
Politika és média a rendszerváltás után                                                    3. lecke: 50 perc 

 

1 

3. olvasólecke: Változások a nyomtatott (minőségi) média világában 

 

2010 óta a nyomtatott sajtópiacon jelentős változások mentek végbe. Az alábbiakban három 

kiadvány életéről lesz szó. Elsőként a nagy múltra visszatekintő, a rendszerváltást követően is 

sokáig a legnagyobb példányszámban értékesített Népszabadság megszűnésének történetéről 

olvashatunk. Másodsorban a harmadik Orbán-kormány idején létrehozott és e néven csak rövid 

ideig létező Magyar Idők pályafutását mutatjuk be. Végül a még az első Orbán-kormány idején 

alapított, nagy példányszámban értékesíteni kívánt, majd a Fidesztől eltávolodott hetilap, a Heti 

Válasz sorsát járjuk körül röviden. 

1. Népszabadság 

2016. október 8-án a Mediaworks Kiadó felfüggesztette a Népszabadság című, országosan 

terjesztett politikai napilap nyomtatott és internetes változatát. 

 

 

1. kép: A Népszabadság címlapja 2011. január 3-án1 

 

A szerkesztőség tagjait előzetesen nem értesítették: aznap néhányan motoros futártól kapták 

meg a felmondásukat. Eredetileg pénteken az újságírók még a költözéssel voltak elfoglalva és 

úgy tudták, vasárnap céges bulival ünneplik meg visszaköltözésüket. Ezzel szemben aznap már 

                                                           
1 Az 1. kép forrása: Szerkesztőség (2011. január 3.): A Népszabadság tiltakozó címlapja 23 nyelven: A mi 

valóságunk. Letölthető a nol.hu oldalról: http://nol.hu/belfold/a_mi_valosagunk-932451 (Utolsó elérés ideje: 

2021. március 22.) A Népszabadság tiltakozó címlapja az új médiatörvény hatályba lépése ellen. 

http://nol.hu/belfold/a_mi_valosagunk-932451


Politika és média a rendszerváltás után                                                    3. lecke: 50 perc 

 

2 

nem engedték be őket munkahelyükre. A tagok nem sejtettek semmit, mivel a kiadó pénzügyi 

szakemberei pozitívan nyilatkoztak a pénzügyi helyzetükről.2 A kiadó képviselői úgy 

fogalmaztak, új koncepciót kell kidolgozni és megvalósítani: amíg ez tart, addig 

felfüggesztik a lap működését. A kiadó hivatalosan, az új koncepció kidolgozása mellett azzal 

érvelt, hogy a lap példányszáma az elmúlt tíz évben 74 százalékkal csökkent, emellett 2007 óta 

több mint 5 milliárd forint veszteséget termelt. 34 

 

 

2. kép: A Népszabadság megszűnésének egyik valódi oka5 

 

A folyamat előzményei 2010-re tehetők, amikor a Népszabadság akkori többségi tulajdonosa a 

Ringer nem tudott összeolvadni az Axel Springer kiadóval, köszönhetően az új médiatörvény 

sajátos alkalmazásának köszönhetően.6 2014-ben a lap a Vienna Capital Partners nevű 

befektetési alaphoz került együtt azzal a nyolc megyei napilappal, melyet az Axel Springer 

                                                           
2 Sikeres évet zárt a Mediaworks. Letölthető a Népszabadság online oldaláról: http://nol.hu/gazdasag/sikeres-evet-

zart-a-mediaworks-1609795 (Utolsó elérés ideje: 2021. március 22.) 
3 HH (2016. október 8.): Felfüggesztették a Népszabadság kiadását. Letölthető az index.hu portálról: 

https://index.hu/belfold/2016/10/08/felfuggesztettek_a_nepszabadsag_kiadasat/ (Utolsó elérés ideje: 2021. 

március 22.) 
4 A közlemény webarchive-on még elérhető: Sajtóközlemény – Sürgős. 

https://web.archive.org/web/20161008085004/http://nol.hu/ 
5 A 2. kép forrása: Euronews (Konkrét szerző nélkül – 2016. október 8.): Felfüggesztették a Népszabadság 

kiadását. Letölthető az euronews.hu oldalról: https://hu.euronews.com/2016/10/08/felfuggesztettek-a-

nepszabadsag-kiadasat (Utolsó elérés ideje: 2021. március 22.) 
6 GÁLIK MIHÁLY – VOGL ARTEMON (2011): Az új médiakoncentráció–szabályozás első vizsgája: az Axel Springer 

