14. Zárszó: Kiégés vagy személyes fejlődés?
A pedagógusok munkája fizikálisan, érzelmileg és mentálisan is kimerítő. A pedagógusokra nehezedő felelősség és gyakran egymásnak ellentmondó elvárások között nehéz megtalálni az egyensúlyt. A pedagógusokat különösen veszélyeztető pszichés zavar a kiégés.
A kiégés, az egyik legnehezebben kezelhető krízis. Tartós érzelmi megterhelések, stresszek kapcsán fellépő fizikai, érzelmi, mentális kimerülést jelent. Jellemzői (Hajduska, 2008):
- reménytelenség,
- kimerültség,
- inkompetenciaérzés,
- célok elvesztése,
- csökkent produktivitás,
- negatív attitűdök (saját magára, másokra, munkára),
- empátiás készség beszűkülése,
- érzelmi kiürültség
Tünetei lehetnek testiek, biológiaiak (krónikus fáradtság, fejfájás, alvászavar), érzelmi életet érintő (érzelmi kimerültség, empátiás készség beszűkülése), de jellemző a negatív önértékelés, depresszív hangulat, reménytelenség érzése, csökkent teljesítmény.
A kiégés fő kiváltó tényezői (Hajduska, 2008):
- Sok frusztráció, nagy érzelmi megterhelés
- Túlzott elvárások, irreális célok
- Teljesítmény mérésének hiányoznak a kritériumai
- Alacsony jövedelem, megbecsülés hiánya
- Hosszú munkaidő, monotónia
- Visszajelzések, elismerés hiánya
- Bizonytalan társadalmi presztízs
- A szülők és a gyerekek megbecsülése is kétséges
- Korlátozott karrierlehetőségek
A kiégés szakaszai (Hajduska, 2008):
- Kezdeti lelkesedés (irreális, idealisztikus elvárások, túlazonosulás)
- Realizmus és egyensúlyteremtési kísérletek
- Stagnálás és kiábrándulás
- Frusztráció és kétség (a hivatás hatékonysága kérdőjeleződik meg)
- Apátia (a kihívások kerülése, erőfeszítések minimalizálása)
A kiégés prevenciója (Hajduska, 2008):
- Egészséges emberekkel való barátkozás
- Elkötelezett kollégákkal való kapcsolattartás
- Stresszcsökkentő, önsegítő technikák alkalmazása
- Környezeti stressztényezők megváltoztatása
- Önértékelés gondozása
- A szakmai szerepek, elvárások, meggyőződések időnkénti felülvizsgálata
- Személyes önismereti, terápiás út vállalása
- Szabadidő és magáncélú idő tartalékolása
- Reménység gondozása (feltöltődés, élményforrások biztosítása)
Feladat
Olvassa el a Pedagóguspályák c. tanulmányt, majd foglalja össze röviden, hogyan küzdhetnek meg a pedagógusok a stresszel, milyen védőfaktorok vannak? Link: http://www.eltereader.hu/media/2014/01/APA_2013_3_READER.pdf
Az első fejezet azzal kezdődött, hogy Ryan és Deci (2000) öndeterminációs elméletén keresztül megnéztük, mi kell a gyermekek optimális fejlődéséhez. Ha most azokat a tényezőket akarjuk sorra venni, amelyek megvédik a pedagógust a kiégéstől, elősegítik a pedagógusok pszichológiai jóllétét, ugyanazoknak az igények kielégülését lehet felsorolni, mint az első fejezetben. A pedagógusok szakmai életében is a három alapvető emberi szükséglet kielégülése a meghatározó:
- Kompetenciaszükséglet: a szakmában való jártasság, a hozzáértés és hatékonyság érzése.
- Autonómiaszükséglet: a pedagógus munkájában is lényeges, hogy azt érezze, a cselekvéseinek ő a forrása, ő irányítja a folyamatokat, ő gyakorolja a kontrollt a vele történő események felett
- Valahova tartozás szükséglete: A jó szakmai közösség támogat, biztonságérzetet ad. Mivel identitásunk fontos része a szakmai énünk, az önmagunkról való gondolkodásunkra is erősen hat a szakmai közeg, erősítheti az önbizalmunkat.