5.4. Képzelet és kreativitás fejlesztésével kapcsolatos feladatok/játékok
5.4.1. Közös mese
Cél: Egymásra figyelés, egyéni befolyásolás, fantázia, bensőséges hangulat, csoportmunka. Ráhangoló dallal alapozzuk meg a bensőséges hangulatot: „Csiribiri, csiribiri zabszalma…” Először szöveggel, majd egyre lassabban és halkabban, végén dúdolva, elhalkulva. Játék: A csoport vezetője elkezd egy történetet, és akinek egy kis plüss figurát dob, annak kell pár mondatban folytatnia azt. A történet bárhol befejezhető.
5.4.2. Hajóúton vagyunk
Leírás: A csoport azt játssza, hogy hajóútra megy. Közös megbeszélés alapján kinevezik a parancsnokot, a helyettesét, a matrózokat. A játékot dramatizálhatják, vihar, hajótörés vagy egyéb esemény történhet. Szabadon játszhatják el a történetet, érzéseiket kifejezve. Élmény: oldott légkörben átélik a gyerekek a lehetséges veszélyhelyzete, megoldó képességük fejlődhet. A játékot elemzés kövesse, ahol a gyerekek megfogalmazhatják érzéseiket, megindokolhatják döntéseiket.
5.4.3. Álomhajó
Fejlesztendő terület: kreativitás, képzelet, együttműködés képességének a fejlesztése, kompromisszumkészség fejlesztése, szociális kompetencia
Játékmenete: 6-8 fős csoportokat alkotnak a gyerekek. Minden csoport kap egy csomagolópapírt és rajzeszközöket (színes ceruzák, zsírkréta, filctollak). A csoport egy képzeletbeli hajóútra készül, meg kell rajzolniuk a hajójukat, s minden gyermeknek egy szerepet kell választania a hajón. (nehézséget jelent a szerepek elosztása). Majd a csoportnak együtt kell egy rövid történet keretében bemutatni a készített rajzot.
A csoport kreativitásától függ a történet és a bemutatás (lehet énekkel, verssel, paródiával színesebbé tenni a bemutatást).
5.4.4. Reklámszöveg írók kerestetik
Fejlesztendő terület: kreativitás, képzelet, kommunikációs készség, együttműködés, szociális kompetencia
Játékmenete: 6-8 fős csoportokat alkotnak a gyerekek, feladatuk az lesz, hogy adjanak fel hirdetést egy a pedagógus által választott tárgyra vonatkozóan. A hirdetés legyen minél kreatívabb, humorosabb és feleljen meg egy hirdetés elvárásainak. Rendelkezésre álló idő 10-15 perc. Majd olvassák fel a tanulók a hirdetés szövegét.
Feladat továbbfejlesztése:
A hirdetést számítógépen is meg lehet írni, illetve képekkel, illusztrációkkal színesíteni.
5.4.5. Ki vagyok én?
Fejlesztendő terület: képzelet, kreativitás, együttműködés
Játékmenete: A tanulók 6-8 fős csoportokat alkotnak, minden csoport kitalál egy tárgyat, amit meg kell jeleníteniük. Például cserepes virág, kerékpár, stb. A többi csoportnak ki kell találni, hogy mit jelenítenek meg.
5.4.6. „Négykezes”
Fejlesztendő terület: kreativitás, képzelet, együttműködés, türelem, tolerancia.
Nonverbális kommunikációs eszközök használata.
Játékmenete: A gyerekek párokat alkotnak, minden pár egy közös rajzot fog készíteni, úgy hogy közben nem kommunikálhat egymással. A lapon egy udvar részlete legyen megrajzolva. Legyen a rajzon egy tyúk, egy cica, egy ház és egy bokor vagy fa. A tanító a rajzolás megkezdése előtt egy ráhangoló történettel készíti elő a rajzolást. A ceruzát a gyerekek együtt fogják meg és a tanító utasítására kezdik el a közös rajzolást. A gyakorlat végén minden pár mondja el, hogy hogyan érezte magát a rajzolás közben, ki volt az irányító, hogyan értették meg egymást?
