Első programunk: „Hello World”

Készítsük el első programunkat, és ahogy szokás, köszöntsük a világot: „Hello World”

2. ábra

 

using System;

namespace ConsoleApplication1

{

class Program

{

static void Main(string[] args)

{

Console.WriteLine("Hello World!");

Console.ReadLine();

}

}

}

Mint látjuk az úgynevezett névterekből (name spaces) csak a System-et tartottuk meg, illetve a Main metódusba (erről részletesebben később) bekerültek maguk az utasítások:

System.Console.WriteLine("Hello World!");

System.Console.ReadLine();

Feltűnhet, hogy a System. utasításrészlet nem szerepel a példaprogramban: ez azért lehet, mert a using System utasítással már bevontuk a System névteret (és annak elemeit) a felhasználható utasítások körébe.

A C# nyelvben megkülönböztetjük a kis-és nagybetűket, így System nem egyenlő a system vagy SYSTEM szavakkal.

Ha futtatjuk a programunkat (megtehetjük az F5 billentyűvel, vagy a zöld háromszögre kattintással) VIDEÓ, akkor a következő kimentet láthatjuk:

3. ábra

A progrmaban a System objektum Console mezőjének WriteLine() metódusa felel a paramtéterként megadott (a zárójelek között lévő) szöveg megjelnítésért, míg a System.Console.ReadLine() metódus beolvas egy sornyi szöveget a standard inputról, jelen esetben a billentyűzetről. Ezért vár a programunk egy ENTER leütésére. Ez azért van, mert az F5 lenyomásával indított programok ún. release módban futnak, azaz ez lesz a kibocsájtói verzió, míg ha CTRL+F5 billentyűparanccsal indítjuk el a programot, akkor debug módban, azaz hibakeresési információkkal ellátva készül el az futtatható állomány, amivel később a programozó a szoftvert tesztelheti. Debug módban elhagyható a ReadLine(), ugyanis a program lefutásakor a konzolablak nem záródik be automatikusan. A relesase elkészítését az F6 lenyomásával indíthatjuk.

4. ábra

A programunkat mentsük el: File menü, majd kattintsunk a Save All menüpontra; vagy az ikosorban a többszörös lemez ikonra . Ezzel már el is mentettük a programunk forráskódját.

 

A programunkat nem csak a Visual Studio 2010 IDE-ben írhatjuk meg: elkészíthetjük egy egyszerű szövegszerkesztővel (pl. jegyzettömb) majd elmentjük, mint HelloWorld.cs.

A fordítót a következő útvonalon érhetjük el: a WINDOWS könyvtár Microsoft.NET alkönyvtárának Framework alkönyvtárában találhatóak a különböző telepített .NET keretrendszereink. A Visual Studio 2010 a 4-es framework-öt használja, így lépjünk be ebbe.

Ha beléptük a könyvtárba, akár indítsunk el egy parancssoros ablakot, és akár ott elkészíthetjük a programot.

A copy con HelloWorld.cs a legősibb adatbeviteli mód: a konzolról „másoljuk” a karaktereket a fájlba, mint folyamot. A lezáráshoz CTRL-Z (vagy F6) billentyűt használunk. Kövekező lépés az MSIL futtatható kód elkészítése, a compiler segítségével: csc HelloWorld.cs, majd az kész exe-fájl futtatása.


 

A tananyag a követkkező licenc alá esik: GNU Free Documentation License