és a Ringier kiadói csoport meghiúsult összeolvadása a magyar piacon. In: Médiakutató, 2011/ősz, Letölthető: 

https://mediakutato.hu/cikk/2011_03_osz/06_mediakoncentracio_szabalyozas (Utolsó elérés ideje: 2021. március 

22.) 

http://nol.hu/gazdasag/sikeres-evet-zart-a-mediaworks-1609795
http://nol.hu/gazdasag/sikeres-evet-zart-a-mediaworks-1609795
https://index.hu/belfold/2016/10/08/felfuggesztettek_a_nepszabadsag_kiadasat/
https://hu.euronews.com/2016/10/08/felfuggesztettek-a-nepszabadsag-kiadasat
https://hu.euronews.com/2016/10/08/felfuggesztettek-a-nepszabadsag-kiadasat
https://mediakutato.hu/cikk/2011_03_osz/06_mediakoncentracio_szabalyozas


Politika és média a rendszerváltás után                                                    3. lecke: 50 perc 

 

3 

birtokolt.7 „Utolsó lépésként” 2015-ben az MSZP Szabad Sajtó Alapítványa is megvált 

tulajdonrészétől, így lap 99,9%-a Heinrich Pecina osztrák üzletemberé lett.8 A lap bezárását 

ténylegesen a Népszabadság által nyilvánosságra hozott ügyekkel9 magyarázták. Az 1956. 

november 2-tól ezen a címen megjelenő10, a rendszerváltozásig az MSZMP központi lapjaként 

megjelenő újság megszüntetése nagy nemzetközi sajtóvisszhangot kapott11 a kiadó ígérete 

ellenére nem indult újra. 

 

2. A Magyar Idők 

 

2015 áprilisában az Orbán-Simicska háború miatt a Magyar Nemzettől távozó Liszkay Gábor 

megvette a Napi Gazdaság című lapot a Századvég Gazdaságkutató Zrt.-től.12 Az újság 2015. 

szeptember 1-től új néven, Magyar Idők címmel jelent meg: indulásakor vállaltan konzervatív 

közéleti napilapként határozva meg önmagát: 

 

„A Magyar Idők név eleinte talán szokatlan lesz, de először minden új elnevezés az. 

Konzervatív, hazafias, de európai szellemben kívánjuk az újságot szerkeszteni, miként a magyar 

szellem is Európa sajátos, de organikus és eltagadhatatlan része, s hiszünk benne, hogy ez az 

új idő – hétköznapibb nevén: a XXI. század – egyben magyar idő is lesz. Magyarként vagyunk 

európaiak, a magyar szellemi honvédelem mellé pedig e rohamléptekkel változó világban fel 

kell zárkóznia az európai szellemiség megóvásának is. Ma sincs ennél időszerűbb program: 

                                                           
7 RÉNYI PÁL DÁNIEL (2014. január 23.): Cserealap – a Népszabadság tulajdonosváltása. Letölthető a mancs.hu 

oldaláról: https://magyarnarancs.hu/belpol/cserealap-87319/ (Utolsó elérés ideje: 2021. március 22.) 
8 A bonyolult cégháló végén áll a Mediaworks Kiadó. Szerző nélkül (2015. június 3.): Eladta Népszabadság-

pakettjét az MSZP. Letölthető a nepszava.hu oldaláról: https://nepszava.hu/1059129_eladta-nepszabadsag-

pakettjet-az-mszp (Utolsó elérés ideje: 2021. március 22.) 
9 CSUHAJ ILDIKÓ – VARGA G. GÁBOR (2016. október 3.): Elképesztő luxusban utazott el a Rogán család a 

médiaceleb lagzijába. Letölthető a Népszabadság online oldaláról: http://nol.hu/belfold/rogan-antal-helikopter-

csalad-eskuvo-1634525 és BAKSA ROLAND (2016. szeptember 17.): Forró krumpliként dobálták a minisztériumnál 

a Matolcsyhoz közeli nőt. Letölthető a Népszabadság online oldaláról: http://nol.hu/gazdasag/a-matolcsyhoz-

kozeli-no-mindenhez-ert-nem-is-lehet-csodalkozni-kiveteles-karrierjen-1632215 (Utolsó elérések ideje: 2021. 

március 22.) 
10 A Rákosi-rendszer alatt Szabad Nép címen jelent meg. 
11 MTI/hvg.hu (2016. október 9.): Szlovákiában címlapot kapott a Népszabadság, a MÚOSZ-tól egy szót sem. 

