
Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

1 

6. olvasólecke: nagy ügyek – A KESMA létrejötte 

 

A Fidesz kétharmados győzelme 2010-ben alapjaiban változtatta meg a hazai média rendszerét. 

Először is jogszabályi szinten történt változás: megalkották a 2010. évi CIV. törvényt a 

sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól valamint, a 2010. évi CLXXXV. 

törvényt a médiaszolgáltatásokról és tömegkommunikációról. Ezekkel a törvényekkel a 

koalíció 2014-2015-re teljesen átalakította a közmédiát: központosított rendszer jött létre 

azáltal, hogy összevonták az addig önálló közszolgálati médiaszolgáltatókat, azok önálló 

hírszerkesztőségeit megszüntették. A gazdálkodás és a műsorgyártás a Médiaszolgáltatás-

támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) feladata lett. 

A közszolgálaton túli médiarendszer szorosabb felügyelete is létrejött a 2010-ben létrehozott 

Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság1 Médiatanácsának segítségével. A Médiatanács jelentős 

befolyási képessége a szakhatósági állásfoglalás révén valósul meg azáltal, hogy 

megakadályozhatja (vagy engedélyezheti) a médiapiaci szereplők összeolvadását. Ilyen 

állásfoglalás történt többek között 2011-ben, amikor a Médiatanács megtagadta az Axel 

Springer és a Rinigier médiavállalkozások fúzióját.2 Szintén fontos szakhatósági állásfoglalás 

volt 2014-ben, amikor a Mediaworks kísérletet tett több megyei napilap és az azokhoz tartozó 

nyomdák felvásárlására, melyet a Médiatanács jóváhagyott. Meglehetősen hevesen támadták a 

Médiatanács ezen tevékenységét, mert a szakhatósági állásfoglalások nagy része a döntések 

indoklását nem tartalmazta, vagy ha tartalmazta is, az felületes, önismétlő, megalapozatlan 

volt.3  

 

1. Előzmények: Az Orbán-Simicska háború 

 

A 2015-ös év meglehetősen mozgalmasra sikerült a médiapiacon. A 2010-től fejlődő 

médiarendszer 2015-re „stabillá” vált. Létrejött egy nagy médiabirodalom Simicska Lajos 

                                                           
1 A továbbiakban: NMHH 
2 Utóbb kiderült, ez volt az egyik első lépése a Népszabadság megszüntetésének. A fúzióra „csak” 2014-ben 

kerülhetett sor, miután a Vienna Capital Partners már megvette a Népszabadságot (is). L. MTI (2014. május 30.): 

A médiatanács hozzájárult az Axel Springer-Ringier fúzióhoz. Letölthető a Médiapiac elektronikus oldaláról: 

https://mediapiac.com/marketing/A-mediatanacs-hozzajarult-az-Axel-Springer-Ringier-fuziohoz/111325/, illetve 

a hatósági állásfoglalás: A Médiatanács 477/2014. (V. 29.) számú döntése. (2014. május 29.): Letölthető az NMHH 

hivatalos elektronikus oldaláról: https://nmhh.hu/cikk/163400/A_Mediatanacs_4772014_V_29_szamu_dontese  

(Utolsó elérések ideje: 2021. április 28.) 
3 URBÁN ÁGNES (szerk.): Központosított médiarendszer. Lágy cenzúra 2018. Mérték Füzetek, 17. szám, Mérték 

Médiaelemző Műhely. Letölthető: https://mertek.eu/wp-content/uploads/2020/01/MertekFuzetek17.pdf (Utolsó 

elérés ideje: 2021. április 28.) 

https://mediapiac.com/marketing/A-mediatanacs-hozzajarult-az-Axel-Springer-Ringier-fuziohoz/111325/
https://nmhh.hu/cikk/163400/A_Mediatanacs_4772014_V_29_szamu_dontese
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2020/01/MertekFuzetek17.pdf


Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

2 

milliárdos üzletember irányításával. Ehhez a birodalomhoz tartozott többek között a Magyar 

Nemzet, a Heti Válasz, a Metropol című napi- és hetilapok, a ClassFM és a Lánchíd Rádió, a 

