A társadalmi érzékenyítés módszertana kisgyermekkorban II.
9.2.1. Gyakorlat: Hiperszenzitivitás- figyelemmegosztás I. (bármely korosztály számára)
Cél
Ennek a szimulációnak az a célja, hogy demonstrálja, az autista személyeket mennyire zavarják bizonyos dolgok, amelyeket más ember észre sem vesz. Gyakran túlérzékenyek a zajra, például a háttérzajokra, ami másnak fel sem tűnik. Számukra nehézséget okoz a háttérzajból az információk kiszűrése. Nem minden autista személy küzd ezzel a problémával.
Előkészületek
Osszuk az osztályt ötös csoportokra. Mindegyik csoportnak lesz feladata. Mondja el nekik a feladatukat, magyarázza meg, hogy akkor kell kezdeniük, ha jelet kapnak.
Tevékenység
Minden csoport egyik tagja az autista személyt játssza, a többi 5 gyermeknek más a feladata. Több résztvevővel is eljátszható a feladat, ha többféle zajt akarunk kelteni.
- 1. csoporttag: Ülj le a forgószékbe, te vagy az autista személy. Az a feladatod, hogy figyeld meg, amit az 5. csoporttag felolvas, és utána válaszolnod kell a feltett kérdésekre. Próbálj meg minden mást figyelmen kívül hagyni.
- 2. csoporttag: Állj az „autista” társad mögé. Dörzsölj egy kocka széléhez egy kartonpapírt. Nem kell erősen dörzsölnöd, de ne hagyd abba, csináld újra és újra.
- 3. csoporttag: Fogj egy könyvet, és olvass fel belőle hangosan.
- 4. csoporttag: Ütögesd egész idő alatt a fejét és a vállát.
- 5. csoporttag: Kelts minél nagyobb zajt a hangszerekkel! (csörgődob, dob, kasztanyetta, stb)
- 6. csoporttag: Normál hangerővel olvass fel egy bekezdést „autista” társadnak, majd kérd meg, válaszoljon az általad feltett kérdésekre, melyek az olvasottakra vonatkoznak. NE PRÓBÁLD elnyomni a zajokat!
- Lehetséges a csoporttagok közti szerepforgás, hogy minél több ember megtapasztalja az autizmus egyik jellemző érzését.
A gyakorlatok során tapasztaltak megvitatása
- Milyen érzés volt, hogy olyan nagy felfordulás volt körülötted?
- Volt olyan pillanat, amikor üvölteni akartál vagy azt vártad, mikor lesz már vége?
- Képes voltál koncentrálni a felolvasott bekezdésre?
- Mi segített volna?