Letölthető a hvg.hu oldaláról: 

https://hvg.hu/itthon/20161009_Szokatlan_modon_alltak_ki_a_Nepszabadsag_mellett (Utolsó elérés ideje: 2021. 

március 22.) 
12 Origo (Konkrét szerző nélkül: 2015. július 29.): Szeptemberben indulhat a Magyar Idők. Letölthető az origo.hu 

oldalról: https://www.origo.hu/itthon/20150729-szeptemberben-indulhat-a-magyar-idok.html (Utolsó elérés 

ideje: 2021. március 22.) 

https://magyarnarancs.hu/belpol/cserealap-87319/
https://nepszava.hu/1059129_eladta-nepszabadsag-pakettjet-az-mszp
https://nepszava.hu/1059129_eladta-nepszabadsag-pakettjet-az-mszp
http://nol.hu/belfold/rogan-antal-helikopter-csalad-eskuvo-1634525
http://nol.hu/belfold/rogan-antal-helikopter-csalad-eskuvo-1634525
http://nol.hu/gazdasag/a-matolcsyhoz-kozeli-no-mindenhez-ert-nem-is-lehet-csodalkozni-kiveteles-karrierjen-1632215
http://nol.hu/gazdasag/a-matolcsyhoz-kozeli-no-mindenhez-ert-nem-is-lehet-csodalkozni-kiveteles-karrierjen-1632215
https://hvg.hu/itthon/20161009_Szokatlan_modon_alltak_ki_a_Nepszabadsag_mellett
https://www.origo.hu/itthon/20150729-szeptemberben-indulhat-a-magyar-idok.html


Politika és média a rendszerváltás után                                                    3. lecke: 50 perc 

 

4 

küzdeni azért, hogy Magyarország magyar ország maradjon; tágabb hazánk, Európa pedig 

Európa legyen.”13 

 

 

3. kép: A Magyar Idők logója14 

 

A lap első főszerkesztője a Magyar Nemzettől távozó Csermely Péter lett, a szerkesztőség tagjai 

a Magyar Nemzettől, a Lánchíd Rádiótól és a Hír TV-től távozó újságírók lettek.15 

A lap nagyon rövid ideig létezett ezen a néven a piacon: szűk négy éves alatt számos ügyben 

igyekezett támogatni a kormány politikáját és kommunikációját.16 2018-ban a Mészáros Lőrinc 

tulajdonában lévő Talentis Group vette meg a Magyar Idők kiadóját, melyet 2018 

novemberében, több más médiummal együtt a Közép-európai Sajtó és Média Alapítványnak 

adományozott.17 A lap 2019. február 5-i közleményében jelentette be, hogy az addigra 

megszűnt Magyar Nemzet nevét veszi fel, megőrizve a „(…) a Magyar Idők alatt megszokott 

irányt és szerkesztőségi elveket”.18 

 

 

                                                           
13 Magyar Idők (2015. szeptember 1.). Letölthető a magyaridok.hu oldalról: 

https://www.magyaridok.hu/belfold/magyar-idok-5044/ (Utolsó elérés ideje: 2021. március 22.) 
14 A 3. kép forrása: magyaridok.hu (Utolsó elérés ideje: 2021. március 22.) 
15 SAJÓ DÁVID (2015. március 26.): Egykori Magyar Nemzetessel indulhat az új kormánypárti napilap. Letölthető 

az index.hu oldalról: 

https://index.hu/kultur/media/2015/03/26/orban-parti_ex-

magyar_nemztessel_indulhat_az_uj_kormanyparti_napilap/ (Utolsó elérés ideje: 2021. március 22.) 
16 Részleteket L. hvg.hu (konkrét szerző nélkül: 2019. február 5.): Ma jelent meg utoljára a Magyar Idők: 

megszűnik a Fidesz egyik ökle. Letölthető a hvg.hu oldalról: 

