4.2 Az együttműködés szükségessége
A jelenlegi - három ágazat kompetenciáját is lefedő - szolgáltatási rendszerben gyakoriak az esetlegesen alakuló haladási irányok, a tevékenység-átfedések és a kevésbé idő hatékony megoldások egy-egy gyermek/család esetében. Ahhoz, hogy ezek a körülmények optimalizáltabbá váljanak, valamennyi szereplőnek szüksége van arra, hogy – saját ágazati jogszabályi hátterét ismerve, az intézményes ellátás tartalmát birtokolva, saját szakmai kompetenciájának tudatában – kapcsolódjon az ellátási folyamat társ-ágazati résztvevőihez. Szükséges az ágazatokon belüli feladatok és felelősségek tisztázása. Az ágazatok között pedig szükséges az ágazati kompetenciák, a szolgáltatások tartalmának, protokolljainak, és az összehangolhatóságnak a megteremtése és alkalmazása.
A koragyermekkori intervenciós szolgáltatások összehangolásának célja - a hatékony működésen túl - a gyermekek és a családok számára az egyénre szabott, a társadalmi részvételt legteljesebb mértékben lehetővé tevő, az információk gyors és hatékony áramlását biztosító, az ágazati szolgáltatók együttműködésén alapuló kliensút. Ez a folyamat pedig a mielőbbi pedagógiai jellegű intézménybe/szolgáltatóhoz való eljutást biztosítja számukra.
Mindez a 2. fejezetünkben már részletesen bemutatott European Agency for Development in Special Needs and Inclusive Education ajánlásainak figyelembe vételével kell, történjen.
http://www.europe-an-agency.org
Biztosított legyen
- az elérhetőség,
- a közelség,
- a költségfedezet,
- a szolgáltatások sokszínűsége,
- az interdiszciplináris team munka
a gyermek és a család számára. Mindez pedig történjen
- a gyermek és a szülők szükségleteihez igazodva,
- a család erőforrásait ismerve, egyéni módon, a szülők bevonásával szülessen döntés a fejlesztésről, a segítségnyújtás formáiról,
- a gyermek és a család számára egyedi szolgáltatási terv készüljön – és valósuljon meg,
- a gyermek és családja kulturális sajátosságait szem előtt tartva történjen a szolgáltatások nyújtása,
- interdiszciplináris, összehangolt team munka történjen, ahol a szülők is team-tagok.
Feladat
Értelmezzék az European Agency for Special Needs and Inclusive Education ajánlásait! (lásd: 2. fejezet)
Hogyan valósítható meg a szolgáltatások sokfélesége?
Mely ágazat tudja az interdiszciplináris team-et hatékonyan összehangolni? Miért?