4.1 A koragyermekkori intervenció komplexitása
A koragyermekkori intervenció az iskoláskort megelőző időszakban a szűrést, a probléma felismerését és annak jelzésén keresztül a diagnosztizálást, a fejlesztő terápiás, habilitációs, rehabilitációs beavatkozásokat és a juttatások rendszerét is magában foglalja. Ezek az alkotóelemek, a gyermeket és a családot érintő aktivitások több ágazat feladat-ellátási körébe tartoznak. Így nem nélkülözhető kialakítani ezeknek a szektoroknak az egymáshoz hangolt, a szabályozás és a feladatmegosztás területén is komplementer működést eredményező, egységes szemléletű folyamatát.
A szabályozott gyermekutak kialakítása a párhuzamos, illetve a mozaikosan hiányos, illetve időben elhúzódó, szabályozatlan ellátási folyamatot hivatott kiváltani.
A koragyermekkori ellátó intézmények kapcsolódásai (Kereki J., 2013, 2014)
Kereki J. (2014) összefoglaló ábráját értelmezve megállapíthatjuk, hogy ma Magyarországon a születéstől az iskoláskorig terjedő koragyermekkor ellátó intézményei között estleges kapcsolódási pontok vannak. Jelen tananyagunkban, a szakmaközi kommunikációs lehetőségeket, csatornákat, a szektorok közti együttműködési lehetőségeket, az intézményi struktúrák kapcsolódási pontjait keressük, és a gyógypedagógia fókuszával próbáljuk a hatékony működést modellezni.
Feladat
A gyermekút-ábrákat elemezzük kis létszámú csoportokat alkotva.
Milyen ágazat intézményeit, szolgáltatóit találják meg a kora gyermekkori ellátásban?
Modellezzék egy adott gyermek kliensútját az első/második ábra szerint!
Milyen kommunikációs csatornákat feltételeznek/tudnak a szektorokon belül és a szektorok között?