Mahir és a Hung Ister nevű televíziós műsorgyártó cégek, illetve az Echo Tv is. Ezek a 

médiatermékek az állami reklámköltés jelentős részét megkapták, így a birodalom 

meglehetősen profitábilis volt. Ezeknek a termékeknek egyik legfontosabb jellemzőjük az volt, 

hogy kormánykritikus cikkek, műsorok, adások egyáltalán nem jelentek meg, egy részük nem 

foglalkozott a politikával, vagy ha mégis, az inkább az ellenzéket kritizálta. 4 

2015 elején a miniszterelnök egy zártkörű találkozón bejelentette, ezentúl a közszolgálati 

médiaszolgáltatókra kíván támaszkodni üzenetei közvetítésénél és nem kívánja tovább 

támogatni a kormánypártinak tartott médiumokat.5 2015. február 3-án Lázár János 

bejelentette módosítják a reklámadó-törvényt, amely már nemcsak az RTL Klubot, hanem 

a kisebb cégeket is érinteni fogja. 6 2015. február 5-én Simicska Lajos a Népszavának adott 

nyilatkozatában azt mondta: 

„Totálissá válhat a médiaháború, ha a kormány valóban bevezeti az RTL-lel való békülés 

jegyében az ötszázalékos reklámadót (…)”7 

 

 

1. kép: Orbán Viktor és Simicska Lajos 1999-ben8 

                                                           
4 SIXX (2018. április 10.): A Simicska-média tündöklése és bukása. Letölthető az index.hu portálról: 

https://index.hu/kultur/media/2018/04/10/simicska_lajos_media_hirtv_magyar_nemzet_fidesz_heti_valasz/ 

(Utolsó elérés ideje: 2021. április 28.) 
5 KÓSA András (2015. január 15.): A: Orbán elengedte a kormánypárti sajtó kezét. Letölthető a vs.hu portálról: 

http://vs.hu/kozelet/osszes/orban-elengedte-a-kormanyparti-sajto-kezet-0115 (Utolsó elérés ideje: 2021. április 

28.) 
6 NÉMET Tamás – SZABÓ Zoltán (2015. február 3.): Reklámadó: legyűrte a kormányt az RTL. Letölthető az 

index.hu portálról: http://index.hu/gazdasag/2015/02/03/lazar_rtl_reklamado/ (Utolsó elérés ideje: 2021. április 

28.) 
7 Népszava online (Konkrét szerző nélkül: 2015. február 5.): Simicska: akkor totális háború lesz. Letölthető a 

nepszava.hu portálról: https://nepszava.hu/1047595_simicska-akkor-totalis-haboru-lesz (Utolsó elérés ideje: 

2021. április 28.) 
8 Az 1. kép forrása: RÉVÉSZ Sándor (2015. február 6. – Fotó: kovács Attila-MTI): Simicska, avagy a nagy politikai 

barátok közt. Letölthető a nol.hu portálról: http://nol.hu/belfold/simicska-avagy-politikai-baratok-kozt-1514611 

(Utolsó elérés ideje: 2021. április 28.) 

https://index.hu/kultur/media/2018/04/10/simicska_lajos_media_hirtv_magyar_nemzet_fidesz_heti_valasz/
http://vs.hu/kozelet/osszes/orban-elengedte-a-kormanyparti-sajto-kezet-0115
http://index.hu/gazdasag/2015/02/03/lazar_rtl_reklamado/
https://nepszava.hu/1047595_simicska-akkor-totalis-haboru-lesz
http://nol.hu/belfold/simicska-avagy-politikai-baratok-kozt-1514611


Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

3 

A nyilatkozat hatására másnap a Simicska Lajos tulajdonában lévő médiumok 

szerkesztőségének fontos pozíciót betöltő tagjai a Magyar Nemzet online felületén közleményt 

adtak ki: 

„A mai nappal a Magyar Nemzet, az MNO, a Hír Televízió és a Lánchíd Rádió alábbi vezetői 

lelkiismereti okokból benyújtották a fel-, illetve lemondásukat: 

Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet főszerkesztője, a Hír Televízió elnöke,9 

Gajdics Ottó, a Lánchíd Rádió főszerkesztője, 

Élő Gábor, az MNO főszerkesztője, 

Szikszai Péter, a Hír Televízió vezérigazgató-helyettese, 

Csermely Péter, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettese,10 

Szerető Szabolcs, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettese.” 

Ezen események hatására11 robbant ki az ún. Orbán-Simicska háború. Simicska Lajos még 

aznap „körberódsózta” az egész magyar médiát, kijelentve egyrészt, hogy bemegy a 

szerkesztőségekbe, ahonnan mindenkit kirúg, aki a miniszterelnököt támogatja, másrészt Orbán 

Viktorra használt idézhetetlen, trágár szavakat. 

