalmazhatjuk a mélybeugrásokat. A balesetveszély megelőzésére nagy gondot
kell fordítani (szőnyeg használata). A fokozatosságot be kell tartani a
magasság meghatározásánál. A padról, zsámolyról, 2-3-4-5 részes szekrényről
történő mélybeugrások után térhetünk át a bordásfalról, vagy még magasabb,
egyéb eszközökről történő leugrásokra. Hatékony feladat, ha a mélybeugrás
leérkezését követően azonnali felugrást végeztetünk.
Az ugrásokat csoportonkénti foglalkoztatási formában lehet a leghatékonyabban oktatni. Szabadban az ugrógödör hosszú oldalához állítsuk fel tanítványainkat, 3-4 csoportban. A feladatokat jelzésre kezdjék el és határozzuk meg, hogy melyik csoportnak merre kell elhagyni a gyakorlóhelyet, illetve milyen irányban kell visszatérni. Követeljük meg, hogy a várakozó tanulók figyeljék a társaik munkáját és fegyelmezetten várják, hogy sorra kerüljenek (ennek betartását megkönnyíti, ha a csoportok legfeljebb 6-8 főből állnak).