5.2 A kliensút differenciált alakítása
A kora gyermekkori intervenció gyermekútjai, kliensútjai nagy variabilitással jönnek létre. Minden gyermek (és családja) egyéni szükségleteihez igazodó utat kialakítanunk. Ebben először a sérülés-specifikus megközelítés a meghatározó, majd a születést követően a 0-3 éves korosztályra és a 3 év felettiek számára kialakított specifikáció lehetséges.
A két korosztályi csoportba sorolás okai:
- a köznevelésben a 3 éves kor mérföldkő: ez az óvodába lépés időpontja;
- a pedagógiai szakszolgálatok belső tagozódása is követi ezt a szakaszolást: 0-3 éves kor között a megyei, fővárosi pedagógiai szakszolgálatok szakértői bizottságai diagnosztizálnak, 3 év felett a tankerületi intézményekbe kerülnek először a gyermekek;
- a korai életszakaszban nem beszélünk fogyatékosságról, a fogyatékosságcsoportba való besorolás a gyermekek többségénél nem releváns;
- a korai állapotból, a „rizikó” jelenlétéből nehéz következtetni a későbbi tüneti képre.
0-3 éves korcsoportban:
- fogyatékosságot eredményező állapotok(szindrómák, érzékszervi sérülések, neuromuscularis eltérések, központi idegrendszer károsodásai) ,
- koraszülött gyermekek, ún. „rizikóbabák”,
- átlagtól eltérő fejlődésmenetet mutató gyermekek és a viselkedés és a hangulati élet rendellenességei.
3 éves kor felettiek:
- fogyatékosságcsoportonként jelennek meg.
A kliensút kialakításának szempontjai
Feladat
A Hallgatók kis létszámú csoportokat alkotva elemezzék a Kliensút ábráját, és modellezzék meg egy 0-3 éves korú
- Down-szindrómás,
- congenitális izomsorvadással született,
- spina bifidás,
- koraszülött retinopathiás (ROP),
- kis súlyú koraszülött,
- megkésett beszédfejlődésű
gyermek ellátási protokollját!
Milyen résztvevők kapcsolód(hat)nak be a gyermek és a család ellátásába? Ugyanazt az esetet több csoport is vizsgálhat, de egyik esetben a védőnő, a másik esetben a szülő gyanúja alapján a házi gyermekorvos, illetve a napközbeni ellátó intézmény ismerje fel a problémát.