Ezt követően a tulajdonában álló médiumok kormánykritikus hangvételre álltak át. 

A vidéki városokban is terjeszkedő, a Budapesten korábban legnagyobb példányszámban 

olvasott, ingyenes Metropol szerződését a BKV nem hosszabbította meg. A lehetőséget a 

Habony Árpád érdekeltségébe tartozó Modern Media Group lapja, a Lokál kapta meg. A 

változás hatására a Fonyó Károly vezérigazgató 2016 júniusában bejelenti, hogy június 14-től 

a lapot megszüntetik.12 

A Magyar Nemzetben 2016 áprilisában Simicska Ádám, Simicska Lajos fia lett a kiadó 

ügyvezetője. Az átszervezés 2017 őszén folytatódott: a Lánchíd Rádió, a Hír Tv, a napilap és 

annak online kiadása egységes irányítás alá került, Simicska fiát Faragó Csaba, a Magyar 

Nemzet főszerkesztőjét a Lánchíd Rádiót vezető Schlecht Csaba váltotta. 13 A megmaradt 

                                                           
9 Liszkay Gábor a Magyar Nemzetet elhagyva „megalapította” a Magyar Időket, átalakítva a Napi Gazdaságot, 

majd megalapította a Karc FM rádiót. 
10 Közlemény. (2015. február 6.): Letölthető az mno.hu portálról: https://magyarnemzet.hu/archivum/belfold-

archivum/kozlemeny-3-4045688/ (Utolsó elérés ideje: 2021. április 28.) 
11 2015. február 6-án kiderült az is, hogy a közszolgálati médiaszolgáltató egyes csatornáját, az M1-et 

hírcsatornává alakítják át. 
12 hvg.hu (Konkrét szerző nélkül: 2016. június 13.): Kedden jelenik meg az utolsó Metropol. Letölthető a hvg.hu 

portálról: https://hvg.hu/itthon/20160613_Kedden_jelenik_meg_az_utolso_Metropol (Utolsó elérés ideje: 2021. 

április 28.) 
13 Ibid. 

https://magyarnemzet.hu/archivum/belfold-archivum/kozlemeny-3-4045688/
https://magyarnemzet.hu/archivum/belfold-archivum/kozlemeny-3-4045688/
https://hvg.hu/itthon/20160613_Kedden_jelenik_meg_az_utolso_Metropol


Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

4 

médiumai működtetését Simicska Lajos a 2018-as országgyűlési választásokig tervezte, mert 

valóban hitt abban, hogy kormányváltásra kerülhet sor.14 

 

2. KESMA: Az alapítvány létrejötte 

 

A G-nap miatt nyilvánvalóvá vált, hogy a Fidesznek politikai kommunikációjához új 

médiumokra van szüksége. Első „körben” 2015-2016-tól kezdődően a Fideszhez köthető 

személyek sorra vásárolták fel az elérhető médiumokat: Andy Vajna megvette a TV2-t15 és a 

Rádió1-et, Schmidt Mária a Figyelőt16, Mészáros Lőrinc az Echo TV-t17, Szemerey Tamás az 

origo.hu-t18. 

Több új médiumot is alapítottak: Habony Árpád új médiacégével a 888.hu portált és a Lokál 

című ingyenes bulvárlapot, Ómolnár Miklós a Ripost című bulvárlapot indította el. Liszkay 

Gábor lett a Mészáros Lőrinc által felvásárolt, a megyei napilapok többségét birtokló 

Mediaworks vezetője.19 

Ezek a felvásárlások, lapalapítások egészen 2018 novemberéig folytatódtak. 2018. november 

28-án Liszkay Gábor megalapította a Közép Európai Sajtó és Média Alapítványt20, vagyis a 

KESMA-t: 

 

„A Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány („Alapítvány”) ez év őszén többek között azzal a 

céllal kezdte meg működését, hogy a magyar írott sajtó-kultúra fennmaradását segítse. 

