Skip navigation

Tartáskorrenkció

Készítette: Hézsőné Böröcz Andrea

A mindennapos testnevelés keretei közt megvalósítható, - a MGT által összeállított – tartáskorrekciós anyag kibővítése és adaptációja testnevelés órára

2012. szeptemberben megkezdődött a mindennapi testnevelés fokozatos bevezetése, majd a következő tanévekben felmenő rendszerben minden évfolyamra érvényes lesz, vagyis 4 tanév után – 2016 szeptemberétől - már minden tanuló részesül benne.

Ahhoz, hogy a mindennapi testnevelés elérje célját, vagyis a gyermekek egészségét minél jobban szolgálhassa, számos elvárásnak kell megfelelnie, mint pl. annak, hogy olyan légkörben, és olyan pedagógiai módszerekkel történjen, hogy a tanulók megszeressék a testnevelést és a későbbiekben a testmozgás napjaik és életük szerves részét képezze. Nem elhanyagolható az sem, hogy a szülők jobban tudatában legyenek a mindennapi testnevelés egyedülállóan kitűnő egészségvédő és tanulásfejlesztő hatásainak.

A megnövekedett óraszám lehetőséget ad olyan új mozgásanyag ismertetésére, amelyre eddig a kevés idő miatt nem igazán volt lehetőség, de hasznossága, fontossága vitathatatlan, az egészségi állapotot pozitívan befolyásolja. Ilyen ismeretanyaggal szeretném bővíteni a testneveléssel foglalkozó szakemberek tudását. Nem elhanyagolható az sem, hogy az ismertetésre kerülő mozgásanyag hely –és szerigénye minimális, tehát a „helyszűkében” lévő iskolákban is végeztethetők.

Tartáskorrekció:

A helyes testtartás megéreztetése, az ehhez szükséges izmok megfelelő ereje és nyújthatósága elengedhetetlen és fontos feladata az iskolai testnevelésnek.  A Magyar Gerincgyógyászati Társaság (MGT) már 1999-ben összeállított egy olyan tesztgyakorlat sort és a hozzá kapcsolódó ajánlott fejlesztő mozgásanyagot, amit - „Tartáskorrekció” címmel - tanár továbbképzéseken sok testnevelő tanár számára elérhetővé tettek. Ez az anyag nem véletlenül került be a Nemzet Alap Tantervbe, mint ajánlott tananyag.  

Mint az említett „Tartáskorrekció” -s tananyagot ismerő és oktató - tanúsítvánnyal bíró - szakember, szeretnék segítséget nyújtani azoknak a gyakorló testnevelő tanároknak, akiknek még nem volt módjuk, lehetőségük megismerni ezt az anyagot, hogy megtanulhassák, alkalmazhassák.  A tartásjavító gyakorlatokat rendszeresen végezni kell ahhoz, hogy értelme és eredménye legyen. Ezen kívül izomcsoportonként további gyakorlatokat ajánlok a megfelelő izmok erejének, ill. nyújthatóságának fejlesztésére, hogy a testnevelés órák, vagy a délutáni sportfoglalkozások változatosabbak, színesebbek legyenek, és a gyerekek ne unják meg.

A gyakorlatokat a következőkben ismertetésre kerülő 12 tesztgyakorlat köré építettem fel.