Zámbóné Kocic Larisa: Coffehouse culture and satire. (2020) [Online oktatási csomag (e-learning lecke/téma)]
Előnézet |
Szöveg
EFOP343_AP6BTK2_R18CEL_08_ZamboneKocicLarisa_2020jul28.pdf Letöltés (1MB) | Előnézet |
Angol cím
Coffehouse culture and satire
Absztrakt, leírás
This lesson looks into the dynamic relationship of the booming coffeehouse culture and that of periodicals, especially of Joseph Addison’s and Sir Richard Steele’s The Spectator (1711-1712). The lesson takes a look at both the positive perception of the coffeehouse culture, i.e. its democratizing effect and contribution to the dissemination of learning, and the negative perception of it, i.e. as site of sedition and political unrest. We will also look into the so called ‘culture of curiosity’ and its contribution and connection to coffeehouse culture. Finally, the lecture will briefly discuss the formal satire (Horatian and Juvenalian) with examples of Jonathan Swift’s Gulliver’s Travels and A Modest Proposal. Topics to be discussed: Coffeehouse as the centre for news culture (periodicals); The gendered discourse around coffeehouse culture; Culture of curiosity and the formal satire; Swift’s A Modest Proposal (1729)
Angol nyelvű abstract, leírás
This lesson looks into the dynamic relationship of the booming coffeehouse culture and that of periodicals, especially of Joseph Addison’s and Sir Richard Steele’s The Spectator (1711-1712). The lesson takes a look at both the positive perception of the coffeehouse culture, i.e. its democratizing effect and contribution to the dissemination of learning, and the negative perception of it, i.e. as site of sedition and political unrest. We will also look into the so called ‘culture of curiosity’ and its contribution and connection to coffeehouse culture. Finally, the lecture will briefly discuss the formal satire (Horatian and Juvenalian) with examples of Jonathan Swift’s Gulliver’s Travels and A Modest Proposal. Topics to be discussed: Coffeehouse as the centre for news culture (periodicals); The gendered discourse around coffeehouse culture; Culture of curiosity and the formal satire; Swift’s A Modest Proposal (1729)
Oktatási anyag típusa: | Online oktatási csomag (e-learning lecke/téma) |
---|---|
Angol cím: | Coffehouse culture and satire |
Dátum: | 2020 |
Nyelv: | angol |
Tananyag típusa: | olvasmány, jegyzet, tankönyv |
Tipikus tanulási idő: | 4 óra |
Nehézségi szint: | 3 |
Célcsoport: | Hallgató típus Szak típus BSc/BA nappali BSc/BA levelező BSc/BA távoktatás |
Feladatcél: | A lecke feldolgozásával a hallgató megismeri a 18. századi angol kávéházi és irodalmi kultúra összefonódását, együtt-hatását. Megismeri a szatíra két típusát, annak sajátosságait, és megnyilvánulását Swift műveiben. |
Hivatalos webcím (URL): | http://ieas-szeged.hu/sociablespirit/ |
Kapcsolódó URL-ek: | https://forms.gle/9fvf22AjQf87LajF9, https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/123456789/13536 |
Projektek: | EFOP-3.4.3-16-2016-00014 |
Alprojekt: | AP6 |
Altéma száma: | AP6_BTK_2 |
Tanszék, intézet: | Angol-Amerikai Intézet, Angol Tanszék |
Kar: | Bölcsészettudományi Kar |
Szemeszter: | 2020/21/2 |
Kurzuskód: | ANGBA3- Literature Survey Course |
Kurzusnév: | Restoration & Eighteenth-Century English Literature |
Megjegyzések: | Bibliogr.: 12. p. ; ill. |
Kulcsszavak: | Joseph Addison, Richard Steele, Jonathan Swift, angol irodalom története, 18. sz. |
Angol kulcsszavak: | Coffeehouse Culture, satire, periodicals, The Spectator, Joseph Addison, Richard Steele, Jonathan Swift |
Szakterület: | 06. Bölcsészettudományok 06. Bölcsészettudományok > 06.02. Nyelvek és irodalom 06. Bölcsészettudományok > 06.02. Nyelvek és irodalom > 06.02.03. Általános irodalomtudományok 06. Bölcsészettudományok > 06.02. Nyelvek és irodalom > 06.02.03. Általános irodalomtudományok > 06.02.03.02. Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok 06. Bölcsészettudományok > 06.02. Nyelvek és irodalom > 06.02.05. Specifikus irodalom 06. Bölcsészettudományok > 06.02. Nyelvek és irodalom > 06.02.05. Specifikus irodalom > 06.02.05.02. Irodalomtörténet |
Feltöltés dátuma: | 2020. Aug. 07. 08:38 |
Utolsó módosítás: | 2022. Már. 09. 15:45 |
URI: | https://eta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/3202 |
Tétel nézet |