                                                           
14 HAMZA Gábor (2018. augusztus 5.): A Simicska–Orbán-kiegyezés titkai - A szabad elvonulás ára. Letölthető a 

magyarnarancs.hu portálról: https://magyarnarancs.hu/belpol/a-szabad-elvonulas-ara-112317 (Utolsó elérés ideje: 

2021. április 28.) 
15 MONG Attila - NAGY Krisztina - POLYÁK Gábor - URBÁN Ágnes (2016): A médiapiac átalakulása. In: Polyák 

Gábor (szerk.): Bevált módszerek, új haverok. Lágy cenzúra a magyar médiában.-2015. Mérték Füzetek 8. szám. 

9. p. 
16 -KB- (2016. december 5.): Schmidt Mária megszerezte a Figyelőt. Letölthető az index.hu portálról: 

https://index.hu/kultur/media/2016/12/05/schmidt_maria_megvette_a_figyelot/ (Utolsó elérés ideje: 2021. április 

28.) 
17 -Varga- (2016. december 2.): Mészáros Lőrinc megvette az Echo Tv-t is. Letölthető az index.hu portálról: 

https://index.hu/kultur/media/2016/12/02/meszaros_lorinc_megvette_az_echo_tv-t_is/ (Utolsó elérés ideje: 2021. 

április 28.) 
18 Index (Konkrét szerző nélkül – 2015. december 17.): Eladták az Origót. Letölthető az index.hu portálról: 

https://index.hu/kultur/media/2015/12/17/a_magyar_telekom_megallapodast_irt_ala_az_origo_zrt._eladasarol/ 

(Utolsó elérés ideje: 2021. április 28.) 
19 RÉNYI Pál Dániel (2017. május 18.) Ez nem újságírás, ez politikai nehézfegyverzet. Letölthető a 444.hu portálról: 

https://tldr.444.hu/2017/05/18/fideszmedia (Utolsó elérés ideje: 2020. december 7.) 
20 A név az Alapítvány által használ forma, bár helyesírási szempontból nem megfelelő. Ez megmutatkozik abban 

is, hogy a hivatalos szervek, illetve a sajtó sem mindig ezt, hanem a helyesírási szempontból megfelelő formában 

írja le a nevet. 

https://magyarnarancs.hu/belpol/a-szabad-elvonulas-ara-112317
https://index.hu/kultur/media/2016/12/05/schmidt_maria_megvette_a_figyelot/
https://index.hu/kultur/media/2016/12/02/meszaros_lorinc_megvette_az_echo_tv-t_is/
https://index.hu/kultur/media/2015/12/17/a_magyar_telekom_megallapodast_irt_ala_az_origo_zrt._eladasarol/
https://tldr.444.hu/2017/05/18/fideszmedia


Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

5 

Meggyőződésünk szerint ez egyszerre szolgálja az olvasók érdekeit és a polgári értékrend 

képviseletét.”21 

 

Alapító okiratának preambuluma szerint: 

 

„Hisszük, hogy nemzetünk jövője szorosan összefügg közösségünk művelődésével, keresztény 

kultúránk megőrzésével, így mindennapi tájékozódásunkkal is. A magyar írott és elektronikus 

sajtónak a közösségi összetartozás erősítésében, a közös jövőnkről szóló gondolkodás 

megalapozásában elvitathatatlan szerepe és felelőssége van.”22 

 

 

2. kép: Liszkay Gábor átveszi a Magyar Érdemrend középkeresztjét23 

 

A KESMA-hoz már a megalakulása napján tizenhárom médiavállalat csatlakozott: többek 

között a Part FM, a Gong FM és a Hír TV médiaszolgáltatója, a Retro Rádió, a HUNG-ISTER 

film- és televízióműsor gyártó, a mandiner.hu portál, a 888.hu, a lokal.hu, valamint a Ripost. 

Ezek a vállalatok ellentételezés nélkül, „adományozás” útján kerültek az alapítványhoz. 

Összesen közel 500 médiatermék lett az alapítvány része, melyek a csatlakozás előtti évben 

több mint nettó 55 milliárd forint árbevétellel rendelkeztek.24 

                                                           
21 Közlemények. 2018. 11. 28. Letölthető a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhivatalos elektronikus 

oldaláról: https://cepmf.hu/#sectionGoals (Utolsó elérés ideje: 2021. április 28.) 
22 .” Letölthető a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhivatalos elektronikus oldaláról: https://cepmf.hu/ 

(Utolsó elérés ideje: 2021. április 28.) 
23 A 2. kép forrása: mandiner (Konkrét szerző nélkül – 2020. augusztus 19.): Kitüntették Liszkay Gábort. 

