Ellenőrző kérdéssor
Kérdések
-
Mi a neohumanizmus?
-
Mit jelentett a felvilágosult abszolutista uralkodók szótárában a vallási türelem?
-
Hogyan fordítható magyarra a kifejezés: „Ratio Educationis”?
-
Mikor jelent meg a két Ratio Educationis?
-
Melyek voltak II. József legfontosabb tanügyi rendeletei?
-
Miért volt jelentős az 1790/91-es országgyűlés a protestáns iskolák szempontjából?
-
Melyek voltak a Művelődésügyi Bizottság által megfogalmazott legfontosabb iskolaügyi alapelvek?
-
Mivel foglalkoztak a gyerekek az első magyar óvodákban?
-
Kinek a műve a Flóri könyve? Mi jellemezte a tartalmát?
-
Milyen tankönyvet írt Tóth Pápai Mihály?
-
Mit jelentett a gyakorlatban a protestáns tanügyi autonómia?
-
Ki és hol létesítette az első magyar tannyelvű több évfolyamos tanítóképző intézetet?
-
Mit tanítottak ebben az intézetben?
-
Az 1840-es években hol létesítettek még tanítóképző intézeteket Magyarországon?
-
Az 1848-as törvények szerint miből kellett fedezni az iskolák fenntartási költségeit?
-
Mi volt a célja Tavasi Lajosnak és az általa vezetett Nevelési Társaságnak?
-
Mikor zajlott le az első tanítógyűlés (tanácskozmány)?
-
Sorolja fel az 1848-as Eötvös-féle népoktatási törvényjavaslat jellemzőit!
-
Mit jelentett a korban a „közös iskola” kifejezés?
-
Milyen reformgondolatokat tartalmazott az Eötvös-féle „Magyar egyetem alapszabályai” című dokumentum?
-
Mi jellemezte a magyar népoktatást az 1850-es években? Ki gyakorolta a főfelügyeletet a népiskolák fölött?
-
Hogyan változott meg Eötvös József koncepciója a népiskolák fenntartásáról 1868-ban 1848-hoz képest?
-
Hogyan fejlesztette Eötvös a tanítóképzést?
-
Mi volt az ismétlő iskola?
-
Mi volt a felsőbb népiskola?
-
Mi volt a polgári iskola?
-
Mi volt az iskolaszék?
-
Mik voltak a „vezérkönyvek”?
-
Milyen módon segítette Eötvös és a tankönyvbizottság az új népiskolai tankönyvek megjelentetését?
-
Milyen új szemléltető eszközzel segítették a népiskolai tanítást?
-
Mi volt Eötvös koncepciója a népiskola tanítási nyelvét illetően, és hogyan változott meg a helyzet halála után?
-
Mikor vezették be a népiskolai oktatás ingyenességét?
-
Hogyan alakult a századfordulón a községi és az állami népiskolák aránya?
-
Általában hányadik elvégzett népiskolai osztály után íratkoztak polgári iskolába a tanulók?
-
Hány évfolyamos volt a polgári iskola?
-
Milyen tantárgyakat oktattak a polgáriban?
-
Hol és kiknek a vezetésével nyitották meg az első polgári iskolai tanítóképző (illetve tanítónőképző) intézetet?
-
Ismertesse Eötvös koncepcióját a középiskolák átalakításáról?
-
Mik voltak a görögpótló tárgyak és melyik törvény írta elő bevezetésüket?
-
Ismertesse Molnár Aladár szerepét a nők számára létesített magasabb iskolák megteremtésében!
-
Ki volt az a kultuszminiszter aki alőször engedélyezte nők továbbtanulását az egyetemek bizonyos fakultásain?
-
Mely egyetemi fakultásokon tanulhattak nők?
-
Mikor született a rendelet, amely lehetővé tette a nők továbbtanulását az egyetemek bizonyos karain?
-
Ki volt az a – már diplomás – magyar orvosnő, akit csak e rendelet életbe lépése után avattak doktorrá?
-
Mi volt az ONE?
-
Milyen témájú vita bontakozott ki a századfordulón a magyar középiskolai képzés tartalmát illetően?
-
Rajzolja le a századforduló magyar iskolarendszerét, érzékeltetve az egyes főbb intézménytípusok egymásra épülését, és a képzések időtartamát!
-
Kik voltak a magántanárok?
-
Ki volt a prorektor?
-
Mikor jött létre a középiskolai tanárképző intézet? Kinek a nevéhez fűződik létrehozása? Ismertesse az új intézet szerepét a középiskolai tanárképzésben! Ki játszott fontos szerepet a pesti tanárképző megszervezésében, képzési tartalmainak kimunkálásában?
-
Mire tett kísérletet a középiskolai tanárképző intézet az egyetemi „tanítási szabadság” közepette?
