A társadalmi érzékenyítés módszertana kisgyermekkorban II.
8.5. Hogyan legyek egy autista kisgyermek barátja?
Fontos
A fejezet célja, hogy segítséget tudjanak nyújtani olyan óvodás gyermekek, tanulók számára, akiknek környezetében él autista gyermek, és nem tudják, hogyan tudnának közeledni felé.
- Bánj az autista társaiddal úgy, mint bármelyik barátoddal, ne légy túlságosan formális, ne beszélj vele úgy, mintha sokkal gyerekesebb lenne nálad!
- Ne kötekedj! Előfordulhat, hogy helytelenül értelmezi az ugratást! Ha más kötekedne autista társaddal, hívd félre, kérd meg, hogy hagyja abba!
- Légy segítőkész, de ne túlságosan! Hagyd, hogy maga próbáljon megoldani minden feladatot, csak akkor segíts, ha szükséges! Mutasd meg, hogy kell megcsinálni, így ő utánozhatja!
- Légy türelmes! Az autizmus spektrumzavarral küzdő gyermekek lassabban csinálnak mindent, lassabban is válaszolnak.
- Ha lehetséges, vond be csoportos tevékenységekbe (pl. játék, sport)!
- Játsszátok úgy a játékot, ahogy ő szeretné!
- Adj a tenyerébe egy pacsit, ha jó kedved van!
- Mutasd meg neki, mit kell tennie, ha utánozni szeretne téged!
- Ne hagyd őt figyelmen kívül, még ha úgyis érzed, hogy ő nem figyel rád!
- Ismerd meg a fogyatékosságát!
- Keresgélj a neten, olvass könyveket, beszélgess a szüleivel!
- Kérd a pedagógus tanácsát, ha számodra furcsán, értelmezhetetlenül viselkedik! A gyerekek viselkedésének mindig oka van.
- Ülj mellé az ebédlőben!
- Látogasd meg otthonában!
- Hívd meg őt hozzátok!