5.3. Kísérletek
Az elemi természettudományos módszerek megismerésének, a természeti folyamatok megértésének, törvényszerűségek feltárásának hatékony módszere a kísérlet. Kísérletezés közben maradandó ismereteket kap a gyerek, motiváltsága magas szintű. A kísérlet mesterséges és szabályozott körülmények között végzett megfigyelés, ahol a tényezők külön-külön változtathatók, a változás jól látható vagy mérhető, igény szerint megismételhető.
A kísérlet kivitelezésének szempontjai:
- Minden kísérletet gondosan elő kell készíteni, ki kell próbálni, a megfigyelési szempontokat meg kell tervezni.
- Meg kell beszélni a kísérlet céljait – világos problémafelvetés.
- Bemutatjuk a kísérleti eszközöket.
- Megfigyelési szempontok meghatározása.
- Kísérlet közben irányítani kell a gyerekek figyelmét.
- Egy-egy tanuló bevonása motiváló erővel hat.
- A kísérlet elemzésénél a gyerekek aktívan vegyenek részt.
- A kísérlet végén a tapasztalatokat összegezzük és értékeljük.
A kísérlet lehet tanítói vagy tanulói. A tanulói kísérletek kivitelezésének szempontjai:
- Mindig valamilyen kérdésből indulunk ki, mire vagyunk kíváncsiak.
- Hogyan tudjuk megvizsgálni, mire van, hozzá szükségünk.
- Kísérlet közben a gyerekek figyelmét irányítjuk.
- Értékeljük, hogy feltételezésünk (hipotézisünk) igazolódott-e.
- Csak veszélytelen kísérletet csináltatunk gyerekkel.
A kísérletek bemutatása és végrehajtása nem veszélytelen tevékenység, ezért a balesetvédelemre körültekintően figyeljünk:
- Bekapcsolt hőforrást ne hagyjunk magára.
- Folyadék melegítése azbeszt hálón történjék.
- Folyadék csak állványba fogott edényben melegítsünk.
- Forró vagy vegyszert tartalmazó edényt ne vigyünk körbe.
- Gyufát csak egyenként gyújtsanak.
- Csak épp üvegedényeket használjunk.
- Üvegedények mosogatását csak tanár végezze.
- Vegyszert kóstolni szigorúan tilos (itt sót és cukrot is).
- Ismeretlen anyagot szagolni tilos.
- Kísérletet mindig tálcán és egyenes asztalon végezzenek.
- Vegyszeres kézzel szájukhoz, szemükhöz ne nyúljanak.
- Kísérletezés után kezet mosunk.
A kísérletek ugyan sok időt vesznek igénybe, de pedagógiai értékük nagy, a gyerekek élmény által kapott tapasztalatokhoz jutnak.
Az iskolák gyakran küzdenek szemléltető és kísérleti eszközök hiányával, sokszor a kísérletezés elmaradásának kifogásaként is említik. Ezen segíthet, ha a környezetismeret és technika tantárgy tantervét valamelyest sikerül összehangolni. Technika órán több környezetismereti témához készíthetünk eszközt, környezetismeret órán pedig értelmet adhatunk több, technika órán elkészített munkadaraboknak.