Letölthető a mandiner.hu oldalról: https://mandiner.hu/cikk/20200819_kituntettek_liszkay_gabort (Utolsó elérés 

ideje: 2021. április 28.) 
24 URBÁN, 2018: p. 46. 

https://cepmf.hu/#sectionGoals
https://cepmf.hu/
https://mandiner.hu/cikk/20200819_kituntettek_liszkay_gabort


Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

6 

A KESMA létrejöttét 2018. november 29-én a Gazdasági Versenyhivatal is elkezdte vizsgálni, 

hogy a tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. 

törvény rendelkezései értelmében törvénysértő-e az a nagymértékű médiatranzakció, amivel a 

KESMA súlyosan torzítja a médiapiacot és károsítja a tisztességes gazdasági versenyt.25 Mivel 

az Alapítvány kezében napok alatt összpontosult a hír- és közéleti médiapiac árbevételének 40 

százaléka, valószínűsíthető volt, hogy a Gazdasági Versenyhivatal elmarasztalja a fúziót.26 

Ugyanilyen indokokkal a Médiatanács is vizsgálatot indított. 

2018. december 5-én a kormány azonban az alábbi rendeletet hozta: 

 

„A Kormány a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. 

évi LVII. törvény 24/A. §-a alapján az ECHO HUNGÁRIA TV Televíziózási, Kommunikációs 

és Szolgáltató zártkörű Részvénytársaság, a Magyar Idők Kiadó Korlátolt Felelősségű 

Társaság, a New Wave Media Group Kommunikációs és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű 

Társaság, valamint az OPUS PRESS Zártkörűen Működő Részvénytársaság, feletti irányítás 

Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány általi megszerzésével megvalósuló összefonódást 

közérdekből nemzetstratégiai jelentőségű összefonódásnak minősíti.”27 

 

Így mind a Gazdasági Versenyhivatal, mind a Médiatanács hatáskör hiányában lezárta a 

vizsgálatát, a KESMA-t nem marasztalták el. 28 

A döntést a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) és Szabad Pécset kiadó nonprofit kft. 

közösen támadta meg, alkotmányellenesnek nevezve a kormány rendeletét és az elmaradó GVH 

vizsgálat jogszerűtlenségét. Az ügynek az Alkotmánybíróság vetett véget; 2020. június 25-én 

kimondta: 

 

                                                           
25 B/961/2018. Letölthető a Gazdasági Versenyhivatala hivatalos elektronikus oldaláról: 

https://www.gvh.hu/osszefonodas_bejelentesek_kozzetetele/b_961_2018.html (Utolsó elérés ideje: 2021. április 

28.) 
26 Urbán, 2018: p. 51. 
27 A Kormány 229/2018. (XII. 5.) Korm. rendelete a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány által az ECHO 

HUNGÁRIA TV Televíziózási, Kommunikációs és Szolgáltató zártkörű Részvénytársaság, a Magyar Idők Kiadó 

Korlátolt Felelősségű Társaság, a New Wave Media Group Kommunikációs és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű 

Társaság, valamint az OPUS PRESS Zártkörűen Működő Részvénytársaság megszerzésének nemzetstratégiai 

jelentőségűvé minősítéséről. Magyar Közlöny, 2018. évi 192. szám., p. 34352. Letölthető a Magyar Közlöny Lap- 

és Könyvkiadó Kft. hivatalos elektronikus oldaláról: 

http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK18192.pdf (Utolsó elérés ideje: 2021. április 28.) 
28 L. Szalay Dániel (2019. március 8.): A GVH nem vizsgálja a Mediaworks uralmi szerződését. Letölthető a 

MEDIA 1 elektronikus oldaláról: https://media1.hu/2019/03/08/gvh-mediaworks-uralmi-szerzodes/ (Utolsó elérés 

ideje: 2021. április 28.) 

https://www.gvh.hu/osszefonodas_bejelentesek_kozzetetele/b_961_2018.html
http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK18192.pdf
https://media1.hu/2019/03/08/gvh-mediaworks-uralmi-szerzodes/


Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

7 

„Az Alkotmánybíróság a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány által az ECHO HUNGÁRIA 

TV Televíziózási, Kommunikációs és Szolgáltató zártkörű Részvénytársaság, a Magyar Idők 

