Témakörök
Bevezető előadás: a virtuális tanegység tartalmi és felhasználási lehetőségeinek bemutatása
- Bevezető fejezet: a tananyag célja, tartalma, felhasználása, a formai elemek értelmezése
- A koragyermekkori beavatkozások tartalma a rehabilitációs modellek alakulásának tükrében. Nemzetközi és hazai folyamatok.
- Terminológiai szótár a koragyermekkori intervenció fogalomtárából.
- A pedagógiai szakszolgálatok felépítése, szolgáltatásai. A gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás pedagógiai szakszolgáltatása.
- A koragyermekkori intervenciós munka célcsoportjai.
- A koragyermekkori intervenciós szolgáltatáshoz rendelhető szakmai kompetenciák.
- A multidiszciplináris team munkától a transzdiszciplináris team munkáig. Együttműködés és kommunikáció a koragyermekkori intervenció bővített szolgáltatási körében.
- A gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás szakszolgálati tevékenységének kommunikációs rendszere. Az állapotfeltárástól az átadásig.
- Adminisztráció, közvetett kommunikáció a koragyermekkori intervenció és a gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás szakszolgálati tevékenységében.
- Jó gyakorlatok bemutatása és elemzése a szakmai és szakmaközi kommunikáció területéről.
Az egyes fejezetekhez kapcsoltan elemző és rendszerező feladatot kapnak a hallgatók. Az új ismeretek értését és alkalmazását önellenőrző, nyitott kérdések, és az egyes fejezetekhez kapcsolódó feladatok segítik. Ismereteik szélesítésére további szakirodalmi javaslatokat kapnak a téma iránt érdeklődő, vagy az alaposabb elmélyülést igénylő hallgatók. Felhívjuk a figyelmet egy-egy elgondolkodtató tanulmányra, videó-bejátszásra is. A tananyagot kiegészítő videók a szöveges tartalmak illusztrációját adják: a koragyermekkori intervenció terápiás sokszínűségét, az interdiszciplináris team-munka gyakorlati megvalósulását mutatják be.
A tanegység konklúzióit egy záró tesztben foglaljuk össze.
Köszönet mondunk mindazokat, akiktől a téma feldolgozásában segítséget kaptunk.
Futó Gabriellának, az ODÚ Központ vezetőjének, a közös gondolkodásért, az elmúlt évtizedek munkájáért a szegedi koragyermekkori intervenciós szolgáltatás létrehozásában;
Bacsa Juditnak, a Csongrád Megyei KLIK Pedagógiai Szakszolgálat vezetőjének, a szakmai együtt-gondolkodásokért, közös céljainkért;
Kereki Juditnak, tanácsaiért, támogató figyelméért;
Pukánszky Béla intézetvezetőnek, a tanegység tárgyi és személyi feltételeinek biztosításáért;
Ujvári Orsolya és Vígh-Mácsai Zsanett koordinátornak a segítőkészségükért és naprakész információkért.
Hasznos tanulást kívánunk!