A magyar iskoláztatás története a 19-20. században
Kérdések és feladatok
Kérdések
- Ismertesse a trianoni békediktátum közvetlen hatását a magyar közoktatásra és felsőoktatásra! A népiskolák és középiskolák milyen arányban maradtak az utódállamok területén?
- Mi volt a numerus clausus?
- Milyen népoktatást fejlesztő intézkedéseket hozott Klebelsberg? Ismertesse a népiskola-építési programot!
- Milyen tényezők hátráltatták e nagyszabású program végrehajtását?
- Milyen szerepet szánt Klebelesberg a polgári iskolának?
- Mikor telepítették Szegedre a polgári iskolai tanárképző főiskolát? Hány évfolyamos volt a képzés és milyen tartalmakat ölelt fel?
- Milyen kapcsolat alakult ki a polgári iskolai tanárképző főiskola és a szegedi tudományegyetem között?
- Mikor kodifikáltak Magyarországon törvényt a középiskoláról, amely egy nálunk új iskolatípust is meghonosított? Mi volt ennek a középiskola-típusnak a neve? Milyen tantárgyakat tanítottak itt?
- Mit jelentett a középiskolák differenciálódása Klebelsber kultuszminisztersége idején?
- Mit jelentett az „egységes jogosítás”?
- Hol működtek Magyarországon, a húszas-harmincas években tudományegyetemek?
- Hol működött műszaki egyetem?
- Milyen jellegű főiskolák és akadémiák működtek Magyarországon?