2.4. A figyelem fejlesztésével kapcsolatos játékok/feladatok gyűjteménye
2.4.1.Vizuális figyelem
Mi változott?
Keresd a párját! (pl. memóriakártyákkal)
Kakukktojás játékok
Melyik nem illik a sorba?
Keresd az egyformákat!
Pontok összekötése
Építs ugyanilyet (pl. pálcikából, kockából stb.)
Labirintus játék: térben papíron, mágnessel
Tréfás képek
Nagy képen kis részlet megtalálása
Képek átmásolása
Felvillantott képek, információk megfigyelése (látótér növelése)
Lényeges információ kiemelése szövegből, képekből
Figyelemmegosztás fejlesztése több egyidejű információ megadásával
Betűtáblában megadott betűk, szavak keresés
2.4.2.Auditív figyelem
Zörejek, hangok, beszéd hallgatása
Kiemelt inger érzékelése, jelzése: taps, koppantás stb. megbeszélt jelre, szóra
Háttérzaj készítése számítógépen, kazettán pl. (témához illő effektek, zenei aláfestés, ének, beszéd, állathangok, forgalom zaja stb.
2.4.3. Ismétlődő számcsoportok
Fejlesztési terület: figyelem terjedelme
Játékmenete: A tanuló feladata, hogy a sor elején álló számot jegyezze meg, majd a tanító által feltett kérdésekre válaszoljon (például: hányadik a sorban van a 18?).
A gyakorlat megvalósításához nincs szükség segédeszközre.
18 | 31 | 23 | 49 | 18 | 65 | 79 | 10 |
24 | 32 | 45 | 43 | 98 | 24 | 12 | 48 |
35 | 71 | 39 | 35 | 18 | 28 | 19 | 37 |
66 | 24 | 38 | 90 | 13 | 42 | 51 | 60 |
77 | 12 | 31 | 47 | 54 | 77 | 19 | 82 |
48 | 34 | 73 | 66 | 48 | 65 | 15 | 21 |
83 | 27 | 83 | 39 | 71 | 16 | 51 | 40 |
95 | 24 | 51 | 67 | 91 | 20 | 43 | 79 |
59 | 17 | 48 | 63 | 59 | 74 | 88 | 11 |
62 | 32 | 43 | 67 | 48 | 91 | 62 | 10 |
2.4.4. Szótaláló
Fejlesztési terület: figyelem megosztása
Játékmenete: A tanuló találja meg és számolja meg a kiemelt szavakat! A feladat elvégzéséhez segédeszköz nem használhat.
mesekönyv, iskola, barátság
mesekönyv | kerékpár | hógolyó | hagyma | reggel |
terepasztal | tolltartó | barátság | rövid | retek |
könyv | iskolai | édes | joghurt | barátság |
kenyér | narancs | baráságtalan | mesekönyv | vers |
barátság | vitamin | gyümölcs | tea | üdítő |
barátságos | iskola | jégpálya | gólya | bagoly |
citrom | egyszerű | boldog | gyors | álom |
város | falu | tej | zöldség | mesekönyv |
paradicsom | elefánt | barátság | ló | paprika |
iskola | szamóca | ország | kutya | alma |
A kiemelt szavakat a tantárgyi tartalomhoz érdemes választani, például j-s és ly-os szavak helyesírásának gyakorlására –bagoly, keselyű, hógolyó.
Alkalmazhatjuk célkitűzéshez kapcsolva a kiemelt szavak az óra tananyagához kapcsolódnak, illetve új fogalmak.
Feladat továbbfejlesztése:
- Keresd meg a zöldség és gyümölcs neveket, alkoss halmazokat, majd állítsd betűrendbe!
- Találd meg a mellékneveket és alkoss mindegyikkel egy - egy mondatot!
2.4.5. Mit rejt a kép?
Fejlesztési terület: figyelem
Játékmenete: A tanuló ismerje fel a különböző betűket, számokat, ábrákat, képeket! A feladat papíron, illetve interaktív táblára is elkészíthető.