-
Milyen fakultásokkal és mikor kezdte meg működését a kolozsvári tudományegyetem? Mely fakultás volt ezek közül új a magyar felsőoktatás történetében?
-
Kinek a nevét vette föl az egyetem?
-
Ismertesse a kolozsvári egyetem áttelepítésének (expatriálásának) körülményeit!
-
Mettől meddig volt kultuszminiszter Klebelsberg Kunó?
-
Mit jelentett Klebelsberg Kunó felfogása szerint az ország konzervatív modernizációja? Miért volt erre szükség?
-
Mi volt a neonacionalizmus?
-
Mit jelentett a kultúrfölény programja?
-
Hogyan segítette Klebelsberg a népművelést?
-
Milyen módon segítette Klebelsberg az iskolás korú gyerekek sportolását?
-
Mi volt a levente-mozgalom?
-
A középiskolai képzés tananyagát tekintve Klebelsberg milyen tartalmi változásokat tartott szükségszerűnek?
-
Hogyan differenciálta a leányok középiskoláit az 1926. évi 24. törvény? Ismertesse az egyes női középiskola-típusokban oktatott tantárgyakat!
-
Mi volt a felső kereskedelmi iskola? Adott-e érettségi ez az iskolatípus?
-
Melyik főiskola nyílt meg 1925-ben?
-
Mikor született – a magyar felsőoktatás történetében azóta is egyedülálló – törvény a középiskolai tanárok képzéséről és képesítéséről?
-
Ismertesse e törvény tartalmát!
-
Kik oktattak a középiskolai tanárképző intézetekben?
-
Milyen vizsgákat, milyen témakörökből kellett a tanárjelölteknek letenniük a tanárvizsgáló bizottság előtt?
-
Mit neveztek próbaévnek?
-
Mi volt az Eötvös Kollégium létrehozásának célja?
-
Rajzolja le az 1924-1933 közötti időszak magyar iskolarendszerét, érzékeltesse az egyes iskolatípusok egymásra épülését és a képzések időtartamát!
-
Milyen körülmények között kezdődött el a nyolcosztályos általános iskola bevezetése?
-
Mi az UNESCO, és milyen céllal hozták létre? Magyarország mióta tagja?
-
Mikor nyitották meg a nők előtt valamennyi felsőoktatási intézmény kapuját?
-
Ismertesse a NÉKOSZ jelentőségét! Mikor számolták fel adminisztratív úton a népi kollégiumokat?
-
Milyen szerzők művei jelentettek ideológiai, pedagógialeméleti hátteret az ötvenes évek általános iskolai pedagógiájának kidolgozásához?
-
Mit jelentett a „lemorzsolódás elleni harc” az 1950-es években?
-
Mik voltak a szakérettségis tanfolyamok?
-
Mikor vezették be az orosz nyelv kötelező oktatását?
-
Milyen iskolatípus volt a technikum?
-
Milyen célkitűzés fogalmazódott meg az 1950-ben kiadott gimnáziumi tantervekben?
-
Mi volt a gimnáziumi „politechnikai képzés” lényege, és mi indokolta bevezetését?
-
Milyen kritériumoknak kellett megfelelniük 1952-től az egyetemekre, főiskolákra felvételiző fiataloknak?
-
Mik voltak a szaktanítói tanfolyamok?
-
Mikor és hol létesítettek pedagógiai főiskolákat? Milyen korábbi intézménytípust váltottak fel a pedagógiai főiskolák?
-
Milyen módszerekkel biztosították az oktatásügy irányítói a munkás- és parasztszármazású fiatalok 50%-ának felsőoktatásba való bekerülését?
-
Milyen erőfeszítéseket tettek a „szocialista” iskola hibáinak kiküszöbölésére?
-
Mikor és hol hozták létre az első felsőfokú tanítóképző intézeteket?
-
Mikor váltak főiskolává a felsőfokú tanítóképző intézetek?
-
Mikor és hol jöttek létre a felsőfokú óvónőképző intézetek?
-
Mikor alakultak át a felsőfokú óvónőképző intézetek óvóképző főiskolákká?
-
Mikor és milyen intézménytípusból alakultak ki a tanárképző főiskolák?
-
Mi jellemezte az általános iskola fejlesztését-fejlődését a hatvanas években?
-
Mi az 5+1-es rendszer?
-
Jellemezze az 1972-es oktatáspolitikai párthatározatot! Kik vettek részt az előkészítésben?
-
Milyen oktatáselméleti kutatások és fejlesztő munkálatok élénkültek fel a hatvanas-hetvenes években?
-
Milyen új tartalmakat és módszereket hozott az iskolai oktatásba a Gáspár László-féle szentlőrinci-sarkadi iskolakísérlet és alternatív pedagógia, valamint a Zsolnai-módszer?
-
Soroljon fel néhány alternatív pedagógiai programot!
-
Melyik törvény tette lehetővé az egyházak számára ismét az iskolafenntartást?