5.4.7. Keresztelő
Fejlesztendő terület: képzelet, kreativitás, önismeret, kommunikáció
Játékmenete: A tanulóknak az a feladatuk, hogy válasszanak olyan keresztnevet, ami szerintük illik hozzájuk. Természetesen, ha a valódi keresztnevét tartja meg azt is megteheti, de mindkét esetben indokolnia kell a keresztnevet.
Például:
Én Timi vagyok, de szerintem inkább a Lili illik hozzám. Úgy gondolom, hogy a Timi egy magányos, visszahúzódó, csendes lányhoz illik, én egy vidám, kíváncsi, örökmozgó lány vagyok.
A pedagógus kérdezze meg az osztály tagjait, mi a véleményük az elhangzottakról
5.4.8. Meséld el a történetet!
Fejlesztendő terület: kreativitás, képzelet, gondolkodás, kommunikáció
Feladat: A tanulók alkossanak 3 csoportot az osztályban, az alapján, hogy melyik szó tetszik nekik: sárkány, űrhajó, medve.
A csoportalkotás után írjanak rövid történetet a választott szóval, majd rajzolják le ceruzával vagy számítógépes rajzprogrammal a kitalált szereplőket, helyszíneket. Utána a csoportok mutassák be a történetüket és alkotásaikat.
5.4.9. Milyen híresség vagyok?
Fejlesztendő terület: kreativitás, képzelet, gondolkodás, kommunikáció
Feladat: Minden tanuló egy papírlapra írja le egy híres ember nevét (pl. tudós, író, költő, zenész, színész stb.). A pedagógus minden tanuló hátára rátűz egy véletlenszerűen kiválasztott nevet, a diákoknak egymástól kérdezve kell rájönniük ki is ő.
Például:
Híres ember: Mátyás király
Feltehető kérdés:
Ma is élek?
Zenész voltam?
Férfi vagyok?
Sok jó tulajdonságom volt?
Szerettek az emberek?
Gazdag voltam?
Uralkodtam?
5.4.10. Activity
Fejlesztendő terület: kreativitás, gondolkodás, figyelem, emlékezet, koncentráció
Feladat: A tanulók csoportokat alkotnak (max. 6 fő). Minden csoport 3-3 közmondást vagy szólást vagy filmcímet vagy tananyaghoz kapcsolódó mondatot ír. Majd egyet lerajzolnak, egyet körülírnak és egyet elmutogatnak a többi csoportnak, akiknek ki kell találniuk a feladványokat.
Például:
- Rajz:
Addig jár a korsó a kútra, amíg el nem törik.
- Mutogatás:
Mátyás király és az igazmondó juhász
- Körülírás:
Részekre osztás
5.4.11. Mi jut eszedbe?
Fejlesztendő terület: kreativitás, képzelet, figyelem, emlékezet, gondolkodás
Feladat: A pedagógus mutat egy képet. A tanulók 1 percig figyelmesen nézik, majd a pedagógus a képre vonatkozó kérdéseket tesz fel.
21. kép (Forrás: http://egyuttazevmindenunnepenklub.network.hu/kepek/karacsony/tigris_es_micimacko_karacsonya)
Kérdések:
- Kik láthatók a képen?
- Hány fenyőfa látható a domb mögött?
- Melyik kezében van Tigrisnek a csillag?
- Hány ajándék van a karácsonyfa alatt?
- Melyik lábán ugrándozik Tigris?
- Mit fog a kezében Micimackó?
- Hány gömb van a karácsonyfán?
- Hány mézeskalács emberke díszíti a fát?
5.4.12. Ellenőrző feladatok
Három, tetszőleges feladatot készítessen el gyerekekkel, és írja le a tapasztalataidat!
Készítsen „Reklámszöveg írók kerestetik” feladatot számítógép segítségével!