https://hvg.hu/itthon/20190205_Megszunik_a_Fidesz_egyik_okle (Utolsó elérés ideje: 2021. március 22.) 
17 KD – SIXX (2018. november 28.): Villámgyorsan felállt a Fidesz Központi Tájékoztatási Hivatala. . Letölthető 

az index.hu oldalról:  

https://index.hu/kultur/media/2018/11/28/meszaros_lorinc_erdekeltsegehez_kerult_a_magyar_idok_es_a_bors_i

s/ (Utolsó elérés ideje: 2021. március 22.) 
18 Tisztelt Olvasónk! (2019. február 5.). Letölthető a magyaridok.hu oldalról: 

https://www.magyaridok.hu/belfold/ezuton-tajekoztatjuk-olvasoinkat-hogy-a-magyar-idok-nevet-valt-3912737/ 

(Utolsó elérés ideje: 2021. március 22.) 

https://www.magyaridok.hu/belfold/magyar-idok-5044/
https://hvg.hu/itthon/20190205_Megszunik_a_Fidesz_egyik_okle
https://index.hu/kultur/media/2018/11/28/meszaros_lorinc_erdekeltsegehez_kerult_a_magyar_idok_es_a_bors_is/
https://index.hu/kultur/media/2018/11/28/meszaros_lorinc_erdekeltsegehez_kerult_a_magyar_idok_es_a_bors_is/
https://www.magyaridok.hu/belfold/ezuton-tajekoztatjuk-olvasoinkat-hogy-a-magyar-idok-nevet-valt-3912737/


Politika és média a rendszerváltás után                                                    3. lecke: 50 perc 

 

5 

3. A Heti Válasz 

 

A Heti Választ 2001. április 13-án, még az első Orbán-kormány idején indították el. A 

biztonságos működés érdekében a 2000. évi költségvetésben 1,5 milliárd Ft-ból létrehozták a 

Természet- és Társadalombarát fejlődésért Közalapítványt, melynek elnöke Elek István, a 

miniszterelnök médiapolitikai tanácsadója lett.19 Az alapítvány elsőszámú feladat egy polgári 

hetilap létrehozása volt, melynek szükségességét Elek a következőképpen magyarázott: 

 

„A jobboldali sajtó történelmileg kialakult hátrányos helyzetére tekintettel átmenetileg 

megengedhető, sőt, szükséges más jobboldali lapok anyagi támogatásában megnyilvánuló 

előnyös megkülönböztetése is.”20 

 

A lapot a Heti Világgazdaság konkurenciájának szánták. A várakozásokkal ellentétben nem 

érte el a hetenkénti 60 ezres példányszám-értékesítést: „(…) a Magyar Terjesztés-Ellenőrző 

Szövetség (Matesz) auditált adatai szerint 2001 második felében átlagosan 8,2 ezer, 2002 első 

hat hónapjában 13,4 ezer példányt adtak el hetente.”21 

 

 
4. kép: Heti Válasz címlapok22 

                                                           
19 BAJOMI-LÁZÁR ERVIN (2005): Médiapolitika. In.: Bajomi-Lázár Péter (szerk.): Magyar médiatörténet a késő 

Kádár-kortól az ezredfordulóig. Erasmus könyvek, Budapest, pp. 41-43. 
20 GÁLIK MIHÁLY: A médiapolitika két évtizede. Letölthető: http://www.politikaievkonyv.hu/online/mp20/1-

17_galik.html (Utolsó elérés ideje: 2021. március 22.) 
21 JUHÁSZ GÁBOR (2004): A jobboldali hetilapok piaca 1989-2003. In.: Médiakutató. 2004/tavasz Letölthető a 

mediakutato.hu elektronikus oldaláról: https://mediakutato.hu/cikk/2004_01_tavasz/04_jobboldali_hetilapok/#03 

(Utolsó elérés ideje: 2021. március 22.) 
22 A 4. kép forrása: SZALAY DÁNIEL (2019. június 21.): Mészáros Lőrinc emberei elvitték a Heti Válasz archívumát 

a Válasz Online elől. Letölthető a MEDIA1 oldalról: https://media1.hu/2019/06/21/meszaros-lorinc-vodros-

jozsef-heti-valasz-felszamolas-archivum-parharc-valasz-online/ (Utolsó elérés ideje: 2021. március 22.) 