Kiadó Korlátolt Felelősségű Társaság, a New Wave Media Group Kommunikációs és 

Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság, valamint az OPUS PRESS Zártkörűen Működő 

Részvénytársaság megszerzésének nemzetstratégiai jelentőségűvé minősítéséről szóló 

229/2018. (XII. 5.) Korm. rendelet 1. §-a alaptörvény-ellenességének megállapítására és 

megsemmisítésére irányuló utólagos normakontroll-indítványt elutasítja.”29 

 

Az Alkotmánybíróság hangsúlyozta: 

 

„[74] Ennek során az Alkotmánybíróság megállapította, hogy míg az egyik oldalon 

megnevezett közérdek, az összefonódás objektív alapon, alkotmányosan igazolható, addig a 

mérlegelés másik oldalán a sajtó sokszínűségének csak a tárgyi, intézményvédelmi oldalának 

esetleges és közvetett sérelme áll, ami ráadásul már működő, eddig is folyamatosan a 

sokszínűséget biztosító kontroll alatt álló médiacégek fúziójához kapcsolódik. 

[75] Az Alkotmánybíróság a fenti értékek összevetése során megállapította, hogy az 

összefonódásban megnyilvánuló közérdek jelen esetben alkotmányosan erősebb, mint az a 

rizikó, amit egy intézményvédelmi garanciaelem elmaradása a sajtó sokszínűsége 

vonatkozásában esetlegesen és közvetett módon okozhat.”30 

 

Az elmúlt két évben a Közép Európai Sajtó és Média Alapítványban személyi változások 

történtek: 2019. március 20-án az alapítvány kuratóriumi csapatának tagja lett Hegedűs Zoltán 

Szabolcs, aki korábban az MTVA-nál dolgozott. 2020. április 9-én az alapítvány megköszönte 

Liszkay Gábor elnök-vezérigazgató munkáját, helyére 2020. április 15-én Szabó László került, 

aki egyben a Mediaworks Zrt. vezérigazgatói posztját is megkapta. A televíziós piacon egy 

KESMA-hoz köthető összeolvadás történt: az Echo TV beolvadt a Hír TV-be.31 

                                                           
29 II/00313/2019. A Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány által az ECHO HUNGÁRIA TV Televíziózási, 

Kommunikációs és Szolgáltató zártkörű Részvénytársaság, a Magyar Idők Kiadó Korlátolt Felelősségű Társaság, 

a New Wave Media Group Kommunikációs és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság, valamint az OPUS 

PRESS Zártkörűen Működő Részvénytársaság megszerzésének nemzetstratégiai jelentőségűvé minősítéséről 

szóló 229/2018. (XII. 5.) Korm. rendelet 1. §-a elleni utólagos normakontroll (médiatartalom-szolgáltatók 

összefonódása). Letölthető az Alkotmánybíróság hivatalos elektronikus oldaláról: 

http://public.mkab.hu/dev/dontesek.nsf/0/12BDA2B452503D2DC12583A5006153A1?OpenDocument (Utolsó 

elérés ideje: 2021. április 28.) 
30 Ibid. 
31 Közlemények: 2020. 03. 18., 2020. 03. 20., 2020. 04. 09., 2020. 04. 15. Letölthető a Közép-Európai Sajtó és 

Média Alapítványhivatalos elektronikus oldaláról: https://cepmf.hu/#sectionAnnouncement (Utolsó elérés ideje: 

2021. április 28.) 

http://public.mkab.hu/dev/dontesek.nsf/0/12BDA2B452503D2DC12583A5006153A1?OpenDocument
https://cepmf.hu/#sectionAnnouncement


Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

8 

A KESMA jelentősége a médiarendszer minden szegmenségben érezteti hatását. A 

Mediaworks Hungary Zrt., a Lapcom Zrt. és az Inform Média Lapkiadó Kft. birtoklásával az 

ország minden megyei napilapja az Alapítvány része. Ennek későbbi jelentősége már a 2018. 

évi országgyűlési választások alkalmával megmutatkozott, amikor még „csak” a Mészáros 

Lőrinchez tartozó megyei napilapok online felületein jelentek meg egységes címlapokkal.32. 

