11.6. Vezetési stílus
A vezető és a csoporttagok kapcsolatának sajátosságai meghatározzák a csoport működését, kohézióját, légkörét. Kurt Lewin kísérletét Mérei Ferenc és munkatársai végezték el óvodai csoportokon, amelyekben feltárták az óvodapedagógus vezetési stílusának hatását a csoportban folyó feladatvégzésre, illetve a csoportfolyamatokra.
Feladat
Link: https://www.youtube.com/watch?v=satfAW5Ksoc
Nézze meg a videót, majd foglalja össze a látottakat az alábbi szempontok szerint!
- gyerekek feladathoz való viszonyulása
- gyerekek teljesítménye és kreativitása
- gyerekek és az óvópedagógus közötti kapcsolat jellemzői
- a gyerekek egymással való kapcsolatának jellemzői
- a gyerekek és a pedagógus verbális és nonverbális kommunikációjának jellemzői a három csoportban
A három vezetési stílus jellemzői összefoglalva (Horváth, 2004):
Tekintélyelvű |
Demokratikus |
Ráhagyó (Laissez faire) |
Minden teendőről a vezető dönt |
A teendőkről a csoport dönt a vezető bátorításával és támogatásával |
A döntések szabadok, a vezető nem vesz részt |
A célhoz vezető lépéseket a vezető egyenként írja elő anélkül, hogy a csoport tisztában lenne a fő iránnyal. |
Közösen kialakítják a cél eléréséhez vezető lépéseket, ha technikai segítségre van szükség, a vezető több alternatívát javasol |
A vezető ellátja a csoportot a szükséges anyagokkal, közli, hogy ha kérdezik, ad felvilágosítást, egyébként nem vesz részt |
A vezető határozza meg a csoporttagok munkafeladatait és munkatársait |
A csoporttagok maguk választhatják meg a munkatársaikat, és maguk döntenek a feladatok megosztásáról |
A vezető egyáltalán nem vesz részt a részfeladatok elosztásában |
A vezető a tagok dicséretében és bírálatában is személyes, szubjektív, barátságtalan, személytelen, ritkán nyíltan ellenséges |
A vezető bírálatában és dicséretében is objektív, reális, arra törekszik, hogy teljes értékű csoporttagként viselkedjen anélkül, hogy túl sok feladatot vállalna át a csoporttól |
A vezető ritkán kommentálja a csoporttagok feladatvégzését, csak ha külön erre kérik. Nem próbál részt venni a csoportmunkában. |
3. táblázat A Lewin-féle vezetési stílusok jellemzői
A csoportmunka jellemzői a három vezetési stílus függvényében:
- A ráhagyóan vezetett csoport szervezettsége a legalacsonyabb, és a teljesítmény is alacsony színvonalú. A gyerekek többet játszottak, mint a többi csoportban, nem foglalkoztak annyit a feladattal, ugyanakkor nem voltak olyan elégedettek a csoporttal, nem mindenki érezte jó magát a csoportban. A kontroll hiánya nyílt agresszióhoz is vezethet.
- Demokratikusan vezetett csoportban jó a teljesítmény, a feladat megoldása kreatív. A gyerekek jól érzik magukat, jó hangulatban folyik a munka, jók a gyerekek közötti kapcsolatok, több volt a segítségnyújtás.
- Tekintélyelvűen vezetett csoportban nagyon jó a teljesítmény, de kevésbé kreatív a feladatmegoldás. A csoporttagok agresszivitása nőtt, de a vezető jelenlétében visszafojtják, de a munka befejeztével gyakran szétrombolják, amit készítettek. A vezetőtől nagyon függnek a gyerekek, kisebb az önállóságuk, mint a többi csoportban.