http://www.politikaievkonyv.hu/online/mp20/1-17_galik.html
http://www.politikaievkonyv.hu/online/mp20/1-17_galik.html
https://mediakutato.hu/cikk/2004_01_tavasz/04_jobboldali_hetilapok/#03
https://media1.hu/2019/06/21/meszaros-lorinc-vodros-jozsef-heti-valasz-felszamolas-archivum-parharc-valasz-online/
https://media1.hu/2019/06/21/meszaros-lorinc-vodros-jozsef-heti-valasz-felszamolas-archivum-parharc-valasz-online/


Politika és média a rendszerváltás után                                                    3. lecke: 50 perc 

 

6 

A lap példányszáma a 2002-es választási vereséget követően, Orbán Viktor beszédének 

hatására ugyan megnőtt, de 2003 végére egyértelművé vált, hogy a lapnak új támogatóra van 

szüksége.23 Ennek érdekében létrehozták a Heti Válasz Alapítványt, amely végül nem tudta a 

lapot megvásárolni. 2004-ben az újság a Sasliget Kft. tulajdonába került.24 

2009-ben előbb az Infocenter.hu Média Befektetési Zrt., majd 2013-tól a Simicska Lajos 

birtokolta Mahir ZRt. tulajdona lett. Mivel a szerkesztőség kiállt Sólyom László újbóli 

megválasztása mellett, a Fidesz politikusai elkezdtek eltávolodni a laptól. A 2015-ös G-nap-ot 

követően hiába védte meg az akkori főszerkesztő, Borókai Gábor - aki még az első Orbán-

kormány alatt kormányszóvivő volt - a miniszterelnököt Simicska Lajossal szemben, az egykor 

a Fideszt segítő lap végleg „szakított” a párttal. A 2018-as választásokat követően Simicska 

Lajos, miután nem tudta a Heti Választ eladni, azt Nyerges Zsoltnak adta át. A lap nyomtatott 

változata 2018. június 7-én jelent meg utoljára.25 A szerkesztőség néhány tagja 2018. december 

9-én elindította Válasz Online-t.26 

 

Ellenőrző kérdések: 

1. Miért és hogyan zárták be a Népszabadságot? 

2. Hogyan jön létre a Magyar idők? Mi lesz a sorsa 2019 februárjától? 

3. Hogyan jött létre a Heti Válasz? 

4. Mi történt a lappal 2018-ban? Létezik-e még valamilyen formában? 

  

                                                           
23 JUHÁSZ, 2004. 
24 MÉSZÁROS BÁLINT (2004. június 10.): Heti Válasz: az alapítástól a magánkézbe adásig: Végkiárusítás. 

Letölthető a mancs.hu oldalról:  

https://magyarnarancs.hu/belpol/heti_valasz_az_alapitastol_a_magankezbe_adasig_vegkiarusitas-56414 (Utolsó 

elérés ideje: 2021. március 22.) 
25 BORBÁS BARNA (2019. augusztus 5.): Így lett vége: a Heti Válasz bezáratásának igaz története. Letölthető a 

valaszonline.hu oldalról: https://www.valaszonline.hu/2019/08/05/heti-valasz-bezaras-2018/ (Utolsó elérés ideje: 

2021. március 22.) 
26 https://www.valaszonline.hu/rolunk/ (Utolsó elérés ideje: 2021. március 22.) 

https://magyarnarancs.hu/belpol/heti_valasz_az_alapitastol_a_magankezbe_adasig_vegkiarusitas-56414
https://www.valaszonline.hu/2019/08/05/heti-valasz-bezaras-2018/
https://www.valaszonline.hu/rolunk/


Politika és média a rendszerváltás után                                                    3. lecke: 50 perc 

 

7 

 

Jelen tananyag a Szegedi Tudományegyetemen készült az Európai Unió támogatásával. A 

tananyag elkészítését az EFOP-3.6.2-16-2017-00007 azonosító számú, Az intelligens, 

fenntartható és inkluzív társadalom fejlesztésének aspektusai: társadalmi, technológiai, 

innovációs hálózatok a foglalkoztatásban és a digitális gazdaságban című projekt támogatta. 

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap és Magyarország 

költségvetése társfinanszírozásában valósul meg. 

 

 

 

 

 


