Skip navigation

Padgyakorlatok

A szabadgyakorlatoktól nehezebbek, hatásosabbak a padgyakorlatok, ezért értékes részei a sportfoglalkozásoknak. A pad svéd eredetű szer. Hossza 4,5 méter, magassága 32 centiméter, ülőlapja 27, a merevítő gerenda 10-12 centiméter széles. (Találkozhatunk ennél kisebb paddal is, melyet óvodásoknak és kisiskolásoknak ajánlanak.)

A pad igen közkedvelt szer az iskolai testnevelésben. Használhatjuk a kar és a törzs izmainak erősítésére, egyensúlyfejlesztésre, előkészítő-, rávezető gyakorlatok oktatására. stb.. Hatékonyságát növelhetjük azzal, hogy összekötjük használatát babzsákkal, labdával, kézisúlyzóval, bordásfallal, svédszekrénnyel.

A padon egyéni, páros és csoportos gyakorlatokat is végeztethetünk. Foglalkozás előtt mindig ellenőrizzük a padok állapotát, különösen azt, hogy szálkamentesek legyenek, és ne billegjenek.

A padoknál 6-8 kis gyereket, nagyobbaknál 4-6 tanulót helyezhetünk el. A csoportokat fejlődéssel alakíthatjuk ki, egymástól 4-5 méter távolságra helyezkedve, ami meghatározza a padok távolságát. Felállítás után jelöljük ki azokat a tanulókat, akiknek a padok kikészítése lesz a feladatuk. Kicsiknél 4-6, nagyobbaknál 2-3 tanuló végezze a ezt a feladatot, mi után megtanítottuk a pad hordását. (A két végét fogja 1-1 tanuló, a többiek arányosan helyezkedve fogják át a pad ülőlapját, és egyszerre emeljék, illetve rakják le azt.) Kicsiknél legjobb megoldás, ha óra előtt készítjük ki a padokat.

A padok helyrerakására mindig más tanulókat jelöljünk ki, mint akik kikészítették.

A tanulókat a pad hosszát kihasználva, megfelelő távolságra állítsuk fel. Ez után minden második gyermeket léptessük át a pad másik oldalára, hogy kialakítsuk a legmegfelelőbb cikk-cakk alakzatot. Így több helye lesz minden gyereknek, illetve nem csúszik el, nem dől fel a pad. 

A tanítói, tanári bemutatáshoz a padok elé, 3-4 méterre középen elhelyezett zsámolyt használjunk. Bemutatáskor a gyerekeket leültethetjük a padra, hogy a lehető legjobban lássák a gyakorlatot.

A gyakorlatok közlésénél bal, vagy jobb haránthelyzetben használjuk a padhoz közelebbi és távolabbi, illetve befelé, kifelé kifejezéseket a végtagok és az irányok meghatározására, mert a cikk-cakk alakzatban egyik tanulónak a bal oldala van a szer felé, míg a másiknak a jobb. Ellenkező oldalra történő végrehajtáshoz hátra arcot, vagy a pad túloldalára átlépést rendeljük el.

A padgyakorlatok alkalmazásakor mindig végeztessünk egyensúlygyakorlatokat is. A dinamikus, haladással végzett gyakorlatoknál követeljük meg a megfelelő távolságtartást, mert balesetet okozhatnak a tanulók egymásnak. Általában akkor járunk el helyesen, ha azt az utasítást adjuk, hogy a következő tanuló akkor indulhat, ha az előző elhagyta a pad közepét. A kisméretű padoknál ügyeljünk arra, hogy felborulhat, ha rossz a súlyelosztás.

A fokozatosság elvét betartva a padot felfordíthatjuk, zsámolyra tehetjük. Ilyenkor már szőnyeget is kell helyezni a pad alá, illetve a végéhez.

A padgyakorlatok alkalmas eszközei lehetnek a sportünnepélyeknek, bemutatóknak, mert látványos gyakorlat sorozat végezhető ezzel a szerrel. (18. táblázat)