12.4. A kiégésről
A pedagógusok, gyógypedagógusok hatékony funkcionálásával való foglalkozás során fontos szót ejtenünk a kiégés jelenségéről is. „A kiégés megnyilvánulhat a munkába menéstől való tartós és mélységes rettegésben, jelentkezhet mentális és fizikai kimerültség formájában, a fáradékonyságtól kezdve akár az idegösszeroppanásig. Mindez nem csupán egy éjszaka lefolyása alatt történik, kumulatív folyamatról van szó, amely figyelmeztető jelekkel kezdődik, és legvégül a munkához elengedhetetlenül szükséges motiváció lerombolásához vezet” (Petróczi, 2007: 10).
A kiégés a stressz következményeként alakulhat ki. A fogalom határai összemosódhatnak a munkahelyi stressz, a munkával való elégedetlenség, munkamotiváció fogalmaival (Petróczi, 2007), a stressz és a kiégés között a szakemberek igyekeznek különbséget kimutatni, melyek közül néhányat szemléltet az alábbi táblázat:
Kiégés | Stressz |
Érzelmek: tompává válnak. | Érzelmek: túlreagáltak lehetnek. |
Demoralizációt okoz. | Dezintegrációt okoz. |
Ideálok és remények elvesztése. | Hajtóanyag és energia elvesztése. |
A megjelenő depresszió oka: ideálok és remények elvesztése kapcsán érzett szomorúság. | A megjelenő depresszió oka: adrenalin-kimerültség, fizikai test önvédelmi és energiamegtartási igénye. |
Gyámoltalanság és reménytelenség érzésével társul. | Azonnali cselekvés és hiperaktivitás érzésével társul. |
Kiégés és stressz összehasonlítása
(Hart nyomán, Kollár, 2014)
A kiégés a humán szférán belül két nagy területre irányulhat elsősorban (Petróczi, 2007):
- segítséget nyújtó pályák (pl.: tanácsadó, tanár, iskolai adminisztrátor, pszichológus, stb.);
- közalkalmazott és köztisztviselői pályák (pl.: hivatali tisztviselők, vezetők, menedzserek, stb.).
A mindennapi gyakorlati munka kapcsán fontos szem előtt tartani, hogy bármely életszakaszban megjelenhet kiégés, és e problémakör a magánélettől sem határolódik el, beszélhetünk magánéleti kiégésről is (Petróczi, 2007).
Az emberek általános közérzetét nagymértékben befolyásolja a túlterheltség. Ha az elvégzendő feladatok az egyén képességeit, ismereteit meghaladják, minőségi túlterheltségről beszélünk. Ha nincs elegendő idő a feladatok elvégzéséhez (bár az egyén képességei megvannak a teljesítéshez), mennyiségi túlterheltség tapasztalható. A túlterheltség mellett az autonómia, valamint a jutalom és megbecsülés hiánya is fontos szerepet játszik a kiégésben (Petróczi, 2007).
Feladat
3-4 fős csoportokat alkotva gyűjtsenek össze kiégés elleni stratégiákat, megelőzési lehetőségeket! Állítsanak össze egy legalább 10 tételes listát! A feladat teljesítéséhez kereshetnek ötleteket internetes forrásokból is.
Válasszanak ki egy személyt a csoportjukból, aki bemutatja gyűjteményüket a többi hallgatónak!