 

 

3. kép: A Mediaworks-höz tartozó megyei napilapok címoldalai a 2018. évi országgyűlés választások előtti 

napon33 

 

A rádiók piacán az a fajta alapítványi dominancia, mint a nyomtatott sajtó esetében kezdetben 

nem található. Ugyanakkor Andy Vajna halálával ebben a szegmensben is történtek 

változások.34  

A televíziós piacon a Mérték Médiaelemző műhely 2018-as táblázata35 szerint a hír- és közéleti 

szegmensben vizsgált hat csatorna közül kettőt birtokol a KESMA: a Hír TV-t és az Echo-t (az 

Echo később beolvad a Hír TV-be). A két csatorna összesen kicsivel több, mint két százalékos 

közösségaránnyal rendelkezett 2018-ban, jóval elmaradva a két piacvezetőtől: az RTL Klub-tól 

és a TV2-től.36 

                                                           
32 CZINKÓCZI SÁNDOR (2018. április 7.): Az összes megyei lap ugyanazzal a központi Orbán-interjúval jelent meg 

a választás előtti napon. Letölthető a 444.hu portálról: https://444.hu/2018/04/07/az-osszes-megyei-lap-

ugyanazzal-a-kozponti-orban-interjuval-jelent-meg-a-valasztas-elotti-napon (Utolsó elérés ideje: 2021. április 

28.) 
33 Ibid. 
34 nepszava.hu (Konkrét szerző nélkül): Mészáros közelébe került a Rádió 1 és a Best FM.  

 https://nepszava.hu/3064328_meszaros-kozelebe-kerult-a-radio-1-es-a-best-fm (Utolsó elérés ideje: 2021. április 

28.) 
35 URBÁN, 2018: p. 49. 
36 Ugyanakkor a TV2 is a jelenlegi kormányzati kommunikációt segítő médiaszolgáltató. 

https://444.hu/2018/04/07/az-osszes-megyei-lap-ugyanazzal-a-kozponti-orban-interjuval-jelent-meg-a-valasztas-elotti-napon
https://444.hu/2018/04/07/az-osszes-megyei-lap-ugyanazzal-a-kozponti-orban-interjuval-jelent-meg-a-valasztas-elotti-napon
https://nepszava.hu/3064328_meszaros-kozelebe-kerult-a-radio-1-es-a-best-fm


Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

9 

Az online sajtó esetében a Mérték 2018-ban a négy legjelentősebb hírportált vizsgálta a hír- és 

közéleti szegmensben: a 24.hu-t, az origo.hu-t, az index.hu-t, és a 444.hu-t. A négy vezető 

hírportál közül ekkor egy volt a KESMA tulajdonában: az origo.hu.37 Ez a helyzet azóta 

megváltozott, mivel az index.hu „bekebelezésével” és bizonyos médiumok tulajdonos-

cseréjének köszönhetően a KESMA rendszere még nagyobbá vált.38 

 

Ellenőrző kérdések: 

1. Minek köszönhetően hozták létre a KESMA-t? 

2. Mi a KESMA célja? 

3. Miért nem vizsgálta végül a Gazdasági Versenyhivatal a KESMA 

létrejöttét? 

4. Mit mondott az Alkotmánybíróság a közérdek-sokszínűség kérdésköréről? 

5. Mi a KESMA hatása? 

 

  

                                                           
37 Ibid, p. 50. 
38 BÓDIS ANDRÁS (2021. január 4.): A NER már a sajtó 50 százalékát kontrollálja – itt a nagy médiatérkép. 

Letölthető a Válasz online oldaláról: https://www.valaszonline.hu/2021/01/04/a-ner-mar-a-sajto-50-szazalekat-

kontrollalja-itt-a-nagy-mediaterkep/ (Utolsó elérés ideje: 2021. április 28.) 

https://www.valaszonline.hu/2021/01/04/a-ner-mar-a-sajto-50-szazalekat-kontrollalja-itt-a-nagy-mediaterkep/
https://www.valaszonline.hu/2021/01/04/a-ner-mar-a-sajto-50-szazalekat-kontrollalja-itt-a-nagy-mediaterkep/


Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

10 

Jelen tananyag a Szegedi Tudományegyetemen készült az Európai Unió támogatásával. A 

tananyag elkészítését az EFOP-3.6.2-16-2017-00007 azonosító számú, Az intelligens, 

fenntartható és inkluzív társadalom fejlesztésének aspektusai: társadalmi, technológiai, 

innovációs hálózatok a foglalkoztatásban és a digitális gazdaságban című projekt támogatta. 

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap és Magyarország 

költségvetése társfinanszírozásában valósul meg. 

 

 

 

 

 