A következő oldalakon sok kiszínezhető kép található, illetve olyanok, melyeken a pontokat, a számokat össze lehet kötni. Ezeket szintén kinyomtatva vagy interaktív tábla segítségével is elkészíthető feladatok:
- http://www.rajzokvilaga.hu/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=16&Itemid=44
- http://gyermekoldal.lapunk.hu
- http://micimacko-kifesto.kifesto1.hu/
- http://bebbo.atw.hu/kifesto.htm
- http://gyermekrajz.lap.hu/gyerekeknek-rajzoljunk/22387333
- http://allatok.jatekokxl.hu/dot-to-dot-animal.html
- http://www.napgyermekei.hu/letoltesek/dm_jatek_osszekotos.pdf
- http://www.virgonc.gportal.hu/gindex.php?pg=5853496
Természetesen olyan programok, játékok is találhatóak az interneten, amelyek számítógépen on-line, interaktív táblán teszik lehetővé a színezést, rajzolást:
- http://www.kifesto24.hu/alatok/dinoszauruszok/26
- http://kifesto-jatekok.b11.hu/
- http://gyerek.jatek-online.hu/rajzolo_program.php
- http://www.kifesto.hu/onlinekifesto/barika.html
Első osztályos tanulók számára: kép körberajzolása, megnevezése, kiszínezése:
2.kép Forrás: http://www.virgonc.gportal.hu/gindex.php?pg=5853496
2-3-4. osztályosok számára összetett feladat, ahol már formákat, betűket, számokat kell felismerni, kiszínezni az ábrán. Az ábra könnyen elkészíthető akár egyszerű felhasználói ismeretekkel is. szövegszerkesztő, prezentációkészítő, rajzoló, képszerkesztő programok (ábrák, alakzatok, Wordart beszúrása stb.) segítségével. Így akár papíron, akár interaktív tábla segítségével is megoldhatják a feladatot a gyerekek.
3. kép (saját szerkesztés)
2.4.6. Szófelismerő játék
Fejlesztési terület: a figyelem megosztása, megértés
Játékmenete: A tanulónak az ismétlődő szavakat kell megtalálnia. A feladat elvégzésére rendelkezésre álló idő: 2 perc. Segédeszköz nem használható.
Feladat továbbfejlesztése:
- Írja le a tanuló az ismétlődő szavakat és alkosson azokkal mondatokat, példát írva a tanult mondatfajtákra. Keresse meg a kakukktojást!
- Interaktív táblára is elkészíthető a feladat, ahol az ismétlődő szavakat vagy kakukktojást aláhúzhatja a tanuló.
vidám | virág | pohár | barátságos | szomorú |
nyár | barátság | ceruza | könyv | liliom |
fa | labda | telefon | internet | füzet |
kedves | ötlet | este | gyors | szép |
telefonszám | papír | vidám | lassú | Szeged |
ceruza | ablak | pad | monitor | olló |
barátság | radír | tányér | város | autó |
paprika | szerep | ballag | vidám | hegedű |
harsona | papagáj | ibolya | repülő | barátság |
hársfa | telefon | zongora | gesztenye | mogyoró |
2.4.7. Párkeresés a szavak között
Fejlesztési terület: figyelem tartósság
Játékmenete: A tanulók a táblázatban több azonos és néhány különböző szópárt találnak, meg kell találniuk az eltérő szópárokat és meg kell jegyezniük. Segédeszközt nem használhatnak.
A feladat akkor a leghatékonyabb a fejlesztés szempontjából, ha csak egyszer olvassa el tanuló.
álma alma |
szamóca szamóca |
hölgy tölgy |
cinege cinege |
Anna Enna |
dió dió |
zöld föld |
narancs parancs |
papucs papucs |
hársfa hársfa |
áldás párás |
gyufa kupa |
patka patka |
Győr gyúr |
Samu hamu |
levegő levegő |
béka téka |
lovas lovas |
Budapest Bukarest |
Zsolna Tolna |
poros peres |
savas havas |
fodros fodros |
függöny függöny |
ceruza ceruza |
zöldes földes |
kérges férges |
hosszú hosszú |
álom alom |
narancs narancs |
toll tol |
tál Pál |
Csenge penge |
piac piac |
hógolyó hólabda |
Elemér Olivér |
Anna Hanna |
Ottó Ottó |
pék pók |
labda labda |
2.4.8. Labirintus játék
Fejlesztési terület: szelektív figyelem
Játékmenete: A tanuló találja meg a helyes utat a számtól a betűig, megoldásként egy értelmes szót kap.
