Előszó
Az IKT (Információs és Kommunikációs Technológia) eszközeinek oktatásban történő elterjedésének szükségességét már az 1990-es években megfogalmazták. Számos nemzetközi és hazai tanulmány, kutatás foglalkozik az IKT alkalmazási lehetőségeivel a pedagógiában, a pedagógusok IKT használatával, azonban ezek a tudományos közlemények nem, vagy alig foglalkoznak a gyógypedagógia speciális aspektusaival.
Ez a tananyag két összetett témával foglalkozik: a gyorsan változó információs és kommunikációs technológiákkal pedagógiai szempontból, valamint a sajátos nevelési igényű tanulók / személyek fejlődését, társadalmi integrációját segítő eszközök, módszerek, jó gyakorlatok bemutatásával.
Természetesen ez a tananyag csak egy iránymutatás lehet a hallgatóknak – s reményeim szerint gyógypedagógus kollégáim számára -, hiszen a technológia fejlődésével napról-napra újabb és újabb eszközök, programok, alkalmazások érhetőek el. Ami tegnap modern és újszerű program volt, az holnap már régivé, elavulttá fog válni. Ezért fontos, hogy folyamatosan nyomon kövessük a fejlesztéseket, újításokat. Javaslom, hogy legyünk nyitottak az új programok megismerésére, kipróbálására, s bátran alkalmazzuk azokat, amelyek beleillenek pedagógiai tevékenységünkbe. Diákjaink örömmel fogadják, ha a tanórákon, fejlesztő foglalkozásokon a papíralapú feladatokkal párhuzamosan az információs és kommunikációs technológia által támogatott feladatokat is alkalmazzuk.