Az interneten szintén nagyon sok különböző nehézségű labirintus játék található, melyek interaktív táblán, illetve kinyomtatva is játszhatóak:
- http://gyermekoldal.lapunk.hu/?modul=galeria&a=72651
- http://anapfenyillata.cafeblog.hu/2015/01/15/51-hasznos-link-nyomtathato-feladatok-gyerekeknek/
- http://labirintusos.jatekod.hu/
- http://www.netesjatekok.hu/flash-jatekok/Labirintus
- http://www.megajatek.hu/jatekok/%C3%9Atveszt%C5%91
- http://tablajatekos.hu/labirintusos-jatekok
- http://labirintusos.jatekok.com/
1. Megoldás: összeolvasva a betűket: ABLAK1. kép (saját szerkesztés)
2. Keresztül kell menni a labirintuson, és hazajutni!
2. kép Forrás: http://gyermekoldal.lapunk.hu/?modul=galeria&a=72651
2.4.9. Puzzle
Fejlesztési terület: rész-egész viszony, figyelem
Puzzle kirakó nagyon sok található játékként és az interneten is.
Interaktív táblán is elvégezhető a feladat. Letölthető képszerkesztő, online szerkesztő programok segítségével bárki könnyen készíthet puzzle-t:
- PhotoScape
- http://puzzle.lap.hu/puzzlekeszito_szoftverek/11279420
- http://www.flash-gear.com/puzzle/
- http://www.jigsawplanet.com/
Természetesen nagyon sok kész puzzle található az interneten, amelyet kinyomtatott formában (szétvágva) vagy interaktív táblán is ki kirakni:
- http://programozoo.hu/puzzle-kepkirako-jatekok.html
- http://gyermekoldal.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=1113106
- http://puzzle-jatekok.b11.hu/
- http://www.jatekstart.com/jatek_kategoria/jatek/puzzle-j%C3%A1t%C3%A9k
- http://egyszervolt.hu/jatek/jatek-puzzle.html
- http://puzzle-kirakos.jatekok.co.hu/
A http://www.flash-gear.com/puzzle/ webhelyen készített puzzle, melyet interaktív táblán is lehet játszani:
3. kép (Panda kép forrása: Windows mintaképek)
2.4.10. Képvadászat 1.
Fejlesztendő terület: vizuális észlelés, rész-egész viszony, figyelem
Játékmenete: A tanuló a négy kiemelt képrészlethez tartozó betűt és számot kell, hogy leírja.
4. kép (saját kép, saját szerkesztés)
2.4.11. Ki kicsoda?
Fejlesztendő terület: rövid távú memória, vizuális észlelés, figyelem
Játékmenete: A tanulók nyolc arcot látnak, meg kell jegyezniük az archoz tartozó neveket!
Megfigyelési szempontokkal segíthetjük a sikeres megoldást.
Megfigyelési szempontok:
- a fej nagysága, formája
- a szem formája
- a haj hossza, formája, az orr nagysága
- a száj jellemzője
- arc formája
A képek a Toondoo képregénykészítő (http://www.toondoo.com) programmal készült, saját szerkesztés.
Alvatotó |
Hehebarb |
Bezzegmam |
Oksatód |
Helloli |
Haverrek |
Mérgelek |
Dulipan |
2.4.12. Képidéző
Fejlesztendő terület: rövid távú memória, figyelem
Játékmenete: A tanulók képeket látnak, 30 másodpercig nézheti, majd a látott sorrendben le kell írniuk a képeket! Ez a feladat interaktív táblára szintén elkészíthető.
A feladat fokozatai:
- Tárgyakat teszünk ki az asztalra, a tanulók 30 másodpercig nézhetik, majd lehajtják a fejüket a padra és a tanító a tárgyak sorrendjén változtat.
- Tárgyakat teszünk ki az asztalra, a tanulók 30 másodpercig nézhetik, majd lehajtják a fejüket a padra és a tanító elvesz vagy hozzátesz egy-két tárgyat.
5. kép Forrás: Windows Office képgyűjtemény és Lapoda Mese program képei
2.4.13. Parancsra fel!
Fejlesztendő terület: rövid távú memória, figyelem
Játékmenete: A tanulónak meg kell jegyezni a felsorolt szavakat és a megfelelő mesterembernek ki kell adni a parancsot a feladat elvégzésére. Nehezítés képen a tanuló találja ki, melyik mesterembernek kell szólni és adja ki az utasítást.
A játék interaktív táblára is elkészíthető.
Példa:
Szakács: sózd, fűszerezd, ízleld, főzd, szeleteld, panírozd, párold,
Cukrász: mérd, ízleld, keverd, főzd, süsd, szeleteld, díszítsd,
Takarító: söpörd, porold, tisztítsd, mosd, pakold,
2.4.14. Mit hallasz?
Fejlesztendő terület: figyelem, auditív észlelés,
Játékmenete: Egy tanuló kimegy a teremből, az osztály tagjai kitalálnak egy három szótagból álló szót (méhecske, kalapács, kerékpár stb). Az osztályt három csoportra osztjuk. Az első csoport a szó első szótagját (mé-) mondja, a második csoport a szó második szótagját (hecs), a harmadik csoport a szó harmadik szótagját(ke). Majd bejön a kiküldött tanuló és a három csoport egyszerre mondja hangosan a három szótagú szót, amit háromszor ismételhetnek meg társuknak,, hogy kitalálja.
Nehezíteni lehet a feladatot a szótagok számának növelésével, például négy szótagú szó (súlyemelő, számítógép, íróasztal, stb).
2.4.15. Pár nélkül nem jó!
Fejlesztendő terület: Figyelem, koncentráció, tekintettartás
Játékmenete: Minden tanuló párt választ magának egy tanulónak azonban nincs párja. A tanulók egy kört alkotnak és a pár egyik tagja leül egy székre a párja a szék mögött áll. A pár nélküli gyermek a saját széke mögött non verbális kommunikációs eszközzel (pl. kacsintással) a széken ülők közül megpróbál párt találni. Ha azonban a szék mögött álló gyermek észreveszi, hogy társát el akarják rabolni, akkor megfogja a párja vállát és így megakadályozza a rablást. Aki nem figyel eléggé, attól a párja el tud futni, s így ő lesz a párkereső.
2.4.16. Bemutatkozó játék
Fejlesztendő terület: önismeret, kommunikáció, figyelem
Játékmenete: A tanulók körben ülnek, és úgy beszélnek önmagukról egyes szám 3. személyben, mint amit a legjobb barátjuk/barátnőjük mondana róluk.
Például:
Az én legjobb barátnőm Lili, nagyon kedves, jólelkű, szorgalmas lány. Szeret olvasni, rajzolni és kerékpározni. Kedvenc sportja a tenisz. Ritkán előfordul, hogy elkésik a megbeszélt találkozónkról, ezt nem igazán szeretem benne…
2.4.17. Mi változott meg?
Fejlesztendő terület: figyelem, emlékezet, rész egész viszony kreativitás, összehasonlító képesség, téri orientáció
Feladat: egy tanulót kiválasztunk, akit társai alaposan megfigyelnek, majd a kiválasztott tanuló kimegy a teremből és néhány dolgot megváltoztat magán. Terembe visszaérve, a társaknak fel kell sorolniuk a változásokat.
Például:
- hajviselet
- feltűri a blúz ujját
- átteszi a másik kezére a karóráját
- megcseréli a cipőjét
- felhajtja a nadrág szárát stb.
2.4.18. Képvadászat 2.
Játékmenete: A gyerek a három kiemelt képet kell, hogy megkeresse és megszámlálja a képsorok között.
Feladat továbbfejlesztése:
- Mondja el a tanuló, hogy a különböző kép pontosan hol helyezkedik el.
A feladat játszható interaktívan is. A képeket projektoron vagy interaktív táblán is ki lehet vetíteni. Interaktív tábla esetén a megtalált képek egy adott helyre húzhatóak, akár átrendezhetőek is. A képek megtalálhatóak: http://www.haszonallatok.hu/.
6. kép Haszonállatok: http://www.haszonallatok.hu/
2.4.19. Ellenőrző kérdések, feladatok
Készítsen interaktív táblára saját feladatot a képvadászat 1. és 2. mintájára!
Készítsen a Toondoo képregénykészítő (http://www.toondoo.com) programmal a „Ki kicsoda” feladat mintájára új arcokat!
Az elkészített feladatokat próbálja ki gyerekekkel!